Gjest Anonym Bruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 (endret) Skulla vert intrs. å høre hvordan andre som lever i parforhold fordeler hjemmets utgifter. Hvem anses som den største økonomiske bidragsyteren til hjemmets felles utgifter hos dere ? Har Dere en felles konto / økonomi hvor det settes av eit fast beløp hver mnd. /uke etc. % etter lommeboka / Inntekten ? Har dere egne kontoer utover felleskonto til disposisjon ?. Hvem betaler når dere saman drar utpå tur, eller dere saman bestemmer dere for en Wekend på eit hotell o.l ? Er dere ofte enige / uenige om de okonomiske prioriteringene. ? Endret 19. desember 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Felles økonomi. Anonymkode: 17017...57e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Delt. Felles matkonto og en sparekonto hvor vi setter inn en fast sum hver. Han betaler alt som har med huset å gjøre, så jeg overfører min halvdel av TV, nett, strøm etc til han. Anonymkode: e2b3c...256
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 11 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Skulla vert intrs. å høre hvordan andre som lever i parforhold fordeler hjemmets utgifter. Hvem anses som den største økonomiske bidragsyteren til hjemmets felles utgifter hos dere ? Har Dere en felles konto / økonomi hvor det settes av eit fast beløp hver mnd. /uke etc. ? Har dere egne kontoer utover felleskonto til disposisjon ?. Hvem betaler når dere saman drar utpå tur, eller dere saman bestemmer dere for en Wekend på eit hotell o.l ? Er dere ofte enige / uenige om de okonomiske prioriteringene. ? Jeg overlater det meste til katten, men det blir aldri gjort noe. Anonymkode: 19109...d38 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har høyest inntekt og jeg har også barn og jeg styrer familieøkononien og betaler for det meste. Samboeren min betaler en fast sum til meg for sin del av faste utgifter og jeg ordner alt ellers. Anonymkode: 177a1...73c
Ild Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Hos oss har det variert hvem som bidrar mest økonomisk. Vi har fra starten hatt felles økonomi, dvs at alle pengene er felles. Så alt av regninger, mat, innkjøp, lån, hus, bil, sparing, ferie, restaurantbesøk osv betales fra felles-kontoen. Vi har egne kredittkort som vi betaler ned hver mnd fra felleskontoen. Vi har aldri kranglet om penger. Vi tenker aldri på hva som er "rettferdig". Satser på å være sammen til vi dør, alle våre ting er felles. Våre grunnleggende prinsipper og verdier er også felles
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 Vi deler alt. Min og hans lønn går inn på en felles regningskonto. Regninger og huslån blir trukket fra denne og jeg overfører penger til egen konto til mat, klær osv etter behov. Det er kun jeg som handler. Hvis det er noe igjen i slutten av måneden tar han de pengene og setter på en bufferkonto. Denne har jeg ikke tilgang til, for jeg er veldig impulsiv. Hvis jeg vil kjøpe noe dyrt, nytt møbel feks, må jeg spørre og så får jeg enten innvilget søknaden eller ikke. Litt 50-tallet der... Før tjente jeg betydelig mer enn han, nå er det omvendt. Men ordningen har fungert i 20 år og vi har felles barn. Anonymkode: d4062...06e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Felles. Alt mitt er hans, og omvendt. Han tjener noe mer enn meg, men før tjente jeg mer. Vi har også to barn, så noe annet enn felles ville vært unaturlig for min del. Jeg er økonomisjefen i huset Anonymkode: 5771d...0bd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Vi har felles økonomi, men disponerer egne lønnskonti. Begge bidrar like mye ca, og vi forbruker likt/sammen. Helt uproblematisk.Kjøp over ...2000,- ca informerer vi hverandre om, kjøp over 8-10000 diskuterer vi på forhånd. Anonymkode: 70506...e65
Gjest Anonym Bruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi deler alt. Min og hans lønn går inn på en felles regningskonto. Regninger og huslån blir trukket fra denne og jeg overfører penger til egen konto til mat, klær osv etter behov. Det er kun jeg som handler. Hvis det er noe igjen i slutten av måneden tar han de pengene og setter på en bufferkonto. Denne har jeg ikke tilgang til, for jeg er veldig impulsiv. Hvis jeg vil kjøpe noe dyrt, nytt møbel feks, må jeg spørre og så får jeg enten innvilget søknaden eller ikke. Litt 50-tallet der... Før tjente jeg betydelig mer enn han, nå er det omvendt. Men ordningen har fungert i 20 år og vi har felles barn. Anonymkode: d4062...06e Lange dager m/ mye jobbing og mye overtid har " spedd" på min grunnlønn i mange år (hun uføretrygd m/ utb. omlag 14.000 ) og nå kun 2 hjemme. Faste utgifter har bestandig gått utav min lønnskonto + div. matinnkjøp + reiser m.m + sparing. Hun handler ofte inn mat, men kontoen synes bestandig tom "før" neste utbetaling. Ingen sparing, Stort forbruk til kle, Tobakk, fysikalske behandlinger . Nå har min inntekt blitt betydeleg redusert overgang til trygd. og synes det ikkje er mer en rett og rimleg at det økonomiske ansvaret må endres.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #12 Skrevet 20. desember 2018 Vi overfører ett fast beløp hver til en felles konto som går til å dekke felles utgifter som lån, mat, strøm etc. Resten beholder vi selv og bruker som vi vil, fungerer helt supert for oss Anonymkode: b0fa6...8d1 1
Ny Bruker Skrevet 20. desember 2018 #13 Skrevet 20. desember 2018 Alt er felles selv om det ligger på hver sine konti. Ingen felleskontoer. Alle fakturaene er fordelt på begges nettbanker slik at fellesutgiftene deles 50/50. Når det gjelder variable utgifter, så tar vi tur i hvem som betaler. Det blir naturlig at jeg kjøper klærne til barnet (mannen har ikke peiling på hva som trengs ). Mannen tar seg av alle bilrelaterte ting. Større utgifter (møbler, bilreparasjon, ferier osv.) tar vi annen hver gang. Blir det ujevnt fordeling av oppsparte midler på våre konti, så er det den med flest penger som skal bruke pengene mer i neste periode. Jeg har tilgang til begges nettbank (kan passordene), mens mannen ikke har behov/aldri spurte om min. Så jeg vil si jeg er den som har mest oversikt, men samtidig deles alt likt.
Pupperulla Skrevet 20. desember 2018 #14 Skrevet 20. desember 2018 Vi har felles, alt i samme potten .
Gjest Anonym Bruker Skrevet 20. desember 2018 #15 Skrevet 20. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi overfører ett fast beløp hver til en felles konto som går til å dekke felles utgifter som lån, mat, strøm etc. Resten beholder vi selv og bruker som vi vil, fungerer helt supert for oss Anonymkode: b0fa6...8d1 Hørest uttil å vera en god tanke, og en ordning vi praktiserte tidligere men vart opphevet som en følge av at hun for en tid tilbake fekk betydeleg redusert sin lønn.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #16 Skrevet 20. desember 2018 Vi er unge småbarnsforeldre. Alt er felles. Ikke noe mitt og ditt ig anna barnslig tull... jeg tjener 300 000 kr mer en kona men det har ikke noe å si. Anonymkode: c67e7...0fa
addict Skrevet 20. desember 2018 #17 Skrevet 20. desember 2018 100% felles økonomi - mine penger er dine penger. Jeg tjente mer enn han i fjor, han tjener mer enn med vanligvis.
Lycka Skrevet 20. desember 2018 #18 Skrevet 20. desember 2018 Vi overfører fra hver vår lønnskonto (prosentvis etter inntekt) til en felles regningskonto for alle fellesutgifter. Har også en felles "matkonto" som vi begge overfører et fast beløp til. Samme med "feriekontoen". Vi har begge barn fra før, så har derfor valgt å ikke ha helt felles økonomi da vi begge føler at dette kunne ha ført til unødvendige konflikter. Jeg er "finansminister" da jeg er mye mer økonomisk anlagt enn mannen. Jeg er også den som bidrar mest til fellesutgiftene både fordi jeg tjener mest og fordi han betaler bidrag for sine barn.
Skogkløver Skrevet 20. desember 2018 #19 Skrevet 20. desember 2018 Her kommer lønnen inn på en felles konto. Alle store utgifter diskuteres oss i mellom før noe kjøpes inn. Slik har det vært siden vi kjøpte leilighet sammen etter 4 mnd 😊 vi har aldri kranglet om økonomi de 7 årene vi har vært sammen
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #20 Skrevet 20. desember 2018 5 timer siden, Anonym Bruker skrev: Hørest uttil å vera en god tanke, og en ordning vi praktiserte tidligere men vart opphevet som en følge av at hun for en tid tilbake fekk betydeleg redusert sin lønn. Vi har omtrent lik inntekt så det blir rettferdig for oss, men det er jo klart det blir endring dersom en går ned i lønn som i deres tilfelle. Anonymkode: b0fa6...8d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå