Gå til innhold

Pencillin-spørsmål

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Jeg har blitt satt på en pencillin-kur, og det har jeg ikke gått på før som jeg kan huske. Kanskje når jeg var liten... Anyway, legen sa at pillene ikke skulle tas på tom mage. Mens apoteket sa at de skulle tas på tom mage, en halvtime før mat eller 2 timer etter mat. det samme står det i pakningsvedlegget. Hva er riktig? Hva bør jeg gjøre?

Står at de virker dårligere om man tar de rett etter mat i pakningsvedlegget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tror jeg hadde rettet meg etter pakningsvedlegget og apotekteknikerene. Det er jo tross alt de som har peiling på hva de forskjellige medisinene inneholder og hvordan de bør brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Tror jeg hadde rettet meg etter pakningsvedlegget og apotekteknikerene. Det er jo tross alt de som har peiling på hva de forskjellige medisinene inneholder og hvordan de bør brukes.

tenker litt det jeg også, men hvorfor sa da legen at det var viktig at jeg ikke tok det på tom mage? hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -hild ikke innlogget

Medisinen tas bedre opp i kroppen hvis du tar den før mat - på så tom mage som mulig. Og "glemmer" du akkurat det med tom mage, så er det bedre å ta før du spiser enn etterpå. MEN det viktigste er å huske å ta tablettene da :-)

God bedring! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -hild ikke innlogget

...pencillin kan forresten være litt tøff for magen (har du biola i hus, så spis litt av det, for å tilføre magen riktig type bakterier igjen) - så det kan være det legen tenkte på, kanskje.. Men du merker det fort, hvis du får magetrøbbel av medisinen, mener jeg.. Og gjør du det, så er det kanskje greit å gjøre som legen sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta pillene sammen med feks. et yoghurtbeger. penicillin kan være tøft for magen, derfor er det ikke så lurt å ta det på tom mage. Siden pakning og apotekere sier den ikke skal tas sammen med mat, antar jeg at det har med evnen til å ta opp virkestoffene i magen/tarmen, men en yoghurt (som roer magen for de fleste) forstyrrer nok ikke opptaket vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

oki. Takk for svar :) Jeg har både biola og bio acidphilus liggende. jeg har jo candida fra før av så dette er nok ikke så gunstig for meg. så får prøve å kjøre på med tilskudd av gode bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Takk for svar :) Jeg har både biola og bio acidphilus liggende. jeg har jo candida fra før av så dette er nok ikke så gunstig for meg. så får prøve å kjøre på med tilskudd av gode bakterier.

Der har du svaret, Lilleulv! Penicillin tar knekken på bakterier, også de som er gode, og gir en oppblomstring av sopp.. Hvis du spiser sammen med tablettene, og passer på å tilføre kroppen din riktig bakteriekultur, kan du kanskje klare å unngå å få kjempeproblemer med candidaen din i kjølvannet av penicillinkuren. Og det er sikkert det legen din tenkte på når h*n sa noe som ikke stemmer helt med pakningsvedlegg og det apotekteknikerene sier.

Lykke til - og god bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...