Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken utdanning burde jeg ta på vidergående om jeg ønsker å jobbe med psykiskhelsearbeid ?

Anonymkode: 7a15b...071

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Du må over på høyskole. Evt kan du ta helsefagarbeider og videreutd. Deg innen for det. Alle videreutdanninger/ fagskole - er høyere utd. 

Anonymkode: deeca...97b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen? Du må over på høyskole. Evt kan du ta helsefagarbeider og videreutd. Deg innen for det. Alle videreutdanninger/ fagskole - er høyere utd. 

Anonymkode: deeca...97b

Var det jeg lurte på da, hva som var best å ta på vidergående, for å viderutadnne meg.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken utdanning burde jeg ta på vidergående om jeg ønsker å jobbe med psykiskhelsearbeid ?

Du kan ta det meste innen helse: sosialt arbeid/sosionom, sykepleier, vernepleier - 3 årig bachelor innen helse og omsorg. De fleste av disse utdanningene har samme type videreutdanning innen psykisk helse, derfor spiller det lite rolle hva du har i bachelor. 

Anonymkode: 6e4da...c1c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan ta det meste innen helse: sosialt arbeid/sosionom, sykepleier, vernepleier - 3 årig bachelor innen helse og omsorg. De fleste av disse utdanningene har samme type videreutdanning innen psykisk helse, derfor spiller det lite rolle hva du har i bachelor. 

Anonymkode: 6e4da...c1c

Spørsmål(jeg er ikke TS): får man tilleggsautorisasjon om man har videreutdanning i psykisk helse? Om man f.eks. er sykepleier og tar videreutdanning innen psykisk helse, får man da autorisasjon som psykiatrisk sykepleier eller har man kun autorisasjon som "vanlig" sykepleier likevel?

Anonymkode: 4ffe9...ff5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar allmennfag og så kan du enten bli sykepleier med viderutdanning psykisk helsearbeid eller du kan ta fatt på legestudiet og når du er ferdig lege kan du gå spesialisering i psykiatri for å bli psykiater 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål(jeg er ikke TS): får man tilleggsautorisasjon om man har videreutdanning i psykisk helse? Om man f.eks. er sykepleier og tar videreutdanning innen psykisk helse, får man da autorisasjon som psykiatrisk sykepleier eller har man kun autorisasjon som "vanlig" sykepleier likevel?

Anonymkode: 4ffe9...ff5

Ingen tilleggsautorisasjon om du tar en viderutdanning i psykisk helsearbeid. Man er per definisjon en sykepleier med en viderutdanning

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det jeg lurte på da, hva som var best å ta på vidergående, for å viderutadnne meg.

Er du smart så tar du utdanning på universitetet. Hjelpepleiere har ikke livets rett i helsevesenet. Hjelpepleierstillinger  blir erstattet med sykepleierstillinger fordi pasientene er sykere enn før i kommunene og de trenger sykepleierkompetansen. Ta heller en sykepleierutdanning med viderutdanning i psykisk helsearbeid så er du sikret deg jobb i fremtiden

Skrevet
4 minutter siden, Serafin skrev:

Du tar allmennfag og så kan du enten bli sykepleier med viderutdanning psykisk helsearbeid eller du kan ta fatt på legestudiet og når du er ferdig lege kan du gå spesialisering i psykiatri for å bli psykiater 

Burde jeg ikke ta helse og oppvekst fag ? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei! Ta allmennfag. Da får du generell studiekompetanse. Og da står du fritt til å velge  studier innen helsefag. F.eks. sykepleie eller medisin

Skrevet
11 minutter siden, Serafin skrev:

Nei! Ta allmennfag. Da får du generell studiekompetanse. Og da står du fritt til å velge  studier innen helsefag. F.eks. sykepleie eller medisin

Jeg tok å googlet allmenn fag, står at det utdannings programmer ikke finnes mer, siste kullet gikk ut i 2008 ???

Skrevet
På 20.12.2018 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Jeg tok å googlet allmenn fag, står at det utdannings programmer ikke finnes mer, siste kullet gikk ut i 2008 ???

Ja, studiespesialisering heter det vel nå, da.. Flisespikkeri...

• Liker 1
Skrevet

Det heter studiespesialisering nå og psykiatrisk sykepleier er utgått som tittel og erstattet med psykiatrisk helsearbeider. 

Skrevet
På 20.12.2018 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Ta helse og oppvekst vg1 og så helsefagarbeider vg2, deretter påbygg på 3. året :) Vanlig allmenn studiespesialiserende tar også 3 år, så du taper ikke noe på å heller gå yrkesfag med påbygg. Da får du jo litt nyttig erfaring. 

Anonymkode: 76edf...ee7

Skrevet

Det er jo mange som begynner rett på sykepleie etter allmenn vgs, også finner de ut senere at det ikke var noe for de. Så litt greit å gå helse og oppvekst i tilfelle du finner ut det ikke er den retningen du vil gå.

Anonymkode: 76edf...ee7

Skrevet
På 22.12.2018 den 1.40, Duff skrev:

Det heter studiespesialisering nå og psykiatrisk sykepleier er utgått som tittel og erstattet med psykiatrisk helsearbeider. 

Det stemmer ikke. Alle mine kollegaer i det helseforetaket jeg jobber i  og som har tatt viderutdanning i psykisk  helsearbeid får tittelen psykiatrisk sykepleier på skiltet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...