Gå til innhold

Er ferdig byggrynsgrøt i porsjonspakninger dessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den byggrynsgrøten fra Fjordland i kalde porsjonspakninger.. Tenker dere på den som dessert, eller et mulig mellommåltid når man en gang i blant er på farta (til barn)? 

Synes den virker ganske søt, pluss at den har syltetøy. Er den noe sunnere enn sånn vanlig rislunsj? Rislunsj har jeg alltid tenkt på som dessert. 

Anonymkode: d6afb...025

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byggrynsgrøt er sunt. Sunnheten opphører ikke av en teskje syltetøy. Sukker er ikke farlig i moderate mengder.

En sånn pakning i uka er overhodet ikke usunt. 10 for dag er overhodet ikke sunt.

Anonymkode: 76a19...cda

• Liker 3
Skrevet

Den har nesten samme næringinnhold som byggrunsgrøten til Fjordland, så jeg tenker det er helt innafor som et mellommåltid en gang i blandt. 

Anonymkode: f2ba5...8ff

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den byggrynsgrøten fra Fjordland i kalde porsjonspakninger.. Tenker dere på den som dessert, eller et mulig mellommåltid når man en gang i blant er på farta (til barn)? 

Synes den virker ganske søt, pluss at den har syltetøy. Er den noe sunnere enn sånn vanlig rislunsj? Rislunsj har jeg alltid tenkt på som dessert. 

Jeg er enig i at byggrynslunsjen er søt, og ikke noe jeg ville gitt som mellommåltid hver dag. Men en gang i blant går helt fint, etter min mening.

Og til spørsmålet ditt om hvorvidt den er sunnere enn rislunsj, så er den jo definitivt det. Ris (den typen som er i Rislunsj) inneholder kun raske karbohydrater, noe som gjør at man blir raskt sulten igjen etter å ha spist det. Det er heller ikke noe fiber i blankpolert ris. Byggryn derimot, inneholder trege karbohydrater og mye fiber- noe som gir bedre metthetsfølelse, og dessuten er godt for fordøyelsen.

Selv spiser jeg absolutt aldri Rislunsj- som deg, regner jeg det som dessert/godteri. Byggrynslunsj derimot spiser jeg sikkert et par ganger i måneden på jobb.

Anonymkode: 77e44...f8e

• Liker 3
Skrevet

Ok, bra. Takk for svar! Ja, sant dette med byggryn vs. ris og fiberinnhold så klart. Og helt enig i at litt sukker i maten nå og da, ikke er krise. 

Bare lurer siden mange sånne produkter ofte gir seg ut for å være mye sunnere enn de egentlig er. Og fordi den alltid står ved siden av rislunsjen i butikken. 

Da fortsetter jeg å gi den som mellommåltid på farta en gang i blant tror jeg 😉

Ts

• Liker 1
Skrevet

Byggrynslunsj er sunnere enn rislunsj ja, ikke bare med tanke på byggryn vs ris, men rislunsjen inneholder også mer sukker (13g per 100g) enn byggrynslunsjen (8,6 g per 100g). Rislunsjen inneholder også mer kalorier.

Skrevet

Du kan kjøpe byggrynsgrøt uten syltetøy. Den er sunn og smaker godt samt du kan varme den i mikroen eller i en gryte. Jeg spiser ofte denne grøten til lunsj eller etter trening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...