AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Hva er dine beste tips for en god oppgave ? Akademisk skriving er foreløpig ikke mitt sterkeste område. Kildehenvisning er viktig. Ellers ? Anonymkode: 8ff13...2ec
Miska Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 God struktur er veldig viktig, i tillegg må du sjekke at du faktisk har svart på det oppgaven spør om. At du er innenfor ordgrensen er også viktig 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Kildehenvisning er absolutt veldig viktig, bruk gjerne kildekompasset.no. Sjekk om det er noen bestemt referansestil som kreves. Les oppgaven godt. Dersom det er flere valgmuligheter, gi deg selv litt betenkningstid, slik at du velger rett oppgave. Skriv gjerne ned elementer du vil ha med. Jeg markerer ofte de delene av oppgaveformuleringene som er viktige, for å være sikker på at jeg svarer på alt. Ellers er det viktig at du bruker pensumlitteraturen aktivt i oppgaven. Du kan ikke ta fagkunnskap fra hukommelsen, du må underbygge alt med kilder. Det er lett i en del fag å synse litt for mye, man må ha et godt teoretisk grunnlag. Jeg ser at for de aller fleste fungerer det best å skrive ned ting, og så strukturere og jobbe med formuleringene etterpå. Sørg i alle fall for å lese gjennom oppgaven før du leverer, sørg for at det er god sammenheng, og godt språk. Og ta deg for all del pauser i arbeidet. Man jobber bedre om man får tankene over på noe annet en liten stund. Anonymkode: c4b63...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Tusen takk ! Anonymkode: 8ff13...2ec
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk ! Anonymkode: 8ff13...2ec Bruk av nyere forskning kan også være lurt å ta med 👍🏻Hvis det er mulig å oppdrive. Anonymkode: eafa3...d02
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 Min fremgangsmåte ved flere hjemmeeksamener: All pensum klar på bordet. Lese oppgaven, markere viktige deler. Brainstorm. Hva kan jeg fra før, notere det ned i stikkord. Finn kildene til det. Innledning. Hva er fokuset mitt. Hvorfor. Hvordan. Teorier. Rett og slett gi leser (sensor) en ide om hva det er de skal til å lese. Heeeele tiden referere til pensum. Ikke påstå noe med egen synsing og mening bare, men heller finne støtte i litteraturen. Stuck? Ta pause!! Spis og drikk godt! Snakk med kollekviegruppen om man er med noen. Til slutt: har jeg svart på oppgaven? La gjerne noen andre lese gjennom. Forstår de hva det er snakk om?! Samsvarer konklusjon med innledning og eventuell drøfting? Anonymkode: 88581...bef 3
Gjest O.G. Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 På 20.12.2018 den 13.14, AnonymBruker skrev: Hva er dine beste tips for en god oppgave ? Akademisk skriving er foreløpig ikke mitt sterkeste område. Kildehenvisning er viktig. Ellers ? Anonymkode: 8ff13...2ec Du er ferdig med eksamen nå, men til neste gang: De vil du skal ta med så mye mer enn du tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå