Gå til innhold

Synes jula er mest for barnefamilier ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv syntes jeg jula var stas da jeg var barn, men etter hvert med årene som voksen, synes jeg ikke jula er noe for meg lenger. Jeg er singel, og har ikke noen å overraske. Har foreldrene mine som jeg tilbringer jula med, men synes ikke det blir helt det samme. Synes det er fint å tilbringe tid med dem og gi dem gaver, men synes jula er mest for barnefamilier. Hva synes dere? Selv kunne jeg gjerne ha hoppet over den. Det er en vond påminnelse om at man er "alene".

Anonymkode: 0fe3d...2f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jula kom liksom tilbake til meg etter jeg fikk egne barn. 

Anonymkode: 4dc02...b50

• Liker 1
Skrevet

Jula ER mest for barna.

Voksenjul blir å spise god mat, kose seg med vin, samtale litt og slappe av. Sitte oppe lenge. Se tv. Spille spill. Ha quiz. 

Men ja, det er en ensomhetsfølelse i jula fordi «alle» gleder seg og gjør så mye ut av den. Jeg kjenner på det enda jeg har flere barn , mann og annen familie. Jula er ikke hva den var. Hadde det ikke vært for ungene så kunne jeg hoppet bukk over den. 

Anonymkode: f4360...cfa

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jula ER mest for barna.

Voksenjul blir å spise god mat, kose seg med vin, samtale litt og slappe av. Sitte oppe lenge. Se tv. Spille spill. Ha quiz. 

Men ja, det er en ensomhetsfølelse i jula fordi «alle» gleder seg og gjør så mye ut av den. Jeg kjenner på det enda jeg har flere barn , mann og annen familie. Jula er ikke hva den var. Hadde det ikke vært for ungene så kunne jeg hoppet bukk over den. 

Anonymkode: f4360...cfa

Vet det er beregnet for barna. For syntes jo jula selv var stas på den tiden. Føler meg ensom året rundt, men ekstra ensom i denne høytiden da jeg ikke har noen å være glad i og tilbringe denne tiden, og skape minner med. Klarer meg fint alene, og har ikke noe i mot å være alene, men lurer bare på om man ville ha vært "lykkeligere" eller ikke med egen familie. Det er ikke alle som kan få egen familie, og oppleve egne stunder og tradisjoner.

Skrevet

Jeg tror det er litt hva man gjør det til selv. Jula var jo magisk som barn, og det får vi ikke tilbake. Men jeg syntes voksenjul er veldig fint også, og gleder meg til god mat og god vin, lange frokoster, dovne dager og fred.

At du føler deg ensom til vanlig blir jo bare forsterket i høytiden.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er singel og barnløs og synes fortsatt det er stas med jul. Blir egentlig litt provosert over at jula er mest for ungene - den er hva man gjør det til. Helt ærlig synes jeg julaftenene med bare voksne er de beste (men ikke si det til tantebarna mine...) - all verdens tid, hyggelig samvær, god mat og null stress. Julen for meg er kirken på julaften, ribbe og marsipan, tradisjonelle tv-program, hyggelig familiesamvær og tid med venner, gaver (en annen ting som visstnok bare er for barn - as if!), rolige juledager med nye bøker i julepyntet leilighet og turer i (forhåpentligvis) sol og snø. Hvorfor skal alt (eller noe av) dette være primært for barnefamilier?

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg tror det er litt hva man gjør det til selv. Jula var jo magisk som barn, og det får vi ikke tilbake. Men jeg syntes voksenjul er veldig fint også, og gleder meg til god mat og god vin, lange frokoster, dovne dager og fred.

At du føler deg ensom til vanlig blir jo bare forsterket i høytiden.

Det  siste er veldig sant. Prøver å kose meg, men klarer ikke helt å finne ut hvorfor man er ensomhet. Kjærligheten tror jeg ikke noe på, så det har jeg gitt opp. Men misunner de litt som skaper egne tradisjoner sammen med noen og gjør en egen greie ut av jula og ellers i året. Liker å være alene, men dagene kan være lange.

Skrevet
1 minutt siden, Daria skrev:

Jeg er singel og barnløs og synes fortsatt det er stas med jul. Blir egentlig litt provosert over at jula er mest for ungene - den er hva man gjør det til. Helt ærlig synes jeg julaftenene med bare voksne er de beste (men ikke si det til tantebarna mine...) - all verdens tid, hyggelig samvær, god mat og null stress. Julen for meg er kirken på julaften, ribbe og marsipan, tradisjonelle tv-program, hyggelig familiesamvær og tid med venner, gaver (en annen ting som visstnok bare er for barn - as if!), rolige juledager med nye bøker i julepyntet leilighet og turer i (forhåpentligvis) sol og snø. Hvorfor skal alt (eller noe av) dette være primært for barnefamilier?

Jeg er så absolutt enig i dette!! 

Gleder meg til jul! Har nå juleferie i en uke, og skal storkose meg med alle fantastiske juletradisjoner; grevinnen og hovmesteren, askepott, disney: donalt og mikke mus, julemat, gaver, familie! :nordvesta::yvonne:

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Daria skrev:

Liker den innstilligen. Er singel og barnløs jeg også, og trives egentlig i mitt eget selskap, men savner litt tradisjoner jeg kan skape på egen hånd. Det er vel tradisjoner og noe med mening jeg savner mest. Og få dagene i jula og ellers i året til å føles litt kortere.

Skrevet
Akkurat nå, Ariana807 skrev:

Jeg er så absolutt enig i dette!! 

Gleder meg til jul! Har nå juleferie i en uke, og skal storkose meg med alle fantastiske juletradisjoner; grevinnen og hovmesteren, askepott, disney: donalt og mikke mus, julemat, gaver, familie! :nordvesta::yvonne:

Jeg håper positiviteten deres kan smitte over på meg. :):) Jeg prøver å ikke være altfor negativ, altså. :) Det virker som om nesten alle har noen, og det føles allerede litt bedre at det er flere ensomme sjeler der ute.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker julen med mine voksne, single søsken i 20åra når jeg var tenåring. Nesten så det ble litt ødelagt når de første partnere og barn kom. Men det snudde når jeg ble voksen, more the merrier og aller best med unger til stede men gud så deilig når de legger seg. :)

Anonymkode: 4d4b7...799

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker julen med mine voksne, single søsken i 20åra når jeg var tenåring. Nesten så det ble litt ødelagt når de første partnere og barn kom. Men det snudde når jeg ble voksen, more the merrier og aller best med unger til stede men gud så deilig når de legger seg. :)

Anonymkode: 4d4b7...799

Da kan man jo gjøre hva man vil. :)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper positiviteten deres kan smitte over på meg. :):) Jeg prøver å ikke være altfor negativ, altså. :) Det virker som om nesten alle har noen, og det føles allerede litt bedre at det er flere ensomme sjeler der ute.

Er singel, ha to stk «fur-babies» 😸😸. Leter etter kjærligheten, men den letingen er satt litt på hold i disse juletider, trenger ikke noe drama nå, beste tiden av året, og tilbringer den alltid med familien 😊

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker den innstilligen. Er singel og barnløs jeg også, og trives egentlig i mitt eget selskap, men savner litt tradisjoner jeg kan skape på egen hånd. Det er vel tradisjoner og noe med mening jeg savner mest. Og få dagene i jula og ellers i året til å føles litt kortere.

Man må bare lage sine egne tradisjoner. Jeg går på restaurant og teater med en venninne og inviterer kusinene mine på lunsj - det har blitt mine romjulstradisjoner. Dessuten pynter jeg hjemme, fyller kjøleskapet med god mat (at man gjør sånne ting selv om man "bare er en" er visst sjokkerende nok for enkelte...) og kose meg med juleprogrammer og filmer. Nå i desember tenner jeg adventslys, lager te, åpner sjokoladekalenderen (voksenutgave... :sikle: ) og ser Skomakergata hver kveld - jule- og barndomsnostalgi på høyt nivå.

Fordelene med å ikke ha barn i julen er jo at du kan gjøre akkurat det du vil når du vil - på noen måter har jeg julekos mye mer på mine premisser enn det mange barnefamilier har. Tenk på hva du kan og vil (og gjør det!), ikke på hva du synes du burde ha og gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er over førti år og frivillig barnløs, og jeg synes ikke jula er mest for barna. Jeg storkoser meg med jula hvert år. Hører på julemusikk fra barndommen og blir litt rørt og nostalgisk, nyter alle de fine julelysene, stemningen, tiden med familien, gode maten, fridager, gaver... 

Som andre sier - det blir hva du gjør det til selv.

Anonymkode: 54d89...597

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, Ariana807 skrev:

Er singel, ha to stk «fur-babies» 😸😸. Leter etter kjærligheten, men den letingen er satt litt på hold i disse juletider, trenger ikke noe drama nå, beste tiden av året, og tilbringer den alltid med familien 😊

Det har du rett i.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er over førti år og frivillig barnløs, og jeg synes ikke jula er mest for barna. Jeg storkoser meg med jula hvert år. Hører på julemusikk fra barndommen og blir litt rørt og nostalgisk, nyter alle de fine julelysene, stemningen, tiden med familien, gode maten, fridager, gaver... 

Som andre sier - det blir hva du gjør det til selv.

Anonymkode: 54d89...597

Skjønner det, men i voksen alder har jeg ikke følt at høytider er helt for meg, men foretrekker vel hverdagen. Det er da jeg slapper av og koser meg mest. :)

Skrevet
7 minutter siden, Daria skrev:

Man må bare lage sine egne tradisjoner. Jeg går på restaurant og teater med en venninne og inviterer kusinene mine på lunsj - det har blitt mine romjulstradisjoner. Dessuten pynter jeg hjemme, fyller kjøleskapet med god mat (at man gjør sånne ting selv om man "bare er en" er visst sjokkerende nok for enkelte...) og kose meg med juleprogrammer og filmer. Nå i desember tenner jeg adventslys, lager te, åpner sjokoladekalenderen (voksenutgave... :sikle: ) og ser Skomakergata hver kveld - jule- og barndomsnostalgi på høyt nivå.

Fordelene med å ikke ha barn i julen er jo at du kan gjøre akkurat det du vil når du vil - på noen måter har jeg julekos mye mer på mine premisser enn det mange barnefamilier har. Tenk på hva du kan og vil (og gjør det!), ikke på hva du synes du burde ha og gjøre.

Ja, det er jeg nødt til istedet for å styre med de samme hobbyene hele tiden og bare prøve å skape min egen greie, både i hverdagen og ellers. Det er jo ikke sikkert at a4 livet hadde passet meg heller. :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar og innspill og føler meg litt bedre nå som vi er flere. De jeg kjenner har partnere/barn og føler meg ofte "stuet bort" til foreldrene mine på grunn av at de med barn feirer jul på sin egen måte. Så jeg får bare overse det og skape mine egne tradisjoner, både med og uten foreldre. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er jo egnetlig det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...