AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Hei! Jeg skal etter nyttår starte på et regnskapskurs, siden jeg skal starte mitt eget AS om ca 6 mnd. Det er mye å lære, det skjønner jeg. Men jeg har følgende spørsmål som jeg ikke greier å finne ut av. På grunn av navnet jeg skal bruke på AS-et, trenger jeg å sikre meg at dette ikke blir snappet opp(har noen konkurrenter med litt spisse albuer). Kan jeg for eksempel stifte AS-et 4-5 måneder før jeg skal sette i gang selve driften(før oppstart blir det mye planlegging, men ikke noe som vil koste penger). Vil det bare være dumt av meg å stifte dette og la det ligge "brakk" noen mnd før oppstarten av bedriften? Vil det da være et krav om regnskap selv om inntekt og utgifter vil være 0kr frem til det nærmer seg oppstart og investeringer som må gjøres da? Takker! 😄 Anonymkode: 2177b...d0c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Du kan starte AS selv om du ikke har inntekt/kostnader, men planer om det. Men du må uansett skyte inn egenkapitalen, tror det er 30 000, og betale de nødvendige avgiftene for å starte et AS. I tillegg må du levere i null oppgave på mva hver termin. Det gjør du lettvint på Altinn. Vis du ikke da søker om årlig MVA i stede for termin. Anonymkode: 2a801...882
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Du må bare passe på at du har nok likviditet i selskapet, nie du da vil ha med EK og ingen inngående fakturaer. Anonymkode: 2a801...882
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bare passe på at du har nok likviditet i selskapet, nie du da vil ha med EK og ingen inngående fakturaer. Anonymkode: 2a801...882 EK = Egenkapital AK = Aksjekapital. Anonymkode: fef30...fd4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan starte AS selv om du ikke har inntekt/kostnader, men planer om det. Men du må uansett skyte inn egenkapitalen, tror det er 30 000, og betale de nødvendige avgiftene for å starte et AS. I tillegg må du levere i null oppgave på mva hver termin. Det gjør du lettvint på Altinn. Vis du ikke da søker om årlig MVA i stede for termin. Anonymkode: 2a801...882 Et AS uten aktivitet er ikke mva-pliktig, så dette er ikke aktuelt. Et selskap blir ikke mva-pliktig før omsetningen overstiger 50 000 Anonymkode: 2ae71...165
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et AS uten aktivitet er ikke mva-pliktig, så dette er ikke aktuelt. Et selskap blir ikke mva-pliktig før omsetningen overstiger 50 000 Anonymkode: 2ae71...165 Sant det, sorry for feil info. Anonymkode: 2a801...882
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå