Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100% en plass og får tillegg for helg og ettermiddager jeg jobber, jobber da hver 3 uke kveld. Har akkurat funnet ut at arbeidsgiveren min ikke har utbetalt mer enn 6 uker i år. Han mener han ikke kan utbetale for ett helt år tilbake, jeg mener jeg har lest at det er 3 års frist på sånne saker. 

Jeg har også funnet ut at de som jobber deltid ikke får betalt når de er sykemeldt eller bruker egenmelding. Har arbeidsgiver lov til dette? Sånn som jeg leser loven så skiller ikke loven på deltid og heltidsansatte.

Deltidsansatte får arbeidsskjema for 6 mnd av gangen, da er vel disse vaktene å anse som faste? Og om mandagen de skulle jobbet på faller på en helligdag har de vel krav på lønn?

jeg er ikke organisert og litt usikker på om jeg skal gå videre med noe av dette eller om jeg skal kjempe for mine og andres rettigheter. Vil ikke være en vanskelig ansatt, men syns at arbeidsgiver og ansatte skal forholde seg til lovverk og interne regler. Har prøvd å snakke med Arbeidstilsynet og nav, men kom ikke så langt der, må jeg organisere meg for at noen skal kunne svare meg på disse spørsmålene?

Anonymkode: 85d4d...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke egenmelding, og du kan melde deg syk for oppsatte vakter. 

Anonymkode: f2392...f40

Skrevet

Du har krav på sykepenger med egenmelding og med sykepenger så fremt du har en vakt å sykemelde deg fra. 

Anonymkode: b3bf4...357

Skrevet
På 20.12.2018 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 100% en plass og får tillegg for helg og ettermiddager jeg jobber, jobber da hver 3 uke kveld. Har akkurat funnet ut at arbeidsgiveren min ikke har utbetalt mer enn 6 uker i år. Han mener han ikke kan utbetale for ett helt år tilbake, jeg mener jeg har lest at det er 3 års frist på sånne saker. 

Jeg har også funnet ut at de som jobber deltid ikke får betalt når de er sykemeldt eller bruker egenmelding. Har arbeidsgiver lov til dette? Sånn som jeg leser loven så skiller ikke loven på deltid og heltidsansatte.

Deltidsansatte får arbeidsskjema for 6 mnd av gangen, da er vel disse vaktene å anse som faste? Og om mandagen de skulle jobbet på faller på en helligdag har de vel krav på lønn?

jeg er ikke organisert og litt usikker på om jeg skal gå videre med noe av dette eller om jeg skal kjempe for mine og andres rettigheter. Vil ikke være en vanskelig ansatt, men syns at arbeidsgiver og ansatte skal forholde seg til lovverk og interne regler. Har prøvd å snakke med Arbeidstilsynet og nav, men kom ikke så langt der, må jeg organisere meg for at noen skal kunne svare meg på disse spørsmålene?

Anonymkode: 85d4d...8f0

Dette virker veldig useriøst. Har du muligheten bør du søke ny jobb. Om du vil fortsette å være der kan du godt organisere deg og snakke med tillitsvalgt i foreningen. Er det verneombud på arbeidsplassen? (Det skal det etter loven være.) Sjekk også ut LOs sommerpatrulje. Mulig de har noe hele året, det vet jeg ikke.

Jeg har også dårlig erfaring med at Arbeidstilsynet tar tak i noe med mindre du melder inn arbeidsgiver. Syns det var vanskelig å få noe hjelp der i form av tips og råd, og det syns jeg er synd, for man kunne unngått mange større konflikter om man fikk hjelp. Derfor hadde jeg satset på foreninga eller ny jobb i ditt tilfelle. Å organisere seg er lurt uansett.

Anonymkode: 70e06...467

Skrevet

Det hadde vært lurt å vært organisert ja.

Anonymkode: 4c040...a89

Skrevet
På 24.12.2018 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Dette virker veldig useriøst. Har du muligheten bør du søke ny jobb. Om du vil fortsette å være der kan du godt organisere deg og snakke med tillitsvalgt i foreningen. Er det verneombud på arbeidsplassen? (Det skal det etter loven være.) Sjekk også ut LOs sommerpatrulje. Mulig de har noe hele året, det vet jeg ikke.

..........................................

Anonymkode: 70e06...467

Verneombud er arbeidsgivers representant i HMS saker.

LOs sommerpatrulje er en vervekampanje rettet mot de som har sommerjobber.

Meld deg inn i en fagforening - før problemer oppstår.  De færreste medlemmene liker å drasse rundt og representere "freeloaders".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...