Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg en liten leilighet i høst og tenkte at nå var jeg endelig kommet meg inn på boligmarkedet, men så leser jeg så mye negativt i aviser og spesielt i kommentarfelt om renteøkning og prisfall og fraflytting og lavere befolkningsvekst og at det bygges for mye nytt og at vi har for mye gjeld og at nå blir det krakk og nå kommer alt til å gå rett til h... Jeg blir helt skjelven her jeg sitter med økonomi som bare akkurat går rundt. Har jeg gjort en tabbe eller holder jeg på å miste vettet? Har egentlig lyst til å bare selge igjen med en gang og gå tilbake til å leie bare for å ikke være så sårbar, men markedet er tregt og jeg risikerer jo å ikke få solgt på lang tid eller kanskje ikke i det hele tatt, og da sitter jeg jo igjen med meglerutgifter i tillegg til lånet som jeg må betjene. Går og engster meg for at det skal ende i tvangssalg og at jeg blir sittende igjen med restgjeld etterpå med høy rente som jeg må gå og betale på i mange år for ingenting. Er jeg blitt helt tullete eller står det faktisk så dårlig til i Norge i dag at dette kan skje?

Anonymkode: be771...842

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avisene lever av klikk og produserer derfor saker som kan generere dette. Boligkjøp i Norge har vist seg i tiår etter tiår å være en særdeles god investering. Du må aldri finne på å leie i stedet for å eie, på lang sikt vil ikke dette lønne seg. Du får penger igjen på skatten av rentene du betaler, samtidig som du måned etter måned betaler ned din egen gjeld. 

Så lenge du holder deg frisk og i arbeid, samtidig som du bruker økonomiske midler litt fornuftig har du ingenting å bekymre deg over. 

Anonymkode: c1c01...ee6

• Liker 25
Skrevet

Har du stabil arbeidssituasjon? Skal du bli boende i flere år? Da bør du klare deg fint. Markedet og rentene går opp og ned over tid uansett og banken skal ha tatt med i beregningen at du skal tåle økte renter.

Anonymkode: 1ea0f...5ad

• Liker 9
Skrevet

Dette har jeg sagt og skrevet på forumet, men ingen hørte på advarslene. Det blir nok ikke et krakk nå. Det vil bli dårlig prisstigning nedte fem år. Renten skal opp. Om fem år snakler vi 5 maksimaltopp 7%. Dette vil føre til noen tvangsalg, men ikke utløse noe krakk. Blir greit at de som har 6-8 mill i lån med to normale inntekter får kjenne litt på virkeligheten

Anonymkode: 12f8c...878

• Liker 3
Skrevet

Tenker at det ikke er så farlig om det ikke blir prisstigning så lenge prisnivået holder seg der det er og ikke synker for mye. Da kan jeg jo fortsatt tjene på å betale ned avdragene mine. Jeg skal klare en renteøkning selv om økonomien nok kan bli ubehagelig trang, men om prisene synker kan banken komme til å nedjustere verdigrunnlaget og komme frem til at jeg har belånt f.eks. over 90% og kreve enda høyere rente? Bare rister på hodet og skjønner ikke helt vitsen med alt dette jeg, vil jo bare ha et ålreit sted å bo. Jeg er ikke en investor akkurat.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte meg en liten leilighet i høst og tenkte at nå var jeg endelig kommet meg inn på boligmarkedet, men så leser jeg så mye negativt i aviser og spesielt i kommentarfelt om renteøkning og prisfall og fraflytting og lavere befolkningsvekst og at det bygges for mye nytt og at vi har for mye gjeld og at nå blir det krakk og nå kommer alt til å gå rett til h... Jeg blir helt skjelven her jeg sitter med økonomi som bare akkurat går rundt. Har jeg gjort en tabbe eller holder jeg på å miste vettet? Har egentlig lyst til å bare selge igjen med en gang og gå tilbake til å leie bare for å ikke være så sårbar, men markedet er tregt og jeg risikerer jo å ikke få solgt på lang tid eller kanskje ikke i det hele tatt, og da sitter jeg jo igjen med meglerutgifter i tillegg til lånet som jeg må betjene. Går og engster meg for at det skal ende i tvangssalg og at jeg blir sittende igjen med restgjeld etterpå med høy rente som jeg må gå og betale på i mange år for ingenting. Er jeg blitt helt tullete eller står det faktisk så dårlig til i Norge i dag at dette kan skje?

Med mindre du oppdager skjeggkre i boligen, har du intet å frykte. Dukker derimot disse krypene opp, faller boligen fort 20-30 prosent i verdi... med store menger blir det verdiløst, dessverre.

Anonymkode: 2553e...174

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre du oppdager skjeggkre i boligen, har du intet å frykte. Dukker derimot disse krypene opp, faller boligen fort 20-30 prosent i verdi... med store menger blir det verdiløst, dessverre.

Har tegnet HELP boligkjøperforsikring så skal vel være trygg der.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare rister på hodet og skjønner ikke helt vitsen med alt dette jeg, vil jo bare ha et ålreit sted å bo. Jeg er ikke en investor akkurat.

Det virker da som om du har en nøktern bolig og klarer en rentestigning. De som skaper eette problemet er investorer, spekulanter og privatpersoner som tror de kan bli rike av å flippe bolig. Flerparten av disse falt ut av markedet i fjor og enkelte måtte realisere tap.

Men de med 800 000 i samlet inntekt som har kjøpt seg overprisede nye prosjekter og har 85% belåning eller fått dispansasjon på belåningsgrad eller inntekt de vil slite

Anonymkode: 12f8c...878

Skrevet
På 19.12.2018 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Tenker at det ikke er så farlig om det ikke blir prisstigning så lenge prisnivået holder seg der det er og ikke synker for mye. Da kan jeg jo fortsatt tjene på å betale ned avdragene mine. Jeg skal klare en renteøkning selv om økonomien nok kan bli ubehagelig trang, men om prisene synker kan banken komme til å nedjustere verdigrunnlaget og komme frem til at jeg har belånt f.eks. over 90% og kreve enda høyere rente? Bare rister på hodet og skjønner ikke helt vitsen med alt dette jeg, vil jo bare ha et ålreit sted å bo. Jeg er ikke en investor akkurat.

dette går helt fint, du har forhåpentligvis fast jobb og tåler en renteøkning på 5%. Gjør som meg og legg av litt penger hver mnd i tilfelle en eventuell renteøkning. Om banken krevet høyere rente truer du bare med å bytte bank eller binder renten. Det første lønner seg som oftest, for enkelte banker gir da kunden sin en lavere rente, de vil ikke mister kunder. 

Anonymkode: 79021...f2b

Skrevet
På 19.12.2018 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med at noen alltid må juge/overdrive? 

• Liker 13
Skrevet

Jeg har også hatt helt angst hver gang jeg/vi har kjøpt ny bolig. Vil tro at det er relativt vanlig ettersom det er et svært stort kjøpt, mye penger og stor endring. Er du fornuftig og villig til å ofre litt for å eie egen bolig går nok dette veldig bra :)

• Liker 5
Skrevet

Da jeg kjøpte bolig var jeg i dårlig humør er helt år etterpå. Men så går det seg til, og man ser fordelen av å ha kommet seg inn på markedet. Kanskje du kan binde renta TS? 

Anonymkode: bf5f4...20c

• Liker 1
Skrevet

du trenger påfyll av andre ord i din nærhet, det er ikke aviser og medier som vil hjelpe deg der. Nå vet jeg ikke din status, om du er singel eller har en mann i hjemmet. 

Uansett vær bevisst med din privat økonomi. Bruk tiden din godt, ha fokus på det som gjør deg god, og til den du har blitt i dag. 

Det vil alltid være å eie bolig som gjelder, uansett hva som kommer til å skje. Når du eier så er det kun for perioden du har boliglånet rentene gjelder. Slik jeg forstår det så betaler du ikke alle rentene ved evt. 25 års nedbetalingstid. Men måned for måned. Og du tjener å eie også igjennom skattemessige fordeler. 

• Liker 2
Skrevet

Har fast jobb, men ser at jeg kommer til å slite med 5% renteøkning, altså fra 2,5% til 7,5%, med dagens lønn. Kommer det større vedlikeholdsutgifter på bolig eller bil nå så rakner det. Innser at jeg har gapt over for mye, selv om det ikke er så mye i forhold til hva andre har i lån. Jeg tjener for lite rett og slett. Planen nå er å sette fastrente i 3-5 år og selge igjen når fastrenteperioden er over. Vil jo helst selge nå med en gang og komme meg ut før det skjer noe med boligen eller markedet, men er jo ikke så lett å få solgt for tiden og tenker at det kommer ikke til å se bra ut på prospektet at jeg har så kort botid.

Skrevet

Da du fikk innvilget lån gjorde banken en vurdering på om du ville klare en renteøkning så jeg har tror på at du klarer deg fint TS. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har fast jobb, men ser at jeg kommer til å slite med 5% renteøkning, altså fra 2,5% til 7,5%, med dagens lønn. Kommer det større vedlikeholdsutgifter på bolig eller bil nå så rakner det. Innser at jeg har gapt over for mye, selv om det ikke er så mye i forhold til hva andre har i lån. Jeg tjener for lite rett og slett. Planen nå er å sette fastrente i 3-5 år og selge igjen når fastrenteperioden er over. Vil jo helst selge nå med en gang og komme meg ut før det skjer noe med boligen eller markedet, men er jo ikke så lett å få solgt for tiden og tenker at det kommer ikke til å se bra ut på prospektet at jeg har så kort botid.

Du går vel opp i lønn hvert år? 

Tenker du at du har kjøpt et sted du ikke vil være, eller er det bare det at du vil heller leie? Og så lurer jeg på hvorfor du ikke har råd? Har ikke banken din regnet på dette for deg, at du skal tåle en renteøkning? 

Det er lenge til renta går opp til 7.5%. Og husk at du kan trekke fra 22% av innbetalte renter på skatten. Har du regulert skattekortet ditt? Det kan jo være at du har bedre råd enn du trur. 

Anonymkode: bf5f4...20c

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke selge boligen før du har eid den i ett år.

Anonymkode: 38fd5...425

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke selge boligen før du har eid den i ett år.

Hvor har du det fra egentlig?

Skrevet
Akkurat nå, padawan skrev:

Hvor har du det fra egentlig?

Man kan selge, men da må man skatte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...