AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Jeg har ca 62 poeng, inkludert alle alderspoeng og andre poeng man kan få. Ser at snittet i Bergen er på 64 for min kvote. Jeg lurer på hvilke fag som er lettest å ta opp for forbedre vitnemål? Og hvilke som det kan være en «fordel» å ta opp igjen? Jeg fikk 3 i biologi 3. klasse og 4, 2. året. Tenker kanskje å forbedre i hvertfall 3 klasse. I språkfagene har jeg stort sett femmere, samme i samf fag og historie. Har 4 i matte, og 3 i fysikk. Realfag var ikke min favoritt, men tenker det er bedre å ta disse fagene opp, enn å satse på 6’ere i de andre lesefagene. Eller lurer jeg meg selv? Vil forøvrig være 43 år som nyutdannet psykolog da, men har mye erfaring fra annet helsefag. Tenker at psykologi er vel er fag hvor erfaring teller positivt? Hva tenker dere psykologi-studenter eller psykologer? Anonymkode: 4c0dd...ecf
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Du må være obs på at en del av studiet har biologi i seg, mtp oppbygging av hjernen, så dersom du sliter i biologi kreves det litt arbeid. Anonymkode: 5677a...13c
dr_zhivago Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ca 62 poeng, inkludert alle alderspoeng og andre poeng man kan få. Ser at snittet i Bergen er på 64 for min kvote. Jeg lurer på hvilke fag som er lettest å ta opp for forbedre vitnemål? Og hvilke som det kan være en «fordel» å ta opp igjen? Jeg fikk 3 i biologi 3. klasse og 4, 2. året. Tenker kanskje å forbedre i hvertfall 3 klasse. I språkfagene har jeg stort sett femmere, samme i samf fag og historie. Har 4 i matte, og 3 i fysikk. Realfag var ikke min favoritt, men tenker det er bedre å ta disse fagene opp, enn å satse på 6’ere i de andre lesefagene. Eller lurer jeg meg selv? Vil forøvrig være 43 år som nyutdannet psykolog da, men har mye erfaring fra annet helsefag. Tenker at psykologi er vel er fag hvor erfaring teller positivt? Hva tenker dere psykologi-studenter eller psykologer? Anonymkode: 4c0dd...ecf Du burde kanskje prøve å lese litt på hva som er dagens pensum i de forskjellige fagene, så du får en følelse av hva du kommer til å klare best. Fordelen med realfag er at rett svar er veldig utvetydig definert, som oftest.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må være obs på at en del av studiet har biologi i seg, mtp oppbygging av hjernen, så dersom du sliter i biologi kreves det litt arbeid. Anonymkode: 5677a...13c Sliter ikke, men var meget lat student uten ambisjoner 3 året. Bommet kraftig på avsluttende eksamen og det senket hele karakteren. Men om jeg tar det faget opp igjen så får jeg jo en god pekepinn på hvordan jeg ligger an. Anonymkode: 4c0dd...ecf
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 26 minutter siden, dr_zhivago skrev: Du burde kanskje prøve å lese litt på hva som er dagens pensum i de forskjellige fagene, så du får en følelse av hva du kommer til å klare best. Fordelen med realfag er at rett svar er veldig utvetydig definert, som oftest. Ja, og dette appellerer til meg nå, som voksen student. Må bare jobbe nok med fagene. Anonymkode: 4c0dd...ecf
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 Ville heller tatt biologi 1 og satset på sekser enn å ta språkfag/samfunnsfag i hvert fall, nivå 1-eksamenene i realfag er rene muntlig-praktiske og forholdsvis lette å få toppkarakter i. Ville også tatt biologi 2 fordi det er nyttig og du allerede har så lav karakter. Bedre å f.eks. satse intensivt på å legge til 4 poeng ved å gå opp to karakterer i hvert av biofagene enn å ta fire språk/samfunnsfag og risikere å beholde karakteren fordi du ikke nådde helt opp til sekseren. Også fordi biologien faktisk er vesentlig mer relevant enn de fleste samfunnsfag. Fordi psykologi ikke krever matte kan du eventuelt, avhengig av hvilken matte du hadde, bytte den ut mot en enklere en og satse på sekser der også. P og i hvert fall S er noe mer relevant og nyttigere for psykologi enn hva T og R er i tillegg, fordi du må forstå statistikk godt for å få til metodefagene. Hilsen eks-psykologi og nå medisinstudent som har tatt opp en del realfag Anonymkode: cd00a...7b5 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #7 Skrevet 20. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må være obs på at en del av studiet har biologi i seg, mtp oppbygging av hjernen, så dersom du sliter i biologi kreves det litt arbeid. Anonymkode: 5677a...13c Tull og fjas. Det er jo nesten ingenting av biologien på videregående nivå man møter på profesjonsstudiet i psykologi. Jeg ville ha tatt psykologi 1og 2. Sosiologi og sosialantropologi er også et meget lett fag. Anonymkode: 581e3...49d 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #8 Skrevet 20. desember 2018 Jeg tror også det er bedre å prøve å forbedre realfagene. Det er nok enklere å gå fra en treer til en firer enn det er å gå fra en femmer til en sekser. Og har du tre, kan du potensielt gå opp hele tre karakterer. Det monner mye mer. Anonymkode: 6324a...96b 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #9 Skrevet 20. desember 2018 Er det ikke enklere å bytte ut valgfagene som er realfag med valgfag som er samfunnsfag? Sosiologi, sosialantropologi osv. er for de fleste enklere å få god karakter i enn realfag. Spesielt fysikk 2, R2 og kjemi 2 er krevende fag. Anonymkode: 95022...a2a
Kalmie Skrevet 20. desember 2018 #10 Skrevet 20. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke enklere å bytte ut valgfagene som er realfag med valgfag som er samfunnsfag? Sosiologi, sosialantropologi osv. er for de fleste enklere å få god karakter i enn realfag. Spesielt fysikk 2, R2 og kjemi 2 er krevende fag. Anonymkode: 95022...a2a Du må huske at realfagene får man poeng for, så er jo bedre å forbedre karakerene der og i tillegg få realfagspoeng
Gjest Fjeud Skrevet 20. desember 2018 #11 Skrevet 20. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull og fjas. Det er jo nesten ingenting av biologien på videregående nivå man møter på profesjonsstudiet i psykologi. Jeg ville ha tatt psykologi 1og 2. Sosiologi og sosialantropologi er også et meget lett fag. Anonymkode: 581e3...49d Dummeste jeg har lest. Både på innføringsemmene og på nevropsykologi er cellebiologi og genetikk svært relevant. Videre er kunnskap om evolusjon og dens implikasjoner på atferd slik som feks. Altruisme også noe som går igjen i mange emner. Jeg ville sagt at med unntak av psykologien selv er biologi det faget som er mest relevant for profesjonsstudiet fra fagene på VGS.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #12 Skrevet 20. desember 2018 8 timer siden, Fjeud skrev: Dummeste jeg har lest. Både på innføringsemmene og på nevropsykologi er cellebiologi og genetikk svært relevant. Videre er kunnskap om evolusjon og dens implikasjoner på atferd slik som feks. Altruisme også noe som går igjen i mange emner. Jeg ville sagt at med unntak av psykologien selv er biologi det faget som er mest relevant for profesjonsstudiet fra fagene på VGS. Signerer denne. Anonymkode: cd00a...7b5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 Takk for svar til dere alle🙂 kommer nok til å ta biologi, og muligens en enklere matte opp igjen. Kjenner at jeg er veldig spent på om jeg kommer inn, og hvordan jeg tar studiet. Vet fra tidligere at jeg har stor lesekapasitet og lett ser sammenhenger. Sikkert veldig teit å skrive dette, men kjenner jeg savner et faglig nivå på et høyere plan, når jeg er på jobb. At folk evner og er interessert i å tenke utenfor boksen. Ikke minst å kunne jobbe mer selvstendig. Jeg er klar for en ny epoke i livet, og psykologi er så spennende på alle plan; det personlige, jobbmessig og ikke minst ute i samfunnet. Tenker og endel på kunstig intelligens. Anonymkode: 4c0dd...ecf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #14 Skrevet 23. desember 2018 Før du tar noe som helst: sjekk hvilke karakterer som telles med når poengene beregnes. F.eks er det ikke mange 2.kl-fag som teller med (iaf hos meg, reform-94). Bare avsluttende fag teller. Så ikke bruk tid på noe som ikke fører deg mot målet. Jeg går psykologi nå, og vil absolutt anbefale biologi. Utover det hadde jeg tatt opp de fagene hvor du potensielt kan tjene flest poeng. Dvs 3'ere istedet for 5'ere. Kan føye til, at jeg heller hadde valgt en psykolog på 43 enn en fersk 25-åring. Har prøvd begge deler, og som pasient merker man betydelig forskjell. Én ting er teoretisk kunnskap, en annen er livserfaring. Anonymkode: a4af9...c0d 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #15 Skrevet 23. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Før du tar noe som helst: sjekk hvilke karakterer som telles med når poengene beregnes. F.eks er det ikke mange 2.kl-fag som teller med (iaf hos meg, reform-94). Bare avsluttende fag teller. Så ikke bruk tid på noe som ikke fører deg mot målet. Jeg går psykologi nå, og vil absolutt anbefale biologi. Utover det hadde jeg tatt opp de fagene hvor du potensielt kan tjene flest poeng. Dvs 3'ere istedet for 5'ere. Kan føye til, at jeg heller hadde valgt en psykolog på 43 enn en fersk 25-åring. Har prøvd begge deler, og som pasient merker man betydelig forskjell. Én ting er teoretisk kunnskap, en annen er livserfaring. Anonymkode: a4af9...c0d Tusen takk, det skal jeg sjekke opp i. Kjekt å høre hva du tenker ift alder som psykolog, det er noe jeg selv kjenner på med årene😊 Anonymkode: 4c0dd...ecf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #16 Skrevet 23. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan føye til, at jeg heller hadde valgt en psykolog på 43 enn en fersk 25-åring. Har prøvd begge deler, og som pasient merker man betydelig forskjell. Én ting er teoretisk kunnskap, en annen er livserfaring. Anonymkode: a4af9...c0d Signerer dette. Anonymkode: 792cc...64d 1
Valmuefrø Skrevet 23. desember 2018 #17 Skrevet 23. desember 2018 Husk 23/5 regelen! Trenger ikke ta med alt mulig fjas fra vitnemålet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #18 Skrevet 23. desember 2018 5 timer siden, Valmuefrø skrev: Husk 23/5 regelen! Trenger ikke ta med alt mulig fjas fra vitnemålet. På hvilken måte er denne relevant for meg? Jeg har jo generell studiekompetanse. Kan jeg velge å benytte meg av den? Og skulle det gjøre noen forskjell? Anonymkode: 4c0dd...ecf
Valmuefrø Skrevet 23. desember 2018 #19 Skrevet 23. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte er denne relevant for meg? Jeg har jo generell studiekompetanse. Kan jeg velge å benytte meg av den? Og skulle det gjøre noen forskjell? Anonymkode: 4c0dd...ecf Ja, du kan benytte den. Kanskje det er en forskjell, snittet ditt vil enten være bedre eller dårligere enn hele vitnemålet. Regn litt og sjekk det ut, eller ikke. Var bare et tips skal passe på å ikke dele noen flere. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #20 Skrevet 23. desember 2018 6 minutter siden, Valmuefrø skrev: Ja, du kan benytte den. Kanskje det er en forskjell, snittet ditt vil enten være bedre eller dårligere enn hele vitnemålet. Regn litt og sjekk det ut, eller ikke. Var bare et tips skal passe på å ikke dele noen flere. Ok, det var jeg ikke klar over. Takk for tipset, skal sjekke opp i det! Jeg skjønte ikke helt siste setningen din, for jeg er alltid takknemlig for tips.🙂 Anonymkode: 4c0dd...ecf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå