AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #41 Skrevet 21. desember 2018 Stemmer egentlig for borgerlønn. En garantisum dersom man ikke har inntekt som man får utbetalt uten måneders behandlingstid. Med borgerlønn kunne jeg blåst en lang marsj i hele aap’en for det er ikke mange kronene som skiller fra at vi klarer oss på en lønning. Anonymkode: ff319...179 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #42 Skrevet 22. desember 2018 On 12/20/2018 at 1:00 PM, AnonymBruker said: Du blir jo ganske lenge ute av arbeidslivet om lege og nav blir tvunget til å søke ufør fordi AAP går ut. Dette vil jo gjelde de som har sykdom som gjerne tar flere år å behandle. Kanskje de hadde blit frisk nok til å jobbe etter 4 år, men måtte søke ufør etter 2 år. Da er det kanskje vanskeligere å komme inn i arbeidslivet igjen, enn om det hadde vært om man var på aap det fjerde året Skal sies at jeg mener den økonomiske belastningen er såpass stor på AAP at det sannsynligvis vil merkbart hjelpe på helsen å bli ufør. Den type jævlig langvarig stress lite penger på AAP gir er ikke sunt eller bra for noen. Og forskning på forskning viser at mental helse kan påvirke sykdom, grad smerte (hos de med kronisk smerte for eks) og hvor raskt folk blir friske. Jeg tror den økonomiske påkjenningen på AAP er med på å gjøre folk sykere. Man er ikke rik som ufør heller, men de 4000 ekstra (eller hvor mye det er), er veldig mye penger når du lever på 10-12 000 i mnd. Jeg vil si de 4000 er lett grensen mellom å måtte snu på krona og kunne leve litt mer uten å måtte tenke på penger. Kommer selvsagt an på hvor du bor og situasjon osv, men for mange vil de 4000 utgjøre en stor forskjell både økonomisk og psykisk. At folk på AAP havner på sosialestøtte har selvsagt enda mer skadende effekt. Anonymkode: 529fb...26f For de fleste gir AAP og uføre omtrent det samme utbetalt. Anonymkode: 11fe4...067
Pipaluk Skrevet 22. desember 2018 #43 Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For de fleste gir AAP og uføre omtrent det samme utbetalt. Anonymkode: 11fe4...067 Man får vel noen tusenlapper mer i full ufør? Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng å bli ufør bortsett fra det er varig inntekt
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #44 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Pipaluk skrev: Man får vel noen tusenlapper mer i full ufør? Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng å bli ufør bortsett fra det er varig inntekt 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For de fleste gir AAP og uføre omtrent det samme utbetalt. Anonymkode: 11fe4...067 Minstesats på aap er vel 12 000 kr. Minstesats ufør er rundt 14 000 tror jeg. Da jeg hadde aap hadde jeg også bostøtte som utgjorde en inntekt på 15 000. Nå har jeg som enslig ung ufør betalt 18 000 i måneden. Man får utbetalt mer som enslig. Anonymkode: dc314...c9c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #45 Skrevet 22. desember 2018 På 20.12.2018 den 13.00, AnonymBruker skrev: Du blir jo ganske lenge ute av arbeidslivet om lege og nav blir tvunget til å søke ufør fordi AAP går ut. Dette vil jo gjelde de som har sykdom som gjerne tar flere år å behandle. Kanskje de hadde blit frisk nok til å jobbe etter 4 år, men måtte søke ufør etter 2 år. Da er det kanskje vanskeligere å komme inn i arbeidslivet igjen, enn om det hadde vært om man var på aap det fjerde året Skal sies at jeg mener den økonomiske belastningen er såpass stor på AAP at det sannsynligvis vil merkbart hjelpe på helsen å bli ufør. Den type jævlig langvarig stress lite penger på AAP gir er ikke sunt eller bra for noen. Og forskning på forskning viser at mental helse kan påvirke sykdom, grad smerte (hos de med kronisk smerte for eks) og hvor raskt folk blir friske. Jeg tror den økonomiske påkjenningen på AAP er med på å gjøre folk sykere. Man er ikke rik som ufør heller, men de 4000 ekstra (eller hvor mye det er), er veldig mye penger når du lever på 10-12 000 i mnd. Jeg vil si de 4000 er lett grensen mellom å måtte snu på krona og kunne leve litt mer uten å måtte tenke på penger. Kommer selvsagt an på hvor du bor og situasjon osv, men for mange vil de 4000 utgjøre en stor forskjell både økonomisk og psykisk. At folk på AAP havner på sosialestøtte har selvsagt enda mer skadende effekt. Anonymkode: 529fb...26f Hvor får du 4000 fra? Noen får mindre på ufør enn på aap. De fleste får samme. Noen får mer. Alt etter regnestykket over tidligere inntekt. Jeg fikk ca 500 kr mer i mnd. Anonymkode: dbfa2...a4a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #46 Skrevet 22. desember 2018 11 minutter siden, Pipaluk skrev: Man får vel noen tusenlapper mer i full ufør? Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng å bli ufør bortsett fra det er varig inntekt Poenget med ufør er ikke høyere betaling hvertfall. Som nevnt: noen får mer, noen får mindre, de fleste får samme. Poenget er at aap går ut og behandling ikke får deg frisk. Derfor trenger ikke nav bruke tid og ressurser til møter, utprøvinger, kartlegging, tiltak etc på deg. Anonymkode: dbfa2...a4a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #47 Skrevet 22. desember 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Minstesats på aap er vel 12 000 kr. Minstesats ufør er rundt 14 000 tror jeg. Da jeg hadde aap hadde jeg også bostøtte som utgjorde en inntekt på 15 000. Nå har jeg som enslig ung ufør betalt 18 000 i måneden. Man får utbetalt mer som enslig. Anonymkode: dc314...c9c Ja, minstesats er noe høyere. Men for de fleste som har vært i jobb er beløpet de samme. Anonymkode: 11fe4...067
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #48 Skrevet 22. desember 2018 Jeg fikk helt angst av å se en nav logo. Og å lese aviser. Behandlingen enkelte får i nav systemet er grusom. Det var ingen som var uenig i at jeg burde søke ufør, men likevel måtte de tråkke over meg som om jeg var en dørmatte. Men har sett de som sklir rett igjennom også så regner med at det er svært forskjellig behandling man får fra kontor til kontor og saksbehandler til saksbehandler. Sånn burde det ikke være. Anonymkode: dbfa2...a4a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #49 Skrevet 22. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk helt angst av å se en nav logo. Og å lese aviser. Behandlingen enkelte får i nav systemet er grusom. Det var ingen som var uenig i at jeg burde søke ufør, men likevel måtte de tråkke over meg som om jeg var en dørmatte. Men har sett de som sklir rett igjennom også så regner med at det er svært forskjellig behandling man får fra kontor til kontor og saksbehandler til saksbehandler. Sånn burde det ikke være. Anonymkode: dbfa2...a4a Noen ganger må man bare ta seg sammen. Anonymkode: 741f6...2f9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #50 Skrevet 22. desember 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger må man bare ta seg sammen. Anonymkode: 741f6...2f9 Har du noen gang vært i en paranoid psykose? For det er noe som kan skje ved høyt stressnivå. Og da er det ikke bare å ta seg sammen. Anonymkode: dbfa2...a4a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #51 Skrevet 22. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger må man bare ta seg sammen. Anonymkode: 741f6...2f9 Håper ikke du blir alvorlig syk. Anonymkode: 4e307...002 1
Pipaluk Skrevet 22. desember 2018 #52 Skrevet 22. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang vært i en paranoid psykose? For det er noe som kan skje ved høyt stressnivå. Og da er det ikke bare å ta seg sammen. Anonymkode: dbfa2...a4a Vær så snill og ikke bruk din psykiske energi på anonyme kverulanter:) De synes sånn diskusjoner bare er morsomme. Det er dødfødt å tenke at de noen gang kan endre ståsted. klem til deg 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #53 Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk helt angst av å se en nav logo. Og å lese aviser. Behandlingen enkelte får i nav systemet er grusom. Det var ingen som var uenig i at jeg burde søke ufør, men likevel måtte de tråkke over meg som om jeg var en dørmatte. Men har sett de som sklir rett igjennom også så regner med at det er svært forskjellig behandling man får fra kontor til kontor og saksbehandler til saksbehandler. Sånn burde det ikke være. Anonymkode: dbfa2...a4a Jeg har også stusset over forskjellsbehandling. Min teori er at saksbehandler har stor makt her. Min første mente at jeg ikke kvalifiserte for AAP så jeg mistet den. Den nye har gitt meg signal for å søke ufør. Nå er det bevare saksbehandling som gjenstår Jeg har en bekjent på AAP. Hun har «bare» Add og ingen fysiske sykdommer og kan jobbe 70 prosent. Jeg kan virkelig ikke fatte hvordan hun kan ha gått så lenge på stønaden. Hun har knapt møtt saksbehandler og fått lov til å studere ved siden av jobbing. Hun har en rågod fastlege og får nok bra erklæringer. Hvis hun nå får forlengelse mens kronisk syke må på sosialen så er det noe riv ruskende galt i systemet Anonymkode: fb54d...df1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #54 Skrevet 22. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har også stusset over forskjellsbehandling. Min teori er at saksbehandler har stor makt her. Min første mente at jeg ikke kvalifiserte for AAP så jeg mistet den. Den nye har gitt meg signal for å søke ufør. Nå er det bevare saksbehandling som gjenstår Jeg har en bekjent på AAP. Hun har «bare» Add og ingen fysiske sykdommer og kan jobbe 70 prosent. Jeg kan virkelig ikke fatte hvordan hun kan ha gått så lenge på stønaden. Hun har knapt møtt saksbehandler og fått lov til å studere ved siden av jobbing. Hun har en rågod fastlege og får nok bra erklæringer. Hvis hun nå får forlengelse mens kronisk syke må på sosialen så er det noe riv ruskende galt i systemet Anonymkode: fb54d...df1 Det er mange inkompetente saksbehandlere hos NAV. Det er enorm forskjellsbehandling, men slik blir det vel når det er personlige vurderinger som teller. Anonymkode: 11fe4...067 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå