Gå til innhold

Hvor mye planlegger du dagene på ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan andre planlegger feriene sine. Altså selve feriedagene, ikke det å finne ut hvor man skal dra. 

Jeg er vel egentlige veldig organisert i det meste jeg foretar meg, ferie intet unntak. Eller, litt unntak er det vel. Skal jeg/vi en uke til syden hvor formålet er sol og bading er det ikke så mye planlegging. Selv om jeg som oftest har sjekket litt ut i forhold til noen aktiviteter, severdigheter, restauranter så er dagene likevel ganske avslappede. 

Men hvis vi skal på byferie, kjøreferie eller liknende har jeg alltid program. Mest for at jeg har erfart at uten planer «vaser» jeg som oftest bort dagene. Og i etterkant ser jeg alt vi burde gjort eller sett. 

Min datter og jeg skal i vinterferien på ukestur til en storby. Og vi lager nå planer for hver enkelt dag, begge kommer med forslag og så blir vi enige om hva vi skal gjøre. Ikke sånn minutt-for-minutt planer, men vi har laget en oversikt over hva vi ønsker. Er selvsagt klar over at noe kommer til å utgå, at det kan bli endringer osv. Men intensjonen er i allefall å få med oss det meste av det vi har planlagt. 

Hva gjør andre? Lager planer? Eller tar alt på sparket?

Anonymkode: edd23...0b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekker litt på forhånd hva som er å se på stedet, peiler ut noen "må"-severdigheter og noen "kanskje"-severdigheter, men planlegger ikke tidspunkt eller rekkefølge (med mindre det er ting som bare skjer til et visst tidspunkt, som teaterforestillinger, markeder e.l.). Hva som gjøres når, og hva vi tar med oss kontra hva vi dropper tas etter innfall, lyst, dagsform, vær etc. 

Anonymkode: 230f1...426

Skrevet

Her planlegger vi ganske nøye, men i praksis bruker vi planen kun veiledende, da hovedgrunnen til at vi planlegger er for å regne ut hva vi trenger av penger, samt finne ut hva vi vil prioritere dersom vi ser at ikke tiden strekker til til alt vi har lyst til å gjøre :) 

Anonymkode: d8456...08b

Skrevet

Det kommer helt an på hvor jeg reiser og hvem jeg reiser med. 

Skrevet

Jeg har som regel en del ting jeg har lyst til å gjøre/se/få med meg, men med mindre det er ting man bør forhåndskjøpe billetter til legger jeg ingen store planer om hva jeg skal gjøre når. Tar det heller etter vær og dagsform og hva jeg føler for der og da. Som regel dukker det opp nye ting som frister mens jeg er der, man snubler over et museum her eller en kafé der. Dessuten tar som regel det meste mer tid enn man se for seg på forhånd - jeg vet alltid at jeg aldri får med meg alt jeg hadde tenkt, derfor stresser jeg helle ikke med å rekke det.

Skrevet

Reiser jeg på typ sommerferie så undersøker jeg på forhånd hvilke tilbud som er, og hva som høres kjekt ut. For så å ta det som det kommer når jeg er der. 

Viss det er storby ferie så gjør jeg akkurat som deg Ts. Reiser du uten en plan blir det da veldig lite struktur og lite man får opplevd.

• Liker 1
Skrevet

En aktivitet pr dag, og det har vi helst tenkt igjennom på forhånd. 

Anonymkode: 78c24...4fb

Skrevet
8 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Viss det er storby ferie så gjør jeg akkurat som deg Ts. Reiser du uten en plan blir det da veldig lite struktur og lite man får opplevd.

Akkurat sånn tenker jeg også. Planen trenger ikke være fullstendig og det er rom for å avvike. Men har vi en plan så får vi mer med oss. 

Turen går til New York og vi skjønner at vi ikke rekker over alt på en uke. Derfor har vi planlagt 2 ting hver dag og forsøker å sy sammen et praktisk opplegg. Når vi f.eks skal se ground zero er det noe annet i nærheten vi også skal se. Om planen sprekker og det kun blir ground zero den dagen så er også det greit. 

Ts

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn tenker jeg også. Planen trenger ikke være fullstendig og det er rom for å avvike. Men har vi en plan så får vi mer med oss. 

Turen går til New York og vi skjønner at vi ikke rekker over alt på en uke. Derfor har vi planlagt 2 ting hver dag og forsøker å sy sammen et praktisk opplegg. Når vi f.eks skal se ground zero er det noe annet i nærheten vi også skal se. Om planen sprekker og det kun blir ground zero den dagen så er også det greit. 

Ts

På en sånn tur er det kjempe lurt å planlegge:) 

Finn ut hva dere MÅ få med dere, og så hva dere ønsker om mulig å få med dere. 

Del opp dagene slik at de tingene dere velger pr dag ligger i nærheten av hverandre slik at det blir lettest mulig. Og vær åpne for å oppleve ting spontant viss dere kommer over noe tilfeldig. Som dere garantert vil gjøre;)

Og viktigst av alt, kos dere masse! NY er en fantastisk by.

Skrevet
15 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

På en sånn tur er det kjempe lurt å planlegge:) 

Finn ut hva dere MÅ få med dere, og så hva dere ønsker om mulig å få med dere. 

Del opp dagene slik at de tingene dere velger pr dag ligger i nærheten av hverandre slik at det blir lettest mulig. Og vær åpne for å oppleve ting spontant viss dere kommer over noe tilfeldig. Som dere garantert vil gjøre;)

Og viktigst av alt, kos dere masse! NY er en fantastisk by.

Det er akkurat sånn jeg tenker 😊 Det høres kanskje mer «strukturert» ut enn det kommer til å bli. Men jeg har erfart at med planer får vi utnyttet dagene best. 

Vi er godt i gang med planleggingen. Med innspill fra oss begge og med kartet over manhatten som utgangspunkt plotter vi inn de ulike tingene vi er enige om å se. Noe er avhengig av eksakt dato, andre av godt vær. Så det blir sikkert omrokkeringer. Men vi håper at når uka er over har vi fått med oss mesteparten av det vi ønsket å se. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg planlegger i overkant mye. Har gjerne booket et måltid og en aktivitet/show/konsert/stand-up/ hver dag. Men det er pga at jeg oftest drar til London. Og der må man nesten booke bord i forveien på de beste spisestedene. Ting man har lyst til å være med på må ofte reserveres for at det ikke skal bli fullt. Og nå som jeg har vært der så mange ganger, har jeg spesifikke ønsker og ting jeg vil se.

I tillegg elsker jeg planleggingsfasen. Føler at jeg utvider reisefølelsen når jeg planlegger. Kan kose meg med tanken på hva jeg skal gjøre, hvilke alternativer jeg har, sjekker ut google street view, andre ting som er i området til samme tid. Har fått med meg mange fantastiske opplevelser i London som jeg aldri ville ha dumpet borti uten timesvis research på nettet først.

Anonymkode: 31ef0...227

Skrevet

Jeg planlegger og organiserer alle feriene mine ganske nøyaktig, med beregninger om når ting gjøres til hvilke tidspunkt osv. Det er ikke slik at det MÅ gjøres den og den tiden, men det er en beregning i forhold hva vi ønsker å få tid til. Både samboeren min og jeg elsker det, og da foreldrene mine var med oss i sommer, fikk jeg mye skryt for god planlegging.

For meg handler det aller mest om å ikke kaste vekk unødvendig tid på å sose og lete rundt, sånt hater jeg. Dessuten liker jeg å ha oversikt over alle avtaler og bookinger. F.eks booker jeg stort sett alle måltider på forhånd, etter grundig research. På den måten vet vi at vi alltid spiser et sted med god mat, og vi slipper å ende opp på en turistfelle.

Det betyr ikke at man ikke kan være spontan, men heller at man faktisk har et alternativ og et opplegg om man ikke ønsker å være spontan (og jeg tilhører nok mest sistnevnte kategori). :) 

Skrevet

Når jeg reiser på ferie planlegger jeg fra punkt til prikke og setter opp dagsplaner og bussruter osv men det hender jeg bytter om på ruta eller tar en hviledag, følger ikke programmet slavisk liker bare å ha orden på hva jeg kan gjøre/se og ikke bruke tid på å stresse med hvor og hvordan når jeg er på ferie 

Anonymkode: 838ca...179

Skrevet

Jeg er en planlegger av rang. Koser meg gjerne med å lage itinerary for feriene våre lang tid i forveien. Det er en del av greia 😎

Skrevet
På 20.12.2018 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Ts

Vi var ei gruppe på syv som reiste til NY uten en skikkelig plan og resultatet ble at vi suset bort alt for mye tid. Jeg er glad i å planlegge, men møtte motstand fra de som hadde vært i byen før og ikke var så opptatt av å se "alt", siden de hadde sett ting før. De mente vi bare kunne ta ting som de kom og at det bare ville bli stress å ha en plan å forholde seg til. Jeg mente jo ikke at vi skulle detaljplanlegge, men at det hadde vært en god idé å i det minste planlegge en eller to hovedting per dag, samt ha oversikt over andre aktiviteter/severdigheter i nærheten. I ettertid irriterer jeg meg over at jeg ikke stod på mer for å planlegge i forkant, for da tror jeg vi ville fått mer ut av turen og det ville vært færre diskusjoner og mindre irritasjon for alle.

Tips til dagen dere skal til Ground Zero (forutsatt at reisefølget er relativt spreke til beins): Ta subwayen (eller en taxi) til Brooklyn og gå Brooklyn Bridge tilbake til Manhattan. Da har dere flott utsikt til skyline på nedre Manhattan på vei over brua. Det er ikke veldig langt å gå fra Brooklyn Bridge til Ground Zero, mener å huske det tok 10-15 minutter.

Anonymkode: f79a0...db7

Skrevet

1-2 ting om dagen, men tilpasser alt etter dagsform og søvnkvalitet. Å stresse seg gjennom masse turistatraksjoner gidder jeg ikke.

Anonymkode: d984e...685

Skrevet

For nye steder pleier jeg sette opp en liste. Ofte blir det litt for mye på listen, så enkelte ting må vrakes. Det som ofte ryker først er da middagen. 😄 Egentlig liker jeg best andre eller tredje gangen jeg kommer til et sted, og kan rusle litt mer avslappet rundt og oppdage litt mer bortgjemte steder. 

Anonymkode: 2b4f0...acb

Skrevet

Skal jeg til nye byer bruker jeg mye tid på nettet for å orientere meg i forkant.  Pleier å lage meg et lite "turist-hefte" med adresser og nærmeste T-bane/ buss til butikker/ severdigheter o.l. som jeg synes virker interessante. Utover det planlegger jeg ikke dagene og tar ting som de kommer.  Er ganske enkel i matveien, så alle måltider blir inntatt et sted som er tilgjengelig når jeg blir sulten 😄

Anonymkode: 0412d...625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...