Gå til innhold

Mange onkelbarn men kun et barn selv. Pris på gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er den vanlige skikken. Hvis jeg har kun et barn men min bror har 3. Har alltid gitt penger men begynner å bli en del unger der den ene har kommet i ettertid med ny kjæreste. (Han er stefar til en) pleier å gi 500 kr til hver. Men merker at jeg blir litt skuffet hvis mitt barn da får 500 da jeg har brukt 1500 på dems. Vet det er dumt å tenke så mye på penger men hva tenker dere? Har også flere onkelbarn og er så leit å blakke seg helt på dette. 

Anonymkode: f17ac...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir for samme sum til alle nevøer og nieser helt uavhengig av hvor mange barn det er i hver familie. (Vi har blitt enige med søsknene våre om en fast sum per barn som passer alles økonomi.) For å snu det du sier på hodet så ville det også være urettferdig om ditt barn får gave til 1500 mens de andre får for "bare" 500 kun fordi de tilfeldigvis har søsken. Jeg synes det er mest riktig at det alle får det samme. Du er onkelen deres, du burde gi gaver fordi du er glad i dem, ikke for at julegaveregnskapet skal gå i null.

• Liker 13
Skrevet

Jeg har ingen barn, så burde kanskje ikke uttale meg, men... Er det ikke normalt å bruke mer penger på gave til eget barn enn til nieser og nevøer? 

Skrevet

Vi gir for ca samme beløp til hvert barn som vårt barn får. Har blitt enige om et beløp på 300 kroner. Har ett barn selv, og 7 nevøer/nieser under 18. Ja, vi går i tap, men julen er ikke et overskuddsprosjekt... Hvis det blir dyrt for deg kan du jo kjøpe for et lavere beløp, evnt avtale et lavere beløp. 

Vi slutter også med gaver til nieser/nevøer når de fyller 18. 

Skrevet

Hehe- da har jeg alltid gått i tap i jula.😂 Jeg har ett barn selv, men 9 nieser/nevøer. Har aldri tenkt på at jeg legger mer ut enn jeg får tilbake. Jeg gir fordi jeg har lyst og får å glede de. Ikke får å "få mer tilbake"  

Ikke har jeg den store økonomien heller.  Jeg syns det blir veldig smålig å tenke sånt, og regne ut hvor mye du gir i forhold hva du får! 

• Liker 2
Skrevet

500 er jo mye. Jeg kjøper gaver for 200 til mine nieser og nevøer. Har ikke barn selv. Om jeg hadde hatt, hadde jeg ikke ønsket at de skulle få så dyre gaver. Du får fine gaver til 200, også om du bare gir penger. 

Til bursdager får de gaver til 300,- hver. Fast til alle, da blir det likt 

Anonymkode: acb23...d7c

Skrevet

Jeg har 15 søskenbarn så foreldrene mine gikk i tap endel år da gitt

• Liker 1
Skrevet

Jeg går i tap hvert år hvis man skal regne sånn på det. Har ett barn og tre tantebarn. Har fire søsken,der to av de har disse barn. Men ingen av de har råd til gaver til mitt barn...eller meg,for den saks skyld. 

Men så er det noe med at man ikke skal regne sånn på det da. Så jeg tenker jeg går i pluss på andre måter,med hvor godt forhold jeg har til disse tantebarna. Hvor de alltid er glade for å se meg,sier selv de vil til tante hvis det går for lenge mellom vi sees,og det betyr så mye mer enn å sitte å regne på hvor mye man gir og får tilbake av pengeverdier.

Anonymkode: 91f77...677

Skrevet

Man snakker da for pokker ikke om å gå i tap når man gir gaver!

På 21.12.2018 den 9.20, EiJente skrev:

Jeg har ingen barn, så burde kanskje ikke uttale meg, men... Er det ikke normalt å bruke mer penger på gave til eget barn enn til nieser og nevøer? 

Det er vel irrelevant for problemstillingen her 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...