AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Det kunne ikke falle meg inn å nevne det med mindre jeg kjenner giveren svært godt. Jeg undrer meg over de som må påpeke at de allerede har én fra før. Da føler jeg har bommet helt med valget av gave. Hva er vanlig og ikke vanlig? Anonymkode: 95fd4...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne ikke falle meg inn å nevne det med mindre jeg kjenner giveren svært godt. Jeg undrer meg over de som må påpeke at de allerede har én fra før. Da føler jeg har bommet helt med valget av gave. Hva er vanlig og ikke vanlig? Anonymkode: 95fd4...d0a Spørs om giveren er der, eller får referat fra noen som er der. Om vi feirer med svigers og en av mine tanter de aldri har truffet eller vil treffe gir oss noe som bommer så kan jeg kommentere dette. Men som regel i et forsøk på å vitse, ikke ved å baksnakke. Men jeg sier ikke "Åh. Jeg liker ikke flanell, jeg" om giveren er i rommet. Da takker jeg pent og gir kompliment for mønster eller farge og enten så prøver jeg å bytte uten å si noe eller så sier jeg dagen etter at "Jeg ser dette er flanell, det er jeg ikke så glad i. Tror du det går an å bytte?" Anonymkode: 231ed...4c4 3
Gjest Lexie Grey Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Det har jeg aldri sagt og kunne ikke falt meg inn heller. Svært uhøflig, spør du meg. Man skal vise takknemlighet for gavene man får!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #4 Skrevet 21. desember 2018 Det kommer litt an på hva det er. Er det noe som det åpenbart er unødig/upraktisk å ha to av, f.eks en bok, kunne jeg kanskje nevnt at 'der traff du smaken min så godt at jeg allerede har den'. Med en hyggelig tone, selvsagt. Er det en skål, sier jeg ikke noe - skåler er supert å ha flere av uansett. Eller som datteren min sa, da hun fikk en plysjkatt i gave fra en klassekamerat: 'Åh, sånn har jeg fra før - hurra, nå har jeg tvillinger!' Mens hun danset av glede 😁 Anonymkode: 44279...e8b 26
Eliza Doalot Skrevet 21. desember 2018 #5 Skrevet 21. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer litt an på hva det er. Er det noe som det åpenbart er unødig/upraktisk å ha to av, f.eks en bok, kunne jeg kanskje nevnt at 'der traff du smaken min så godt at jeg allerede har den'. Med en hyggelig tone, selvsagt. Er det en skål, sier jeg ikke noe - skåler er supert å ha flere av uansett. Eller som datteren min sa, da hun fikk en plysjkatt i gave fra en klassekamerat: 'Åh, sånn har jeg fra før - hurra, nå har jeg tvillinger!' Mens hun danset av glede 😁 Anonymkode: 44279...e8b Dette synes jeg var fine måter å å håndtere det på, både av deg og datteren din. Generelt ville jeg nok ikke sagt noe, med mindre det var nødvendig, for eksempel for å få byttelapp. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #6 Skrevet 21. desember 2018 Nei, det har jeg aldri sagt. Anonymkode: 83d0b...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 Kommer helt an på hva det er. En ting om en allerede har det fra før og ikke trenger mer av det.. eks bok. Værre om en får noe en ikke liker. Men smiler allikevel og sier tusen takk. Uff, minner meg på når jeg fikk en boblejakke av en kjæreste for mange år siden. Jeg likte den IKKE og fikk meg ikke til å si den ikke falt i smak. Brukte den allikevel litt for syns skyld. 😁 Nå hadde jeg sagt på en fin måte at jeg gjerne ville bytte den. 😉 Anonymkode: 60e3e...ff3
prettylittlemisfit Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 Nei, det har jeg aldri sagt eller kommer aldri til å si. Uansett er jeg takknemlig. Det er tanken som teller Jeg får en del ting jeg ikke trenger, eller har bruk for, men sier alltid takk for gaven.
Kalevala Skrevet 21. desember 2018 #9 Skrevet 21. desember 2018 Nei, det er det vel bare små barn som gjør? 2
Lita_go Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 Nei!! Som regel ligger det mye jobb og omtanke bak en julegave! 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 Nei, ser ikke poenget med å informere om det. Smiler pent og sier takk, og bytter evt gaven senere. Anonymkode: 4fb57...a38 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 Vanligvis sier jeg ikke noe, med mindre andre i rommet vet at jeg har det fra før eller om giveren spør. Men jeg passer alltid på å si det på en måte som viser at jeg setter stor pris på gaven, at det på ingen måte var en bom, bare at jeg tilfeldigvis har en slik fra før. Og ofte bruker jeg den at det var helt supert å få en til, for den jeg har fra før holder på å bli utslitt, oppbrukt eller at det er supert å ha flere av den av en eller annen grunn. Ofte spør giveren om jeg har det fra før, særlig når jeg får bøker. Da er jeg ærlig, men legger gjerne til at den er kjempebra, og at jeg ble veldig glad for den, for nå kan jeg bytte den til en bok jeg har hatt så lyst til å lese. Anonymkode: a15c0...db8 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 Min barndomsvenninne sier det. «Ååå.. det har jeg allerede». Eller «den gaven jeg fikk av deg har jeg aldri brukt» Hun har ikke helt antenner 🙈 Jeg viser alltid takknemlighet, og er opptatt av at giveren ikke skal bli brydd på noe som helst måte. Anonymkode: 23b1b...327 1
Cata Skrevet 21. desember 2018 #14 Skrevet 21. desember 2018 Nei, dvs. hvis noen spør så svarer jeg ærlig. Eller, jo, jeg har faktisk gjort det en gang. Det var da mine foreldre hadde kjøpt eksakt samme halssmykke til jul som de hadde gitt meg i julegave 2 år før. Da måtte jeg bare ringe og "mobbe" dem litt. (Fikk byttet smykket i fin ørepynt så enden på visa ble helt grei.) 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #15 Skrevet 21. desember 2018 3 timer siden, Eliza Doalot skrev: Dette synes jeg var fine måter å å håndtere det på, både av deg og datteren din. Generelt ville jeg nok ikke sagt noe, med mindre det var nødvendig, for eksempel for å få byttelapp. Det går som regel an å vise takknemlighet og vise at man setter pris på omtanken (der traff du godt) samtidig som man forteller at man vil bytte den (jeg har den fra før). Jeg synes nesten det er mer ufint å takke overstrømmende for så å bytte i smug... Jeg fikk sengetøy av tante til jul i fjor, det har jeg verken bruk for eller plass til mer av. I tillegg til at det var i krepp (urk) og feil størrelse. Så da takket jeg, sa at mønsteret var helt etter min smak, men at størrelsen dessverre var feil - og byttet det i et badehåndkle for der begynte det å bli pjuskete. Det må være lov å være (delvis) ærlig, spesielt om man har tenkt til å bytte gaven. Anonymkode: 44279...e8b 1
Eliza Doalot Skrevet 21. desember 2018 #16 Skrevet 21. desember 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går som regel an å vise takknemlighet og vise at man setter pris på omtanken (der traff du godt) samtidig som man forteller at man vil bytte den (jeg har den fra før). Jeg synes nesten det er mer ufint å takke overstrømmende for så å bytte i smug... Jeg fikk sengetøy av tante til jul i fjor, det har jeg verken bruk for eller plass til mer av. I tillegg til at det var i krepp (urk) og feil størrelse. Så da takket jeg, sa at mønsteret var helt etter min smak, men at størrelsen dessverre var feil - og byttet det i et badehåndkle for der begynte det å bli pjuskete. Det må være lov å være (delvis) ærlig, spesielt om man har tenkt til å bytte gaven. Anonymkode: 44279...e8b Jeg er helt enig med deg i det, og feil størrelse er jo en veldig legitim byttegrunn. Nå handlet jo denne tråden først og fremst på hvordan man reagerer på om man får noe man allerede har. I den sammenhengen kan ærlighet være ok noen ganger, andre ganger ikke. Eksempelet med boka synes jeg var godt. Det er helt ok å fortelle giver at du satte pris på gaven, men må bytte fordi du allerede har boka. Det er jo egentlig en kompliment til giveren, som har truffet godt med noe du liker. Noe helt annet er det om jeg, etter å pakket ut telysestakepar nr 100, forteller giveren at jeg virkelig ikke trengte flere av dem. Det synes jeg er uhøflig og unødvendig, og ikke særlig hyggelig ovenfor giver. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #17 Skrevet 21. desember 2018 53 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Jeg er helt enig med deg i det, og feil størrelse er jo en veldig legitim byttegrunn. Nå handlet jo denne tråden først og fremst på hvordan man reagerer på om man får noe man allerede har. I den sammenhengen kan ærlighet være ok noen ganger, andre ganger ikke. Eksempelet med boka synes jeg var godt. Det er helt ok å fortelle giver at du satte pris på gaven, men må bytte fordi du allerede har boka. Det er jo egentlig en kompliment til giveren, som har truffet godt med noe du liker. Noe helt annet er det om jeg, etter å pakket ut telysestakepar nr 100, forteller giveren at jeg virkelig ikke trengte flere av dem. Det synes jeg er uhøflig og unødvendig, og ikke særlig hyggelig ovenfor giver. Telysestaker er den verste gaven som eksisterer, spør du meg. Det finnes vel knapt et hjem som ikke har overflod av dem! Men ja, det er i sånne tilfeller man takker pent og holder kjeft. Skjønt, gi meg litt tid så skal jeg greie å finne en spiselig unnskyldning for å bytte dem også. Anonymkode: 44279...e8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå