Gå til innhold

Lege kritiserer NAV-regler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en som kritiserer de nye reglene.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/12/20/195485340/lege-om-nye-nav-regler-det-er-helt-krise-mine-pasienter

Han mener at det er feil å korte ned AAP-perioden pga at pasienter "trenger langvarig oppfølging for å komme tilbake til jobb". Han utelater at all forskning viser at jo lengre du er ute av jobb, jo mindre er sjansen for at en kommer tilbake i jojbb. Dette gjelder over hele fjøla.

I tillegg er det visst folk som utvikler en "akutt stressreaksjon" ved å se en NAV-logo.... Jøss altså.

Anonymkode: 105c5...ba1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir jo ganske lenge ute av arbeidslivet om lege og nav blir tvunget til å søke ufør fordi AAP går ut. Dette vil jo gjelde de som har sykdom som gjerne tar flere år å behandle. Kanskje de hadde blit frisk nok til å jobbe etter 4 år, men måtte søke ufør etter 2 år. Da er det kanskje vanskeligere å komme inn i arbeidslivet igjen, enn om det hadde vært om man var på aap det fjerde året

Skal sies at jeg mener den økonomiske belastningen er såpass stor på AAP at det sannsynligvis vil merkbart hjelpe på helsen å bli ufør. Den type jævlig langvarig stress lite penger på AAP gir er ikke sunt eller bra for noen. Og forskning på forskning viser at mental helse kan påvirke sykdom, grad smerte (hos de med kronisk smerte for eks) og hvor raskt folk blir friske. Jeg tror den økonomiske påkjenningen på AAP er med på å gjøre folk sykere. Man er ikke rik som ufør heller, men de 4000 ekstra (eller hvor mye det er), er veldig mye penger når du lever på 10-12 000 i mnd. Jeg vil si de 4000 er lett grensen mellom å måtte snu på krona og kunne leve litt mer uten å måtte tenke på penger. Kommer selvsagt an på hvor du bor og situasjon osv, men for mange vil de 4000 utgjøre en stor forskjell både økonomisk og psykisk. At folk på AAP havner på sosialestøtte har selvsagt enda mer skadende effekt. 

Anonymkode: 529fb...26f

• Liker 11
Skrevet

Nå synes jeg du generaliserer dette veldig når du skriver at "dette gjelder over hele fjøla". Du tar jo ikke med i beregningen at det er et hav av diagnoser der ute, hvor flere faktisk kan forverres av jobb eller psykisk stress og press. AAP er jo beregnet for de som er langvarig syke, men det er ikke gitt at alle blir bedre innen perioden som nå er forkortet. Ta ME f.eks. Jeg var i en periode under utredning for dette, og er det én diagnose jeg ikke vil ha så er det denne. Kom i kontakt med mange som er så alvorlig syke at det er utenkelig. Flere eksperter peker på at denne diagnosen gir svært lav livskvalitet pga invalidiserende plager, smerter og frafall av sosialt nettverk. De kan være lys- og lydømfintlige, de blir dårlig av både fysiske og psykiske belastninger. Kroppen kan reagere med smerter, lammelser, høyt eller lavt blodtrykk, muskel- og leddplager, oppkast og kvalme, nevrologiske symptomer som skjelvinger, epilepsilignende anfall etter belastninger og konstant sykdomsfølelse i kroppen. Noen kan sove flere dager i strekk, og noen kan ikke annet enn å ligge på et mørkt rom. Opplever intense smerter og oppkast som følge av lys eller lyder. Måtte ha hjelpemidler eller hjelp for alt. Hjelp til å dusje eller gå på toalettet. De velger bort begravelser til nære familiemedlemmer fordi de vet at kroppen ikke makter bære dem, selv i rullestol. De avstår fra høytidsfeiringer med venner og familie. Når vi da vet alt dette vet vi også at NAV presser disse menneskene for alt det er verdt. Arbeidsutprøving her, og arbeidsutprøving der. Med det gjentakende resultat at det fører til forverring av helsen i lang tid etterpå. Men NAV presser på nok en gang, for alt er ikke utprøvd. Kognitiv terapi, behandlingsmetoder som er omstridte og som ikke kan sies å ha tilstrekkelig virkning. Leger i NAV-systemet som overkjører vurderingene til de som er fastleger for disse syke. Fastleger som sier det er ikke er forsvarlig å presse mer. Som sier de vil bli markant dårligere, men som ikke blir hørt. Så blir det kanskje søkt om ufør. I god tid før AAP går ut. Men så tøyes fristen for behandling av søknaden, og avslaget kommer i de tider perioden for AAP går ut. Så står de på bar bakke. Mistrodd av NAV og befolkningen for øvrig som viser lite forståelse for sykdommen og det den medfører. Mistrodd av familie og venner som mener manglende deltakelse i det sosiale livet handler om prioriteringer og ikke helsetilstand. Og attpåtil, plutselig uten inntekt. Syke mennesker som må livnære seg på familie. Som må selge det de eier og har av verdi før de kan søke sosialstønad. Dette er så uverdig, og det er en pågående kamp mange ikke har helse til å ta. Synes du dette er riktig? 

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, bazinga91 skrev:

Nå synes jeg du generaliserer dette veldig når du skriver at "dette gjelder over hele fjøla". Du tar jo ikke med i beregningen at det er et hav av diagnoser der ute, hvor flere faktisk kan forverres av jobb eller psykisk stress og press. AAP er jo beregnet for de som er langvarig syke, men det er ikke gitt at alle blir bedre innen perioden som nå er forkortet. Ta ME f.eks. Jeg var i en periode under utredning for dette, og er det én diagnose jeg ikke vil ha så er det denne. Kom i kontakt med mange som er så alvorlig syke at det er utenkelig. Flere eksperter peker på at denne diagnosen gir svært lav livskvalitet pga invalidiserende plager, smerter og frafall av sosialt nettverk. De kan være lys- og lydømfintlige, de blir dårlig av både fysiske og psykiske belastninger. Kroppen kan reagere med smerter, lammelser, høyt eller lavt blodtrykk, muskel- og leddplager, oppkast og kvalme, nevrologiske symptomer som skjelvinger, epilepsilignende anfall etter belastninger og konstant sykdomsfølelse i kroppen. Noen kan sove flere dager i strekk, og noen kan ikke annet enn å ligge på et mørkt rom. Opplever intense smerter og oppkast som følge av lys eller lyder. Måtte ha hjelpemidler eller hjelp for alt. Hjelp til å dusje eller gå på toalettet. De velger bort begravelser til nære familiemedlemmer fordi de vet at kroppen ikke makter bære dem, selv i rullestol. De avstår fra høytidsfeiringer med venner og familie. Når vi da vet alt dette vet vi også at NAV presser disse menneskene for alt det er verdt. Arbeidsutprøving her, og arbeidsutprøving der. Med det gjentakende resultat at det fører til forverring av helsen i lang tid etterpå. Men NAV presser på nok en gang, for alt er ikke utprøvd. Kognitiv terapi, behandlingsmetoder som er omstridte og som ikke kan sies å ha tilstrekkelig virkning. Leger i NAV-systemet som overkjører vurderingene til de som er fastleger for disse syke. Fastleger som sier det er ikke er forsvarlig å presse mer. Som sier de vil bli markant dårligere, men som ikke blir hørt. Så blir det kanskje søkt om ufør. I god tid før AAP går ut. Men så tøyes fristen for behandling av søknaden, og avslaget kommer i de tider perioden for AAP går ut. Så står de på bar bakke. Mistrodd av NAV og befolkningen for øvrig som viser lite forståelse for sykdommen og det den medfører. Mistrodd av familie og venner som mener manglende deltakelse i det sosiale livet handler om prioriteringer og ikke helsetilstand. Og attpåtil, plutselig uten inntekt. Syke mennesker som må livnære seg på familie. Som må selge det de eier og har av verdi før de kan søke sosialstønad. Dette er så uverdig, og det er en pågående kamp mange ikke har helse til å ta. Synes du dette er riktig? 

Man kan spørre seg hvor mye hensyn staten skal ta? Skal man virkelig hensynta enkeltindivider som får fnatt når de ser en NAV-logo??

Det er for mye dikking med folk. Det skal degges og dulles med alt og alle. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan spørre seg hvor mye hensyn staten skal ta? Skal man virkelig hensynta enkeltindivider som får fnatt når de ser en NAV-logo??

Sånne svar som dette gidder jeg ikke dulle med. 

• Liker 21
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du foretrekker å gå for en behandling som gjør de klart sykere i stedet?

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, bazinga91 skrev:

Så du foretrekker å gå for en behandling som gjør de klart sykere i stedet?

Hva kan gjøres for å endre en hel etat som gjør til at folk ikke får angst når de ser en NAV-logo?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er en som kritiserer de nye reglene.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/12/20/195485340/lege-om-nye-nav-regler-det-er-helt-krise-mine-pasienter

Han mener at det er feil å korte ned AAP-perioden pga at pasienter "trenger langvarig oppfølging for å komme tilbake til jobb". Han utelater at all forskning viser at jo lengre du er ute av jobb, jo mindre er sjansen for at en kommer tilbake i jojbb. Dette gjelder over hele fjøla.

I tillegg er det visst folk som utvikler en "akutt stressreaksjon" ved å se en NAV-logo.... Jøss altså.

Jeg tror du må sette deg litt bedre inn i denne saken. Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Dagsavisen som har hatt en rekke artikler om hvordan de nye reglene fungerer, eller strengt tatt ikke fungerer i det siste. 

I utgangspunktet virker det jo som bra ting å redusere perioden folk kan gå på AAP, men når systemet ikke fungerer og folk ikke er verken ferdig utredet eller behandlet etter tre år bl.a. fordi vi har lange køer i helsevesenet så kan man ikke bare kutte utbetalingene uten forvarsel og la folk seile sin egen sjø. Det er nemlig ikke slik at folk på mirakuløst vis blir friske hvis man slutt å gi dem penger. Tvert i mot blir folk sykere av denne usikkerheten både omkring egen helse og, ikke minst, økonomi. 

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, Leo skrev:

Jeg tror du må sette deg litt bedre inn i denne saken. Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Dagsavisen som har hatt en rekke artikler om hvordan de nye reglene fungerer, eller strengt tatt ikke fungerer i det siste. 

I utgangspunktet virker det jo som bra ting å redusere perioden folk kan gå på AAP, men når systemet ikke fungerer og folk ikke er verken ferdig utredet eller behandlet etter tre år bl.a. fordi vi har lange køer i helsevesenet så kan man ikke bare kutte utbetalingene uten forvarsel og la folk seile sin egen sjø. Det er nemlig ikke slik at folk på mirakuløst vis blir friske hvis man slutt å gi dem penger. Tvert i mot blir folk sykere av denne usikkerheten både omkring egen helse og, ikke minst, økonomi. 

Man slutter ikke å gi de penger. De går bare over på sosialen. Om man ikke er avklart mor ufør etter 3 år, blir det heller ikke ufør. For noen blir det det, men de fleste tar til vettet og kommer seg i jobb igjen. Som også er hele poenget med å kutte ned på AAP-perioden.

Blir svært interessant å se statistikken på dette om en stund:-)

Skrevet

Man slutter ikke å gi de penger. De går bare over på sosialen. Om man ikke er avklart mor ufør etter 3 år, blir det heller ikke ufør. For noen blir det det, men de fleste tar til vettet og kommer seg i jobb igjen. Som også er hele poenget med å kutte ned på AAP-perioden.

Nei, det er ingen automatikk i at de "bare" går over på sosialen for det er langt fra alle som har krav på sosialhjelp fordi de for eksempel er gift. Og hvis du begynner å lese litt mer om hvor innfløkt dette er så vil du se at en del av disse menneskene heller ikke oppfyller kravene for å bli definert som arbeidssøkere fordi de er for syke til å jobbe. 

Men her stopper diskusjonen fra min side for det du skriver blir rett og slett bare for dumt. 

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Nei, det er ingen automatikk i at de "bare" går over på sosialen for det er langt fra alle som har krav på sosialhjelp fordi de for eksempel er gift. Og hvis du begynner å lese litt mer om hvor innfløkt dette er så vil du se at en del av disse menneskene heller ikke oppfyller kravene for å bli definert som arbeidssøkere fordi de er for syke til å jobbe. 

Men her stopper diskusjonen fra min side for det du skriver blir rett og slett bare for dumt. 

De som har krav på sosialhjelp får det. Dette er likt for alle. Har man ikke rett på det, skal man selvfølgelig ikke ha det.

Artig at det jeg skriver rett og slett "blir for dumt" Jeg gjengir barer reglene som regjeringen har bestemt skal gjelde. Men du vet jo selvsagt myye bedre enn dem.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan gjøres for å endre en hel etat som gjør til at folk ikke får angst når de ser en NAV-logo?

Et steg i riktig retning hadde jo vært å ta vurderingene til fastleger på større alvor. Det er jo de som har fulgt disse menneskene over tid og som dermed har best kunnskap om de og deres helsetilstand. Sånn som det fungerer nå kan du risikere å få rådgivende leger i NAV som setter et stort pennestrøk over fastlegens vurdering, og det uten å ha møtt pasienten. Hvis vi tar utgangspunkt i ME igjen: Har du mild eller moderat grad av ME kan faktisk de stadige kravene og presset om arbeidsutprøving og div. behandlinger føre til alvorlig og svært alvorlig grad fordi du stadig må presse deg selv. Det ødelegger den enkeltes liv og helse, og det rammer alle de som står rundt. Ikke minst blir det veldig kostbart da disse kan bli svært pleietrengende, og kan ha behov for hjelp døgnet rundt fra hjemmesykepleie eller lignende. Og det kommer da i tillegg til de stønadene de får innvilget til slutt når noen endelig innser alvoret. Men da er det jo allerede for sent for disse menneskene. 

• Liker 5
Skrevet

Man må jo se på hele trygden under ett. Selv om man ikke lenger får aap etter tre år så betyr det ikke nødvendigvis at man ikke får penger fra trygden. Meningen er jo at man skal gå fra aap til uføretrygd.

Og det er ingenting sier at man ikke kan fortsette utredningen og kanskje begynne i arbeid selv om har uføretrygd. Det er penger fra den samme potten, men heter noe annet. Hva er problemet?

Anonymkode: 1e6b9...052

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar til vettet?? Helsa bestemmer desverre,ikke viljen..synd noen ikke forstår..

Anonymkode: 59271...e13

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg ser i alle fall en her i tråden som ikke har noe vett.

Anonymkode: dc314...c9c

• Liker 5
Skrevet

Skjønner godt at man får en stressreaksjon bare av logoen. Tenker med en gang på hvor mye stress det er med økonomien når man er under nav. Jeg er dog glad for at vi i det hele tatt har et nav.

Anonymkode: 93ccd...047

• Liker 3
Skrevet

Tar til vettet?? Helsa bestemmer desverre,ikke viljen..synd noen ikke forstår..

Anonymkode: 59271...e13

Ja, det vil jo vise seg når statistikken som viser resultatene etter vedtaket kommer om en stund. Jeg tror mange kommer til å ti godt stille da.

Skrevet

Vel, jeg ser i alle fall en her i tråden som ikke har noe vett.

Anonymkode: dc314...c9c

Ser flere, jeg.

Skrevet

Skjønner godt at man får en stressreaksjon bare av logoen. Tenker med en gang på hvor mye stress det er med økonomien når man er under nav. Jeg er dog glad for at vi i det hele tatt har et nav.

Anonymkode: 93ccd...047

Ubegripelig.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar til vettet og kommer seg i jobb igjen? Ja, jeg skjønner ikke hvorfor folk med komplekse lidelser eller f.eks. kreft ikke bare tar til vettet. 🙄

Det er faktisk ikke alle sykdommer som lar seg avklare i løpet av 3 år, i tillegg er ventelistene i helsevesenet ofte lange som et vondt år. 

Jeg skjønner at det ikke nytter å diskutere med sånne som deg, som har bestemt seg for at alle som får ytelser fra NAV bare er latsabber hele gjengen. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil jo vise seg når statistikken som viser resultatene etter vedtaket kommer om en stund. Jeg tror mange kommer til å ti godt stille da.

Statistikken viser jo allerede at antallet på AAP har gått ned, men den viser jo ikke baksiden av medaljen, som er at mange må  over på sosialstønad, og hvis de ikke får det må de leve på ektefelle eller familie, evt. selge hus og eiendeler. 

Og dere som ikke skjønner stresset det er ved å leve under det presset mange opplever ved å få ytelser fra NAV skal være glade for det.

Anonymkode: ec08b...524

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...