AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Sønnen min har akkurat fylt to år og barnehagen vil sende henvisning til ppt pga sent utviklet språk. Mini gikk da han var 10mnd og har hele tiden vært en aktiv krabat. Han har ikke hatt mye fokus på språk og bruker få ord mye(mamma, pappa, søster, ja, nei, hallo, natta, takk pluss noen til). Har hørt han si kanskje 150 - 200 ord til sammen, han er ikke veldig glad i å gjenta på kommando. Han bruker også korte setninger hjemme(mamma, sette på bordet feks), men ikke i barnehagen. Om han gjør det blir han i alle fall ikke forstått, de sier han ''babler mye''. De snakker én dialekt i barnehagen og vi snakker to andre hjemme. Er dette virkelig veldig forsinket utvikling? Han har god språkforståelse. Selv var jeg også sent ute med å prate, var hos logoped i 5års alder og pratet rent da jeg var 8. Pratet som en foss en evighet før noen forsto meg. Er egentlig ikke veldig bekymret, mer irritert.. Han har gått i barnehagen i 3 mnd, var hjemme fram til barnehagestart. Syns er tidlig, det er kun språket de mener er problemet.. Anonymkode: d9ca7...c88
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Syns de var litt kjappe med å kontakte ppt kun pga språket. Jeg har en gutt på 2,5år som ikke snakker så mye. Tidlig ute med å gå, veldig frempå motorisk, men dårlig språk. Babler masse og har god språkforståelse. Her har ikke ppt blitt kontaktet enda, og bhg sier selv at det ikke haster enda. Anonymkode: b048e...ddf
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Hm ja da tenker jeg at jeg i alle fall gjør rett i å ikke bekymre meg. Tusen takk for svar. Pedagogen i barnehagen er nyutdannet, mange er vel litt raske på avtrekkeren i starten.. 🙈 Anonymkode: d9ca7...c88
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Ut fra det du beskriver synnes jeg de overreagerer.. det var fa voldsomt... han er da ikke sååå sein at ppt må inn på banen. Et det bare språket de reagerer på eller er det noe mer? Anonymkode: d1968...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm ja da tenker jeg at jeg i alle fall gjør rett i å ikke bekymre meg. Tusen takk for svar. Pedagogen i barnehagen er nyutdannet, mange er vel litt raske på avtrekkeren i starten.. 🙈 Anonymkode: d9ca7...c88 Ja disse.ferskingene kan være litt ivrige... Anonymkode: d1968...9c8
stan Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Det er jo bedre at de reagerer, enn at de lar det skure. Ppt gjør ikke noe galt, de vil eventuelt kartlegge språkutviklingen. Hvis de finner at det er noe, så vil du være glad for at barnehagen reagerte. Da er det mulig å gjøre noe med det, så tidlig som mulig. Hvis ikke, var det bare falsk alarm og en liten anekdote i livet. 22
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Høres litt forhastet ut. Det er vel rundt 2,5 år at språket løsner for mange. Jenta vår var som din rundt to års alder, men vi tok det helt med ro, og plutselig bare gikk alt i superfart. Anonymkode: 0899a...155 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 Hvorfor er det et problem å bli henvist til ppt? Anonymkode: f50a0...312 11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det et problem å bli henvist til ppt? Anonymkode: f50a0...312 Ja hva er galt med det? PPT vil kartlegge språket og behov for hjelpetiltak i barnehagen. Har selv et barn som nylig ble henvist til PPT pga. forsinket språk. Anonymkode: 9de09...448 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Vi må få bort stigmaet ved å sette inn ekstra ressurser. Egentlig er det ikke noe negativt med det i det hele tatt, men mange foreldre oppfører seg som at det er verdens største nederlag dersom barnet skal henvises enten til ppt eller bup. Sånn burde det ikke vært. Det skulle vært lav terskel for henvisning, og null skam rundt det. Jeg er sikker på at en tidlig sterk innsats vil hjelpe mot feks frafall i videregående. Anonymkode: f50a0...312 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 Var egentlig litt betryggende å lese denne tråden. Vi har et barn i familien som kun sier 3 ord, og h*n fyller 2 om en måned. Men h*n babler mye, virker som h*n forstår mye som blir sagt (mye er litt selektiv hørsel også hehe). Jeg undret meg litt pga jeg ser store forskjeller på dette barnet og et barn som er litt yngre som snakker mye og har et digert ordforråd.. og da trodde jeg selvsagt at det andre barnet var veldig sent ute, men det er visst helt normalt:) så bra! Anonymkode: d0708...9b4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #12 Skrevet 20. desember 2018 Jeg er ped.leder på avdeling med barn som fyller 3 og 4 i løpet av neste år. Det er et enormt sprik i språkutvikling. Dersom barnet forstår hva som blir sagt hadde jeg ikke stresset foreløpig. Jeg har en gutt som straks er 2,5 år på min avdeling. Han snakker bare en håndfull ord forståelig men babler mye og forstår alt vi sier og følger instrukser (hvis han vil da 😉) Jeg har is i magen, i forhold til seg selv har han utviklet seg enormt de siste par månedene, og det er ham selv jeg sammenligner med nå, ikke de som snakket i lange setninger da de var halvannet 😉 Skjer det ikke mer når vi nærmer oss mars kommer vi nok til å be om utredning, men det er for å ligge i forkant, ikke fordi jeg egentlig er bekymret. Det å bli henvist er jo ikke farlig TS, enten avdekker de ting barnet trenger hjelp med tidligere enn de ville gjort, eller så er alt i orden og ingen skade har selvfølgelig skjedd. Ta imot hjelp om barnehagen ønsker, det er på ingen måte noe negativt for barnet selv om alt er i orden! Anonymkode: a2fb5...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #13 Skrevet 20. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min har akkurat fylt to år og barnehagen vil sende henvisning til ppt pga sent utviklet språk. Mini gikk da han var 10mnd og har hele tiden vært en aktiv krabat. Han har ikke hatt mye fokus på språk og bruker få ord mye(mamma, pappa, søster, ja, nei, hallo, natta, takk pluss noen til). Har hørt han si kanskje 150 - 200 ord til sammen, han er ikke veldig glad i å gjenta på kommando. Han bruker også korte setninger hjemme(mamma, sette på bordet feks), men ikke i barnehagen. Om han gjør det blir han i alle fall ikke forstått, de sier han ''babler mye''. De snakker én dialekt i barnehagen og vi snakker to andre hjemme. Er dette virkelig veldig forsinket utvikling? Han har god språkforståelse. Selv var jeg også sent ute med å prate, var hos logoped i 5års alder og pratet rent da jeg var 8. Pratet som en foss en evighet før noen forsto meg. Er egentlig ikke veldig bekymret, mer irritert.. Han har gått i barnehagen i 3 mnd, var hjemme fram til barnehagestart. Syns er tidlig, det er kun språket de mener er problemet.. Anonymkode: d9ca7...c88 Jeg syns ikke dette høres urovekkende sent ut for en toåring. Det kan være han ikke snakker så mye i barnehagen fordi han ikke er helt trygg enda. Uansett så tror jeg at ppt kommer til å hjelpe sønnen din. Det gjør iallfall ikke noe skade, så det er ikke noen grunn til å være irritert. Det er veldig mange barn som får hjelp aaaltfor sent, og det er bedre de setter inn hjelp nå i tilfelle, enn at han får hjelp veldig sent! Det at du snakket rent så pass sent har også noe å si. Det kan gå i arv. Så egentlig er det helt supert for ham å få hjelp allerede nå! Anonymkode: c9e9f...c99 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #14 Skrevet 20. desember 2018 Det er ikke sikkert ppt godtar den henvisningen, kommer jo an på hva pedagogen har skrevet/hvordan det er skrevet. Normalt så venter ppt til det lengste før de setter inn tiltak, da normalen for språk er svært varierende. Men uansett så er det ikke noe galt i å ha kontakt med ppt. Anonymkode: 1f357...117
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #15 Skrevet 20. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det et problem å bli henvist til ppt? Anonymkode: f50a0...312 Det er da ikke et problem å bli henvist til ppt, men at det lages problemer som ikke eksisterer i utgangspunktet. Hvis gutten min har en helt normal språkutvikling så ser jeg ikke poenget. Samtidig håper jeg at lillemann ikke legger merke til at han får annerledes oppfølging enn resten av barna i barnehagen.. Men takk for alle svar! Jeg har ikke planer om å hindre de i å sende henvisning uansett, men vet jo ikke 100% hva som er normalt så greit å få luftet det her. Lett å bli usikker med eldstemann! Ts Anonymkode: d9ca7...c88
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #16 Skrevet 20. desember 2018 På grunn av tidlig innsats så blir PPT koblet inn når språkutviklingen ikke er på gjennomsnittet, sånn er det i dag. Spiller ingen rolle at noen prater reint når det er 4 for problemet er at de må ta de som ikke er der de skal være på nåværende tidspunkt. Nå ts, må du bare ikke bli satt ut av de skjemaene du må følge ut på barnet når dere blir koblet opp til PPT. Anonymkode: bac03...e92 1
atropos Skrevet 20. desember 2018 #17 Skrevet 20. desember 2018 Hvorfor ppt og ikke logoped? Det virker som at de kanskje har noe annet de er bekymra for også? han er så liten at ppt mest sannsynlig vil anbefale barnehagen å bruke tegn til tale for å styrke språket, og det er ikke noe stress. Han er for liten til å skjønne at han blir behandlet annerledes, og de andre barna er for små til å skjønne at han får ekstra styrking på språket. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #18 Skrevet 20. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: På grunn av tidlig innsats så blir PPT koblet inn når språkutviklingen ikke er på gjennomsnittet, sånn er det i dag. Spiller ingen rolle at noen prater reint når det er 4 for problemet er at de må ta de som ikke er der de skal være på nåværende tidspunkt. Nå ts, må du bare ikke bli satt ut av de skjemaene du må følge ut på barnet når dere blir koblet opp til PPT. Anonymkode: bac03...e92 Tidlig innsats, handler dette også om å avdekke omsorgssvikt? Samarbeider PPT tett med barnevernet? Anonymkode: 1a3e0...088
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #19 Skrevet 20. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tidlig innsats, handler dette også om å avdekke omsorgssvikt? Samarbeider PPT tett med barnevernet? Anonymkode: 1a3e0...088 Alle instansene samarbeider tett nå. Og ja, det er og med tanke på å avdekke omsorgssvikt. Anonymkode: bac03...e92
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #20 Skrevet 20. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle instansene samarbeider tett nå. Og ja, det er og med tanke på å avdekke omsorgssvikt. Anonymkode: bac03...e92 Må bare legge til noe, PPT samarbeider jo med de som det er hensiktsmessig å samarbeide med. De tar jo ikke noe kontakt med barnevernet så lenge det ikke er noe å bekymre seg og hvis det bare er språk så er det jo ikke noe å bekymre seg for i ditt tilfelle. Anonymkode: bac03...e92 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå