Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet ett sted i 5 år og hvert år har de samme folkene blitt sykmeldt nå rett før jula og over nyåret. De samme folka, hvert år. Det samme gjelder rundt påske, men da veksles det litt. De sykmelder seg ikke nødvendigvis for influensa nei, men heller slitasje ting. Er en jobb hvor det må være folk på hele tiden og hele året.

Jobber i det offentlige og selvfølgelig er dette damer 40+. Jeg tenker at de tar seg juleferie og skal stelle hjemmet før jul. Men det tørr jeg aldrig i havet å si rett ut. Jeg tipper dette er vanlig. Men ingen som gjør noe med? Her blir folk oppsagt pg av færre som trenger tjeneste, men disse som har jobba en god stund får beholde jobben selv om de er uhyrer å jobbe med og tar seg skulkeferier.

Anonymkode: a4a8a...aaf

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du verden! Har du innblikk i grunnlagene sykemeldingene r skrevet ut på?

Beklager, men du høres bare bitter og mistenksom ut når du mener disse damene ruller legene rundt lillefingeren og får sykemeldinger.

Det er selvfølgelig damer 40+ ? Hvorfor er det så selvfølgelig? 

Anonymkode: e911d...20c

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplever det damme der jeg jobber. Det er voksne ansatte som eller vil være hjemme med familien i jula. Jeg forstår det, men noen må jo jobbe!

Anonymkode: 22ad1...352

• Liker 12
Skrevet

Dette er veldig vanlig på sykehuset jeg jobbet som sykepleier tidligere. Disse damene vil nyte jula i fred og ro, og nyter det å stelle til jul uten å måtte kaste bort tid på jobben. Ganske sleipt gjort ovenfor de som står på og jobber og sliter i jula i et underbemannet helsevesen. 

Anonymkode: bbdb3...d95

• Liker 13
Skrevet

Mange har plager, som du observerer med økende alder. Ofte er det psykiske vansker som ligger til grunn, og blir maskert med muskel/skjelett.

Men ja, jeg iriterer meg også, jobber hele julen på en underbemannet helsetjeneste. Men dummeste er de, som ringer seg syk med «influensa», «omgangssyke» julaften og romjul, og skaper uforutsett ekstrajobb for hele avd. Ved smld får man ivertfall en sjans til å få noen andre på jobb. 

Anonymkode: 6fc9f...f13

• Liker 4
Skrevet

Jepp. Vanlig. Har noen "sånne" vi og. Et år ble jeg reelt syk til jul, og de som alltid er syke til jul selv hetset meg, gjør det enda. Jeg jobber mye i julen normalt, men ble da altså veldig dårlig og da ble det ikke jul på meg. Men de samme er syke fra 12.des til 5.januar... merkelig. 

Anonymkode: e691d...a0f

• Liker 8
Skrevet

Det er strengt tatt mer influensa og omgangssyke som går i julen, da. Man møter flere slektninger og venner for gaveutveksling, samt at det er varm og tett luft på kjøpesentre

Anonymkode: e018a...37c

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du verden! Har du innblikk i grunnlagene sykemeldingene r skrevet ut på?

Beklager, men du høres bare bitter og mistenksom ut når du mener disse damene ruller legene rundt lillefingeren og får sykemeldinger.

Det er selvfølgelig damer 40+ ? Hvorfor er det så selvfølgelig? 

Anonymkode: e911d...20c

Nei, men de pleier prate om plagene sine etterpå og noen sier hva det gjelder når de leverer.

Ja, jeg er bitter og mistenksom. Disse damene roper og klager over andre ansatte året rundt. Og så er det jeg som må steppe inn for dem når jeg skulle hatt fri i jula.

Fordi det oftest er de 40+ eller 60 talls generasjonen som er sykemeldt. Sier ikke at det kan være reelt for mange, men ofte er det skulk tror jeg. Har jobbet i kjærringyrket siden slutten av 90 tallet og ser trenden, tydelig.

De som er eldre enn disse igjen er merkelig nok aldrig borte. Har ei over 70 og en som er rundt 70 der også, som vikarer. De er alltid tilgjengelig og aldrig syke.

Har forståelse for at folk blir syke og at folk kan få helseplager. Men 5 år på rad og blir fortalt at det har pågått før jeg begynte også. Det er ganske utrolig om det er tilfeldig.

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er strengt tatt mer influensa og omgangssyke som går i julen, da. Man møter flere slektninger og venner for gaveutveksling, samt at det er varm og tett luft på kjøpesentre

Anonymkode: e018a...37c

Det er sant, men omgangssyke varer ikke fra 18.12-05.01.

• Liker 13
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange har plager, som du observerer med økende alder. Ofte er det psykiske vansker som ligger til grunn, og blir maskert med muskel/skjelett.

Men ja, jeg iriterer meg også, jobber hele julen på en underbemannet helsetjeneste. Men dummeste er de, som ringer seg syk med «influensa», «omgangssyke» julaften og romjul, og skaper uforutsett ekstrajobb for hele avd. Ved smld får man ivertfall en sjans til å få noen andre på jobb. 

Anonymkode: 6fc9f...f13

Joda, det er mange som har plager, men får være grenser for hvor kalkulert det er når disse plagene kommer.

Da er det mye mer troverdig at noen ringer og sier de har omgangssyke på julaften. Har selv hatt ekte influensa på denne tiden og er ikke uvanlig. Kjipern å måtte jobbe for den syke ja, men ikke noe den syke kan gjøre noe med.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det damme der jeg jobber. Det er voksne ansatte som eller vil være hjemme med familien i jula. Jeg forstår det, men noen må jo jobbe!

Anonymkode: 22ad1...352

De har sikkert masse julepress på seg hjemme, med rydding og baking. Men går utover de yngre med barn at unge besteforeldre skal være hjemme på julaften.

• Liker 1
Skrevet

Be sjefen ta et oppvaksmøte der han snakker til de som sykemelder seg falskt. Sånn skal det ikke være. 

Anonymkode: 37134...b56

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet ett sted i 5 år og hvert år har de samme folkene blitt sykmeldt nå rett før jula og over nyåret. De samme folka, hvert år. Det samme gjelder rundt påske, men da veksles det litt. De sykmelder seg ikke nødvendigvis for influensa nei, men heller slitasje ting. Er en jobb hvor det må være folk på hele tiden og hele året.

Jobber i det offentlige og selvfølgelig er dette damer 40+. Jeg tenker at de tar seg juleferie og skal stelle hjemmet før jul. Men det tørr jeg aldrig i havet å si rett ut. Jeg tipper dette er vanlig. Men ingen som gjør noe med? Her blir folk oppsagt pg av færre som trenger tjeneste, men disse som har jobba en god stund får beholde jobben selv om de er uhyrer å jobbe med og tar seg skulkeferier.

Kjenner til et sted der det er to venninner som jobber sammen. Hun ene sykemelder seg i 1-2 uker rundt en høytid eller ferie for å ta vare på sine barn når mannen jobber. Da tar hun også vare på barna til venninnen sin som hun jobber med. Neste høytid/ferie så bytter de 😂 dette fortalte faktisk daglig leder meg at 3-4 jenter er alltid sykemeldt i disse tider. Da blir det 4x så mye å gjøre på jobben for de andre og ofte misfornøyde kunder (renhold.) 

Anonymkode: 191bf...c4a

• Liker 3
Skrevet

Det er jo faktisk oppsigelsesgrunn å ikke møte til jobb. Nå leste jeg faktisk om ei som hadde blitt sykemeldt av legen, sjefen trodde hun var i stand til å jobbe, det gikk til Høyesterett og sjefen vant saken. Nå er det vel også sånn at ved sykemelding så skal deg være mulig å tilrettelegge slik at man må prøve seg uansett. 

Anonymkode: 191bf...c4a

• Liker 3
Skrevet

Fy f&€* så provoserende!!!

Anonymkode: ca108...8cd

Skrevet

Jeg har barn som alltid blir syke rett før jul, håper ikke de andre tror jeg er hjemme for å vaske til jul altså!!

Anonymkode: 6f68c...cd7

• Liker 2
Skrevet

jul er faktisk en typisk tid å bli syk på, er mange som får influensa og farangen den tiden. 
ellers, så skjønner jeg du blir mistenksom når det er de samme hele tiden

Anonymkode: 779bd...4f9

• Liker 1
Skrevet

Når man står på året rundt, dager og kelder, jobber underbemannet og må gjøre jobben til 2 ansatte hver dag hele året, er det veldig naturlig at det sier stopp innimellom.

Anonymkode: bb654...789

• Liker 1
Skrevet

Pga stress i hele desember og november for den saks skyld så blir jeg altid syk. Kan gå frisk hele året, med de to siste månedene så går jeg ned for telling. Jeg karer meg på jobb fordet og ser de fleste rundt blir smittet eller er blitt smittet andre steder. Dagene før jul kan jeg føle at jeg kan dø og det syns. Jeg skulle gjerne sykemeldt meg, men som leder og eier av butikk så må jeg på jobb. Hvis noen av mine ansatte blir sykemeldy før eller etter jul så mistenker jeg de aldri for å jukse til seg fri. For stress i Desember måneden er en stor årsak til at flere blir syke. Det er min erfaring. 

Anonymkode: dc19e...57e

• Liker 6
Skrevet

Helt vanlig ved min gamle arbeidsplass hos en produksjonsbedrift. Den nye sjefen fikk høre dette og hentet ut sykemeldingene til en av dem og ba henne forklare hvorfor hun var sykemeldt hver jul de siste 6 årene. Det ble et himla leven med fagforeningen og ledelsen, men sjefen ga seg ikke og pekte ut tre ansatte som var syk hver jul og fortalte at videre sykemeldinger i høytidene ville bli underkjent. Da tok det helt av, med kakling og beskyldninger om mobbing av ledelsen. 

Da jula kom var den eneste sykemeldingen fra ei som ellers aldri var syk,,,,,,,,.

Anonymkode: 1ed22...9f5

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...