AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Hei, Lurer på om noen her har lignende erfaring og fortelle om dette er typisk for 4-åringer. VI har en gutt som er en kjempekoselig og snill. Jeg lurer egentlig på om det er normalt at en 4 åring vet hva han ønsker å ha på seg i barnehagen. Altså hvilken bukse, truse eller genser? Her hos oss er det som regel litt protester om morgonen om vi velger ut noe annet en det han hadde tenkt seg. Han ønsker gjerne klær med diverse tegneserie-figurer av tegngefilmer han er glad i. F. eks biler, spidermann, ole brum, osv osv... Det samme gjelder pysjamas når han skal legge seg, men det er noe mindre protester her. Vi synnes det er litt morsomt hele greia og det er så komisk å se på kan velge ut klær til seg selv Men enkelte dager er det sånn at alle klærne han liker er satt til vask, så her blir det litt protester... Er det slik hos andre som har barn på 4 år? Anonymkode: 7c3d6...fbc
blomaden Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Har ikke barn selv, men søsteren min har en en rundt 4 år. Blir visst fort litt drama i heimen hvis han har tenkt å ha på seg noe som er til vask, eller hvis en av favoritt plaggene har blitt for små! Tror det er ganske vanlig
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Absolutt ikke uvanlig. La ham velge der det er mulig, så lenge det passer vær og anledning. Å måtte forholde seg til at favorittklærne ikke er tilgjengelige fordi de er til vask, er en sunn erfaring i det å takle skuffelse og å måtte forholde seg til livets realitet - man kan ikke alltid få det som man vil. Anonymkode: dbcd5...6fe 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Ville tatt frem to gensere og latt han velge mellom de to. Forhåpentligvis tenker han at han da har fått velge. Anonymkode: f6bde...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 Sånn var alle mine gutter på den alderen! Vi gann klær sammen dagen før for at det ikke skulle bli drama på morgenen. Jeg sa tidlig i fra at om de klærne de vil ha på er på vask må de velge noe annet. Det godtok de etter hvert. Nå er de skolebarn og kunne ikke brydd seg mindre😂 Bare når jeg kjøper nye klær sier de hva de vil ha. Det viktigeste er at det ikke er trange bukser, for det må være klær man kan spille fotball i😁 Anonymkode: d6b00...1ee
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn var alle mine gutter på den alderen! Vi gann klær sammen dagen før for at det ikke skulle bli drama på morgenen. Jeg sa tidlig i fra at om de klærne de vil ha på er på vask må de velge noe annet. Det godtok de etter hvert. Nå er de skolebarn og kunne ikke brydd seg mindre😂 Bare når jeg kjøper nye klær sier de hva de vil ha. Det viktigeste er at det ikke er trange bukser, for det må være klær man kan spille fotball i😁 Anonymkode: d6b00...1ee Ok takk for svar alle sammen. Da ser jeg dette er normalt. hehehe Joda, han er flink me då forstå at hvis klærne er til vask, så får han dem ikke på seg. Men favorittene begynner å bli litt små nå, så jeg tror det blir en handletur nå en av dagene. Han får velge klær selv så lenge han kler seg slik at det ikke blir kaldt. F.eks ullstrømper og sånn tynn ullgenser først.. Etter det kan han ha på seg hva han vil. Anonymkode: 7c3d6...fbc 1
Splittbinders Skrevet 20. desember 2018 #7 Skrevet 20. desember 2018 Min syv år gamle jente kan jeg ta på nesten hva som helst om morgenen, hun tar på det jeg har funnet frem. Ønsker seg av og til noe annet (og vil ofte ha på skjørt), men er stort sett lett å ha med å gjøre i den sammenheng. Min to-åring, også jente, har allerede en stund hatt STERKE meninger om klær. Hun skal ha på DEN, men ikke den eller den eller den. Heldigvis er hun ikke like sta hver morgen, men det er ofte litt styr. Vi lar henne som regel velge mellom to eller tre plagg om hun er i velge-selv-humør. Av og til er ikke det nok heller... hehe. Vi finner stort sett frem klær kvelden før, men toåringen er fortsatt litt for liten til å klare å forholde seg til en avtale fra kvelden før.
Gjest Monsieur Beau Skrevet 20. desember 2018 #8 Skrevet 20. desember 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Lurer på om noen her har lignende erfaring og fortelle om dette er typisk for 4-åringer. VI har en gutt som er en kjempekoselig og snill. Jeg lurer egentlig på om det er normalt at en 4 åring vet hva han ønsker å ha på seg i barnehagen. Altså hvilken bukse, truse eller genser? Her hos oss er det som regel litt protester om morgonen om vi velger ut noe annet en det han hadde tenkt seg. Han ønsker gjerne klær med diverse tegneserie-figurer av tegngefilmer han er glad i. F. eks biler, spidermann, ole brum, osv osv... Det samme gjelder pysjamas når han skal legge seg, men det er noe mindre protester her. Vi synnes det er litt morsomt hele greia og det er så komisk å se på kan velge ut klær til seg selv Men enkelte dager er det sånn at alle klærne han liker er satt til vask, så her blir det litt protester... Er det slik hos andre som har barn på 4 år? Anonymkode: 7c3d6...fbc Liker du å velge hva du skal ha på deg hver dag? - Akkurat det samme gjør mange barn. (Noen barn bryr seg ikke) Løsning: Snakk med barnet om kvelden og la barnet velge, med veiledning, slik at barnet har medvirket til hva han skal ha på seg. Barnet får da lære at noen klær er skittne og velger da blandt tilgjengelige klær. Ved å velge klær selv har barnet mestret og har medbestemmelsesrett - det gir en god følelse. Og så går morgenen mye bedre for alle. Det samme gjelder pysjamas. Avtal med barnet hvor mange netter han skal sove med samme pysj. Hjelp barnet å telle netter. Når barnet skal ha ny pysj kan han få velge blant de som er rene i skuffen/skapet. Endret 20. desember 2018 av Monsieur Beau
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #9 Skrevet 20. desember 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Lurer på om noen her har lignende erfaring og fortelle om dette er typisk for 4-åringer. VI har en gutt som er en kjempekoselig og snill. Jeg lurer egentlig på om det er normalt at en 4 åring vet hva han ønsker å ha på seg i barnehagen. Altså hvilken bukse, truse eller genser? Her hos oss er det som regel litt protester om morgonen om vi velger ut noe annet en det han hadde tenkt seg. Han ønsker gjerne klær med diverse tegneserie-figurer av tegngefilmer han er glad i. F. eks biler, spidermann, ole brum, osv osv... Det samme gjelder pysjamas når han skal legge seg, men det er noe mindre protester her. Vi synnes det er litt morsomt hele greia og det er så komisk å se på kan velge ut klær til seg selv Men enkelte dager er det sånn at alle klærne han liker er satt til vask, så her blir det litt protester... Er det slik hos andre som har barn på 4 år? Anonymkode: 7c3d6...fbc Alt jeg har å si; du skal være glad du har noe så enkelt som en gutt (når det kommer til klesvegen). her er det kun bestemte klær som er bra nok; guttefarger, guttefasonger, feil farger og feil mønster duger ikke. Dette gjelder alt fra truse til ytterklær. Så ja, det er heeeeelt vanlig. Anonymkode: 500c5...181
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #10 Skrevet 20. desember 2018 Dette blir for mye som «Unge mødre» på TV. Et barn på 4 år skal ikke få velge alt mulig. Anonymkode: 6a47c...75b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #11 Skrevet 20. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir for mye som «Unge mødre» på TV. Et barn på 4 år skal ikke få velge alt mulig. Anonymkode: 6a47c...75b Det er et stykke mellom genser og alt mulig, da. Anonymkode: dbcd5...6fe 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #12 Skrevet 20. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt jeg har å si; du skal være glad du har noe så enkelt som en gutt (når det kommer til klesvegen). her er det kun bestemte klær som er bra nok; guttefarger, guttefasonger, feil farger og feil mønster duger ikke. Dette gjelder alt fra truse til ytterklær. Så ja, det er heeeeelt vanlig. Anonymkode: 500c5...181 Hvis du tror det bare er jenter som bryr seg om klær, så tar du feil. Og at gutter er enkle i klesveien. Min nå 19-åring er verre enn alle jentene jeg noen gang har kjent (meg inkludert) Har hatt han med meg for hvert eneste klesplagg som er kjøpt til han fra han var 3 år gammel. Så slapp man baluba og spetakkel for feil blåfarge, feil krage etc etc Den yngste driter i hvordan klærne ser ut bare han har klær. Men det er helt normalt at barn har en mening om hva de skal ha på seg. Anonymkode: 8c34b...229 2
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2018 #13 Skrevet 20. desember 2018 (endret) Jeg har alltid latt dem velge klær selv, fra de begynte å ha meninger i 2-3-årsalderen, så lenge det er noenlunde tilpasset været. Skjønner ikke hvorfor ikke de skal få velge det selv. Så det blir av og til litt merkelige kombinasjoner, masse prinsesser og andre figurer, overdrevne prinsessekjoler osv. Og så? De er barn, de kommer til å begynne å kle seg kjedelig etterhvert 😉 (Men er det skittent så er det skittent. Kan bli litt baluba da, men sånn er det jo bare) Endret 20. desember 2018 av solmåneogstjerner 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #14 Skrevet 20. desember 2018 24 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg har alltid latt dem velge klær selv, fra de begynte å ha meninger i 2-3-årsalderen, så lenge det er noenlunde tilpasset været. Skjønner ikke hvorfor ikke de skal få velge det selv. Så det blir av og til litt merkelige kombinasjoner, masse prinsesser og andre figurer, overdrevne prinsessekjoler osv. Og så? De er barn, de kommer til å begynne å kle seg kjedelig etterhvert 😉 (Men er det skittent så er det skittent. Kan bli litt baluba da, men sånn er det jo bare) Joda, helt enig Vi lar han velge selv. Synnes det er veldig sympatisk når han springer inn på rommet og velger selv ut truse, bukse og t-skjorte. Lurte bare på om dette var normalt når barn er 4 år. Anonymkode: 7c3d6...fbc 1
Minlillelykke Skrevet 20. desember 2018 #15 Skrevet 20. desember 2018 Jeg lar 3.5 åringn velge selv så sant det passer været!
^^Belle^^ Skrevet 20. desember 2018 #16 Skrevet 20. desember 2018 Min eldste har valgt klær selv siden hun var 1,5 år. No kidding. Man velger sine kamper, og det å ha matchende klær er ikke en kamp jeg gidder å bruke tid på.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #17 Skrevet 20. desember 2018 15 minutter siden, ^^Belle^^ skrev: Min eldste har valgt klær selv siden hun var 1,5 år. No kidding. Man velger sine kamper, og det å ha matchende klær er ikke en kamp jeg gidder å bruke tid på. Velge klær selv når de er 1,5 år? Er du mora til han som også laget middag, tok oppvasken og gikk ut med spøla også da han va 1,5år? Joda.. jeg skjønner at barn på 1,5år kan gå å finne seg en genser eller bukse i en skuff. Men at hun "velger" eller "prefererer" det ene klesplagget fremfor det andre må du nok fortelle en annen plass.... Anonymkode: 7c3d6...fbc
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2018 #18 Skrevet 20. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, helt enig Vi lar han velge selv. Synnes det er veldig sympatisk når han springer inn på rommet og velger selv ut truse, bukse og t-skjorte. Lurte bare på om dette var normalt når barn er 4 år. Anonymkode: 7c3d6...fbc Veldig normalt. Det er også normalt om de ikke bryr seg til langt oppi tenårene... 😊
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #19 Skrevet 20. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Velge klær selv når de er 1,5 år? Er du mora til han som også laget middag, tok oppvasken og gikk ut med spøla også da han va 1,5år? Joda.. jeg skjønner at barn på 1,5år kan gå å finne seg en genser eller bukse i en skuff. Men at hun "velger" eller "prefererer" det ene klesplagget fremfor det andre må du nok fortelle en annen plass.... Anonymkode: 7c3d6...fbc Hvorfor det? Barnet har neppe en mer komplisert resonnering enn 'oi, fin', men når de kan velge hvilken leke de har lyst å holde på med, hvorfor skal de ikke kunne velge klær også? Anonymkode: dbcd5...6fe 2
^^Belle^^ Skrevet 21. desember 2018 #20 Skrevet 21. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Velge klær selv når de er 1,5 år? Er du mora til han som også laget middag, tok oppvasken og gikk ut med spøla også da han va 1,5år? Joda.. jeg skjønner at barn på 1,5år kan gå å finne seg en genser eller bukse i en skuff. Men at hun "velger" eller "prefererer" det ene klesplagget fremfor det andre må du nok fortelle en annen plass.... Anonymkode: 7c3d6...fbc Det stemmer det. Hun var halvannet år da hun begynte å nekte å ha på seg mange klesplagg, være vàr ift merkelapper og skrukker på sokker osv. Forstår ikke hva som er rart med det? Hos noen begynner trassen tidlig, og det gjorde det her. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå