AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Jeg har fått spørsmål om jeg vil passe en liten gutt på 10 måneder. Men, jeg lurer på om det er noe galt med barnet. Når jeg sier galt, så tenker jeg en svak grad av psykisk utviklingshemning. Eller kanskje at barnet sin motoriske utvikling er veldig forsinket? Barnet er veldig dårlig motorisk. Klarer ikke pinsettgrepet, kryper ikke, klarer ikke å få med bena for å sitte på en liten bil, lager noen rare plutselige lyder. ( jeg støkk litt første gang jeg hørte lyden) Blir han lagt på magen, ligger han slik uten å snu seg til ryggen. Dette er ikke et problem for meg. Men hvis jeg skal passe barnet, bør ikke moren informere meg om dette? Det er jo først når jeg informasjon om barnet, jeg kan gjøre best mulig jobb med barnet. Jeg vet helsesøster og mor til barnet har kranglet litt. Helsesøster bemerker babyen er alt for stor, har stort hode, hun mente hode vokste for fort, babyen er tykk. Barnet har ikke fått en eneste tann i en alder av 10 måneder. De går til fysioterapeut med barnet vet jeg. Men moren hadde blitt rasende på helsesøster.. Moren snakker om hun der fæle helsesøsteren, så jeg lurer på om foreldrene fornekter noe kan være galt? Jeg tenker om det kanskje ikke er lurt å passe dette barnet? Anonymkode: 1ae66...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Jeg hadde skuffa banen. Forøvrig har vel ikke seint tannfrembrudd noe med den psykiske utviklingen noe å gjøre..? Anonymkode: 7581d...c1e 23
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Så lenge barnet ikke har epilepsi eller andre slike vansker, så er det ingen problem å passe barnet. Blir jo som å passe et yngre barn bare, ikke 10 mnd. Håper moren/faren tar imot hjelp og undersøkning. Viktig at hen får hjelp tidlig om det er behov for det. En god del foreldre som får barn med særskilte behov, går gjennom en sørgeperiode, og en fase er fornektelse. Håper de får den støtten de behøver. Anonymkode: f10aa...1da 12
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Hvilken relasjon har du til moren da? Kan dere snakke åpent sammen om dette? Anonymkode: d6f4c...848 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 Vi har et bra forhold. Snakker godt i sammen. Jeg har til nå ikke turd å spørre direkte om barnet. Moren har fortalt litt ift hva helsesøster har bemerket. Men det virker som hun ikke vil fortelle om barnet. Eller så.er hun helt i fornektelse. Jeg synes det er litt vondt hun ikke sier noe, og jeg er overbevist om at det er noe med barnet Anonymkode: 1ae66...3c4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge barnet ikke har epilepsi eller andre slike vansker, så er det ingen problem å passe barnet. Blir jo som å passe et yngre barn bare, ikke 10 mnd. Håper moren/faren tar imot hjelp og undersøkning. Viktig at hen får hjelp tidlig om det er behov for det. En god del foreldre som får barn med særskilte behov, går gjennom en sørgeperiode, og en fase er fornektelse. Håper de får den støtten de behøver. Anonymkode: f10aa...1da Ja det er viktig barnet får den hjelpen og stimuleringen den trenger. Derfor lurer jeg på om jeg skal si noe. Si det på en fin måte. At jeg merker barnet er sent utviklet og at jeg sier det for jeg bryr meg Anonymkode: 1ae66...3c4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #7 Skrevet 20. desember 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde skuffa banen. Forøvrig har vel ikke seint tannfrembrudd noe med den psykiske utviklingen noe å gjøre..? Anonymkode: 7581d...c1e Skuffa banen? Anonymkode: 1ae66...3c4 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #8 Skrevet 20. desember 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde skuffa banen. Forøvrig har vel ikke seint tannfrembrudd noe med den psykiske utviklingen noe å gjøre..? Anonymkode: 7581d...c1e Enig men tok tennene med i hva som var sent i utviklingen Anonymkode: 1ae66...3c4
Kitcat Skrevet 20. desember 2018 #9 Skrevet 20. desember 2018 Hvor mye skal du passe barnet? Snakker vi barnevakt en gang i blant, eller skal du være barnets daglige omsorgsperson som dagmamma eller lignende? Det er avgjørende for hvordan du skal involvere deg. 4
Gjest Sjokka Skrevet 20. desember 2018 #10 Skrevet 20. desember 2018 1 minutt siden, Kitcat skrev: Hvor mye skal du passe barnet? Snakker vi barnevakt en gang i blant, eller skal du være barnets daglige omsorgsperson som dagmamma eller lignende? Det er avgjørende for hvordan du skal involvere deg. Full tid fra kl 7.30 - 16
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2018 #11 Skrevet 20. desember 2018 At barnet ikke har tenner sier ihvertfall ikke noe om utviklingen ellers (Det kjenner jeg godt til). Om det er bekymringer ang barnets utvikling så er det ikke greit at helsesøster/andre helsepersonell sier at de bekymrer seg uten at de gjør noe. Om det er grunn til bekymring så vil de henvise videre. Evt har de sagt at de vil gjøre det innen en viss tid hvis ikke utviklingen bedres. Du kan gjerne være barnevakt, men sørg for at du følger foreldrenes instrukser. De vet sannsynligvis bedre enn deg. 2
Gjest Sjokka Skrevet 20. desember 2018 #12 Skrevet 20. desember 2018 Akkurat nå, Sjokka skrev: Full tid fra kl 7.30 - 16 Er det full tid du mener?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #13 Skrevet 20. desember 2018 Motorikken kan ta seg opp, alle barn utvikler seg forskjellig. Hvis barnet skal begynne i barnehage til høsten er dette noe de vil ta tak i. Anonymkode: b388c...1f9 4
Kitcat Skrevet 20. desember 2018 #14 Skrevet 20. desember 2018 3 minutter siden, Sjokka skrev: Full tid fra kl 7.30 - 16 Hmmm, jeg tror jeg ville vært skeptisk til å være fulltids dagmamma til et barn som tydelig har en forsinket utvikling og hvor det er tegn til at foreldrene (mor?) fornekter situasjonen. Barnehagene er i en litt annen posisjon i og med at de har mer dialog med kommunen, hjelpetiltak og pedagogisk kompetanse. Det ville vært noe helt annet om det var åpenhet om situasjonen og at du ble informert samt fikk veiledning. Du bør i det minste snakke åpent ut med foreldrene om dine bekymringer før du påtar deg arbeidet. 26
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #15 Skrevet 20. desember 2018 2 minutter siden, Kitcat skrev: Hmmm, jeg tror jeg ville vært skeptisk til å være fulltids dagmamma til et barn som tydelig har en forsinket utvikling og hvor det er tegn til at foreldrene (mor?) fornekter situasjonen. Barnehagene er i en litt annen posisjon i og med at de har mer dialog med kommunen, hjelpetiltak og pedagogisk kompetanse. Det ville vært noe helt annet om det var åpenhet om situasjonen og at du ble informert samt fikk veiledning. Du bør i det minste snakke åpent ut med foreldrene om dine bekymringer før du påtar deg arbeidet. Enig. Jobber selv som pedagog og selv i barnehager der det er mange som er utdannet og har erfaring innenfor området kan det være vanskelig å fange opp barn som havner utenfor. Dersom det oppstår noe så kan det bli vanskelig for deg som enkeltperson å ta opp saker med mor og i dersom noe galt hender har du ingen i ryggen. Anonymkode: 26858...030 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #16 Skrevet 20. desember 2018 4 minutter siden, Kitcat skrev: Hmmm, jeg tror jeg ville vært skeptisk til å være fulltids dagmamma til et barn som tydelig har en forsinket utvikling og hvor det er tegn til at foreldrene (mor?) fornekter situasjonen. Barnehagene er i en litt annen posisjon i og med at de har mer dialog med kommunen, hjelpetiltak og pedagogisk kompetanse. Det ville vært noe helt annet om det var åpenhet om situasjonen og at du ble informert samt fikk veiledning. Du bør i det minste snakke åpent ut med foreldrene om dine bekymringer før du påtar deg arbeidet. Men moren sier ingen ting. Og jeg synes det blir jelt feil og holde tilbake vesentlig informasjon om barnet. Så da blir det vel jeg som bare må spørre moren direkte. Anonymkode: 1ae66...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #17 Skrevet 20. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig. Jobber selv som pedagog og selv i barnehager der det er mange som er utdannet og har erfaring innenfor området kan det være vanskelig å fange opp barn som havner utenfor. Dersom det oppstår noe så kan det bli vanskelig for deg som enkeltperson å ta opp saker med mor og i dersom noe galt hender har du ingen i ryggen. Anonymkode: 26858...030 Det er akkurat det jeg bekymrer meg for dette, og lurer på om det beste er å si nei. At jeg ikke kan ta på meg ansvaret for et barn som trenger fag kompetanse Anonymkode: 1ae66...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #18 Skrevet 20. desember 2018 Du som skal passe barnet så å si 8 timer om dagen har faktisk en PLIKT. Spiller ingen rolle om du er dagmamma eller om du jobber i barnehagen. Du har faktisk en plikt å si ifra dersom du mener noe er galt. Det kan være mye, psykisk utvikling, motorisk, sosialt, språk osv osv. Du SKAL snakke med foreldrene om det du ser og om du har bekymringer. Men jeg ville gjort det slik. Ha barnet i en uke eller to. Da får du mye bedre oversikt og blir kjent med barnet. Da kan du være helt sikker i din sak. Det er ingen enkel jobb du har, og skjønner at slike ting kan være vanskelig å ta opp. Men det må bare gjøres. Anonymkode: 3581b...3f6 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #19 Skrevet 20. desember 2018 Man snakker ikke om PU for barn som er 10 måneder. PU gir man til barn som er noen år gamle. Når dette er sagt kan et barn være forsinket motorisk uten at det betyr at andre ting også er galt. Å ikke ha tenner i den alderen er normalt. Anonymkode: 10981...c6e 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #20 Skrevet 20. desember 2018 Men sånn sett så skjøbber ikke jeg helt hva som er galt. Kan du utdype litt med? Ok.barnet har ikke tenner... det er ikke så uvanlig. Mange er også sein med å krype. Spesielt de som har stort hode. Det er fordi hodet er for tungt og krypinga er forsinket til babyen er sterkere. Kanskje derfor barnet sliter med å rulle over fra mage til rygg. Kan du utdype litt mer angående det hele som du er bekymret over? Anonymkode: 3581b...3f6 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå