AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Vi har flytta til hus med peis, for første gang, og jeg merker jeg ikke er helt stø på dette. Jeg får fyrt opp, altså, men jeg synes de det ut som det soter endel på glassene, og det er også en lukt som kiler i nesa, og ikke bare lukter brent ved. Bruker tørr ved og opptenningsposer. For alt jeg vet er dette som det skal være, men har dere noen innspill på dette? Dette er visstnok en sånn rentbrennende variant, frittstående med rør opp på veggen. Anonymkode: 93ae5...a38
tdm900 Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 At glasset soter igjen er nok bare slik. Det er noe forskjell på hvordan ovnene er bygd opp. Når den har kommet godt i gang etter å fyrt opp, stenger du dør og trekk. Rentbrennende ovn skal ikke ha åpen trekk, den får tilført luft bakfra når brennprosessen er i godt i gang. Min ovn er en danskprodusert, der går spjeldet til trekken inn av seg selv, i løpet av 6minutter. Det som er lurt å gjøre, er å prøve å finne nettopp din ovn på nett, og finne ut av hvordan den skal brukes. Rentbrennende ovner ikke helt samme bruksmåte som de gamle.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Når vi ikke har brukt ovnen på lenge kommer det en rar lukt når vi fyrer. Jeg tror det er støv eller noe som smelter. Det er bare i starten, lukten forsvinner etter den er brukt 1 gang. Anonymkode: 52132...6e5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Hvordan bygger du opp vedkubbene? Det har mye å si på soten. Lag flammene oppå kubbene og ikke innimellom og under slik de fleste gjør. Tenk deg et fundament av kubber etterfulgt av et luftig bål av opptenningsved og opptenningspose som kirsebær på toppen. Anonymkode: 0b664...b95 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #5 Skrevet 21. desember 2018 De norske normene som de rent brennende ovnene bygges etter gjør at det kommer mindre utslipp i pipa og mer i stua. Følger en svensk altså EU regelverket så skjer ikke det. Følger en de danske reglene så skjer det for de følger de norske normene. Har du pipehatt som snurrer eller som suger luft ut pipa så hjelper det. Sjekk at det ikke er et pipe spjell som er halvveis igjen. Har du kort pipe suger den dårligere enn en lang. Anonymkode: 69f13...11b
catman Skrevet 21. desember 2018 #6 Skrevet 21. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du pipehatt som snurrer eller som suger luft ut pipa så hjelper det. Vi har "snurrehatt" som vi skal erstatte med en fastmontert en. Snurrehatten driver av og til å blåse av i stormene her. Tror du bytte av pipehatt vil ha noe å si for fyringa? Første gang jeg leser om dette.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 9 minutter siden, catman skrev: Vi har "snurrehatt" som vi skal erstatte med en fastmontert en. Snurrehatten driver av og til å blåse av i stormene her. Tror du bytte av pipehatt vil ha noe å si for fyringa? Første gang jeg leser om dette. De nye ovnene med mye glass er pene å se på, men noe dritt å fyre i. Kjenner flere som har dem, og samtlige plages med røykfylt stue. Og det er ikke fordi de ikke kan å fyre, de hadde vedovn før som var helt grei å ha med å gjøre. Det er lagt for mye vekt på utseende på bekostning av brukervennlighet. Lurt! Vi monterte en tradisjonell ovn for to år siden, null problem med fyring. Anonymkode: a5ebf...b6d 1
catman Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De nye ovnene med mye glass er pene å se på, men noe dritt å fyre i. Kjenner flere som har dem, og samtlige plages med røykfylt stue. Og det er ikke fordi de ikke kan å fyre, de hadde vedovn før som var helt grei å ha med å gjøre. Det er lagt for mye vekt på utseende på bekostning av brukervennlighet. Lurt! Vi monterte en tradisjonell ovn for to år siden, null problem med fyring. Anonymkode: a5ebf...b6d Men dette svarer ikke på spørsmålet i det hele tatt? Ny ovn har vi allerede, og den funker som juling. Det folk gjør "feil" er jo å glemme å åpne trekket før de åpner døren. Ellers er dørene på de nye ovnene så store at det trekker ut i rommet, rett som det er.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #9 Skrevet 22. desember 2018 På 20.12.2018 den 11.19, AnonymBruker skrev: Vi har flytta til hus med peis, for første gang, og jeg merker jeg ikke er helt stø på dette. Jeg får fyrt opp, altså, men jeg synes de det ut som det soter endel på glassene, og det er også en lukt som kiler i nesa, og ikke bare lukter brent ved. Bruker tørr ved og opptenningsposer. For alt jeg vet er dette som det skal være, men har dere noen innspill på dette? Dette er visstnok en sånn rentbrennende variant, frittstående med rør opp på veggen. Anonymkode: 93ae5...a38 Er ovnen ny? I så fall skal den brennes av. Vi fikk beskjed om¨å fyre hardt i ca 4-5 timer med åpne vinduer for å brenne vekk noe på overflaten av ovnen. Det stinket skikkelig ille. Har vært bittelitt lukt av og til etterpå, men nå er den helt borte. Sot på glasset kommer av feil innstilling av trekken, fikk jeg vite av montøren. Ikke helt enkelt å få det helt rett, men vår ovn brenner selv av sotet på glasset når vi fyrer med riktig trekk. Det slumper vi til å gjøre innimellom Anonymkode: a5ebf...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #10 Skrevet 22. desember 2018 4 timer siden, catman skrev: Men dette svarer ikke på spørsmålet i det hele tatt? Ny ovn har vi allerede, og den funker som juling. Det folk gjør "feil" er jo å glemme å åpne trekket før de åpner døren. Ellers er dørene på de nye ovnene så store at det trekker ut i rommet, rett som det er. Vi har også stor dør, men ikke noe problem med at det trekker ut i rommet. Anonymkode: a5ebf...b6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå