Gå til innhold

Hvordan takle mentalt stress knyttet til kosthold i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 10 kg til nå, og de siste ukene har jeg ikke gått ned særlig mye fordi jeg har spist mye usunn mat (jeg har også til en viss grad opprettholdt mitt normale, sunne kosthold, men har spist mye dritt i tillegg). Det har gått i pepperkaker, kake, pinnekjøtt, fet mat generelt, potetgull og annen drittmat. Jeg trener tre ganger i uka, men blir så sinnssykt stressa mentalt over alt jeg nå spiser! Jeg merker det på både kropp og psyke fordi jeg blir sløv av det og føler meg generelt dritt. Jeg spiser normal, sunn frokost og tar tran hver dag, spiser sunne lunsjer og stort sett sunne middager, men i tillegg kommer da som sagt pepperkaker, kake, etc... Jeg har jo meg selv å takke, men det er så kjipt og sitte med venner eller familie og ikke spise noe heller. 

Så hvordan skal jeg klare å roe ned i jula? Jeg har ikke lagt på meg heller, så det er jo bra, men jeg føler meg jo dritt... Jeg vet jo at fra nyåret blir det lettere med tanke på rutiner, og at jeg ikke er omringet av "god mat og snacks" hele tiden.

Anonymkode: 72043...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lettere sagt enn gjort - men kan du ikke bare holde deg til vanlig servering der du er på besøk - altså normal middagsporsjon og en porsjon dessert, men kutte dilldall?

Og så være aktiv som normalt? Om du ikke får regelrett trent i romjula så får du jo tatt en spasertur uansett hvor du er.

Du trenger jo ikke slanke deg, men bare la være å kjøpe mye godterier og chips/kaker utenom. Og ta heller en fyldig konfekt enn å ta hele kakestykket når det blir på daglig basis.

Dette er jo en fristelse egentlig året rundt, slik jeg ser det. 

Anonymkode: 62db8...254

• Liker 2
Skrevet

Du behøver ikke legge på deg sv vanlig julemat, bare begrens inntaket! :) 

Anonymkode: 0b934...451

Skrevet

Ikke har snacks og julekaker liggende i hjemmet. Når du er på besøk, spis mindre middag da du vet det serveres kaker etterpå. Kjøp selvsagt litt snacks til selv julen og kanskje litt romjulen. Bare spis mindre middag, så går det helt fint. 

Jeg føler meg også dritt om jeg spiser mye snacks og lite grønt, så jeg forsøker ikke ha for mye liggende i huset på en gang. Jeg klarer ikke la være spise det, men jeg blir så sløv og slapp etterpå om jeg spiser det

Anonymkode: 2200e...08b

Skrevet

Jeg har anoreksi med en BMI under 16 og selv jeg gjør unntak i jula med god samvittighet. Om du går opp igjen de 10kg i jula så veier du fortsatt 10kg mindre enn det du hadde veid hvis du ikke hadde slanket deg. Jula er den tiden i året det er lov å kose seg, så nyt det. 

Anonymkode: 06927...ee0

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke uka mellom jul og nyttår som gjør deg feit/til et usunt menneske, men ukene mellom nyttår og jul! 

Jeg ville kost meg - med god samvittighet. Du sier jo selv at du ikke har lagt på deg, og da gjør du det i mine øyne helt rett. Du setter bare nedgangen på "pause" nå i jula, spiser litt ekstra, samtidig som du får i deg den sunne gode maten, og treningen du pleier. Det skal være rom for å kose seg litt.

Også kjører du på som vanlig igjen ved nyttår! 

Jeg har ikke tro på et kosthold/liv hvor vi aldri skal kunne unne oss noe, det er ikke sunt i mine øyne. Alt handler om mengde. Jeg syns i alle fall grusomt synd på de som bare kan se på andre kose seg og aldri gjøre det selv. Og om de gjør det - så ødelegger seg selv med dårlig samvittighet.

Det er ikke et liv for meg i alle fall! :)

• Liker 2
Skrevet

For min del kommer jeg inn i en dårlig rutine om jeg først spiser mye mer søtt og junk enn ellers, så om jeg starter den trenden i jula, så varer den gjerne i månedsvis før jeg kommer på kjøret igjen. Så jeg må begrense meg hele året. Men jeg kan da også spise litt søtt flere ganger i uka uten at jeg blir sløv og dårlig, eller at jeg legger på meg av den grunn

Men i jula om jeg kjøper inn potetgull, marsipan, julekaker så forsvinner ALT etter 2-3 dager. Og jeg får et sykt behov for å spise mer av akkurat det samme de neste 3 dagene også. Så jeg kan ikke kjøpe mer enn en liten marsipan som jeg spiser i løpet av 1-3 dager for eksempel, om gangen

Anonymkode: 2200e...08b

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal også ned i vekt, men spiser det som serveres i julemiddager. Jeg er bare like bevisst når jeg setter meg ned til et julemåltid som ellers. Lasser på med grønnsaker, tar mindre stykker kjøtt, begrenser alkoholinntaket (alkohol øker ofte appetitten og gjør deg mindre kritisk) og tar en og ikke flere porsjoner dessert. 

Syns det er veldig synd at du forbinder julematen med stress og negative følelser. Tenk heller at dette er deilig mat tilbredt med omhu som skal nytes, men man nyter det bedre ved å ikke overspise.

Anonymkode: 67caf...06d

• Liker 1
Skrevet

Akkurat selve jula er ikke så farlig, det er verre hvis ting sklir ut og blir med utover januar. Spis vanlig mat til frokost, lunsj og kvelds, nyt gode midager. Litt kos er lov i julen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...