AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #21 Skrevet 19. desember 2018 Du må jo først og fremst komme deg til lege, og forklare alt for legen. Så du kan få den hjelpen du trenger. Anonymkode: c19c4...a42 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #22 Skrevet 19. desember 2018 Du har hest, hva med å selge ridetimer? Anonymkode: f9f99...bc1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #23 Skrevet 19. desember 2018 24 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Du får en gratis hest på finn hvis du leter litt. En høyball koster sånn 900 kroner. Får sikkert låne henger for å hente dyret gratis. Aner ikke hvor mange høyballer en hest eter eller hvor mye garasjen må modifiseres for at den skal trives der men det virker jo ikke særlig dyrt? Kan sikkert leie den ut til småjenter som liker å ri. Hvor er de store kostnadene? En høyball koster nå minst 3000 og holder i to uker Flis ca 150 kr uka Kraffôr = usikker Andre utgifter er ikke så store, bortsett fra dyrlegesjekker en gang i året og vaksine Utleie er ikke aktuelt pga hestens utdanningsnivå Kostnadene hadde ikke vært et problem om jeg hadde hatt noen annen inntekt enn 0 kr. Lever på oppsparte midler nå, og det er kun noen tusen igjen Anonymkode: 67b2b...ece
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #24 Skrevet 19. desember 2018 Ta en pause fra dyrene ved å la andre ta vare på dem en stund og konsentrer om deg selv. Søk om hjelp på nav eller noen du kan snakke med. Vet det ikke er lett, men noe må gjøres. Du kan ikke leve sånn. Anonymkode: cc1d2...4f3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #25 Skrevet 19. desember 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo god grunn for å leve, og for å finne god løsning på problemet ditt: kjærligheten for hesten din. Du kan jo sette den bort på fòr? Få noen til å betale deg for å passe på den? Anonymkode: 04e37...ab5 Det er ingen som vil ha unghest på fôr under forkrise 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har full forståelse for at du ønsker å beholde hesten, men hest er jo bare utgifter. Det koster altfor mye. Hva om du må ha veterinær? Utgiftene blir store. Først må du selge eller gi bort hesten. Du bør også få profesjonell hjelp. Anonymkode: 821aa...283 Jeg har skrevet ned hvem som skal få dyrene om det kommer til det 12 minutter siden, Onkel Blå skrev: Aller først; sender deg en klem. Angstlidelser har gode prognoser, få fastlegen din til å henvise deg til poliklinikk. Du trenger ikke ha det slik. Søk om aap. Slik du beskriver livet ditt, er i hvert fall jeg overbevist om at du fyller vilkårene for ytelsen. Lykke til - husk at alt går over og at livet endrer seg hele tiden. Takk, jeg gikk til psykolog og så sluttet jeg. Vet ikke helt hvorfor jeg sluttet. Han sa ingenting om aap og sa jeg skulle prøve å få jobb 10 minutter siden, Rucula skrev: Herregud folkens! Er det mulig å ihvertfall LATE som dere har empati?? Dama lider av angs og er fryktelig deprimert. Hun føler ikke hun har noen ting å leve for lenger og snakker flere ganger om at eneste grunnen til at hun fortsatt leverer er dyrene! Så RO NED snakket om at hun må kvitte seg med hesten!! Jeg forstårdeg godt ts! Jeg vet akkurst hvor glad man blir i dyrene sine og hvor viktige de er. Får du noe hjelp fra Nav? Du kvalifiserer kanskje til AAP? Har du søkt sosialen?? Takk for det. Ikke noe navhjelp, forståelig nok. Jeg klarer jo å gå bortover en vei. Jeg bare klarer ikke å gå inn i en butikk. Vet ikke hva som er galt med meg. Det er ingen redning, men vanskelig å akseptere det også, må bare rekke å venne meg til tanken 8 minutter siden, kubrak skrev: er det umulig`for deg å bli sånn ca like glad i et annet dyr, katt eller hund e.l.? Det finnes ikke noen jobber eller arbeidstrenings-muligheter på gård der du kan stelle med hester og andre dyr? Jeg prøver å finne en slik jobb, det er ikke mange dessverre Tusen takk for alle svar Anonymkode: 67b2b...ece
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #26 Skrevet 19. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta en pause fra dyrene ved å la andre ta vare på dem en stund og konsentrer om deg selv. Søk om hjelp på nav eller noen du kan snakke med. Vet det ikke er lett, men noe må gjøres. Du kan ikke leve sånn. Anonymkode: cc1d2...4f3 Er ingen som kan ta vare på dem, med mindre jeg selger dem Anonymkode: 67b2b...ece
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #27 Skrevet 19. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ingen som kan ta vare på dem, med mindre jeg selger dem Anonymkode: 67b2b...ece Da er det bedre at du selger dem selv om det gjør vondt så de ikke lider. De trenger mat og omtenksomhet. Det trenger du også. Av og til må man ta valg man ikke vil for å redde en situasjon. Anonymkode: cc1d2...4f3 3
Rumle Skrevet 19. desember 2018 #28 Skrevet 19. desember 2018 Kjære deg, du må snakke med legen din om dette. Og du må ta kontakt med nav. Start med fastlegen. Prøv å få en hastetime nå før jul?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #29 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er det bedre at du selger dem selv om det gjør vondt så de ikke lider. De trenger mat og omtenksomhet. Det trenger du også. Av og til må man ta valg man ikke vil for å redde en situasjon. Anonymkode: cc1d2...4f3 Nei. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å ta livet mitt om jeg gjør det. Jeg kommer til å angre for alltid. Det blir som å selge sitt eget barn. Anonymkode: 67b2b...ece
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #30 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, Rumle skrev: Kjære deg, du må snakke med legen din om dette. Og du må ta kontakt med nav. Start med fastlegen. Prøv å få en hastetime nå før jul? Som jeg skrev så sluttet jeg hos psykologen for et par uker siden. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det. Bare fikk helt hetta mens jeg satt der. Har ikke rett på noe som helst. Det er syke mennesker som skal få hjelp av nav. Anonymkode: 67b2b...ece
StellaWild Skrevet 19. desember 2018 #31 Skrevet 19. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å ta livet mitt om jeg gjør det. Jeg kommer til å angre for alltid. Det blir som å selge sitt eget barn. Anonymkode: 67b2b...ece Du har krav på bistand fra Nav og lege. Du skrev heller ikke hvor gammel du er. Men foreldrene dine? Kan de bli med til Nav og hjelpe deg? Angst er ikke noe å kimse av og du bør få profesjonell hjelp. Forstår godt hva hesten din er for deg. Det tror jeg kanskje mange har vanskeligheter med å forstå, men er man glad i dyrene sine så handler det om man gjerne vil at de skal få et godt liv også, selv om man må kvitte seg med de. Det kan hende at megen din har gode råd til deg. Jeg vet om folk som har fått beholdt dyrene sine i spesielle situasjoner. Men oppsøk hjelp først. Klem til deg😊 1
Rumle Skrevet 19. desember 2018 #32 Skrevet 19. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev så sluttet jeg hos psykologen for et par uker siden. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det. Bare fikk helt hetta mens jeg satt der. Har ikke rett på noe som helst. Det er syke mennesker som skal få hjelp av nav. Anonymkode: 67b2b...ece Kontakt psykologen og hør om du kan begynne igjen? Og så kontakter du fastlege og nav. Klart du har rett på hjelp fra nav. Forstår virkelig at dette er vanskelig, men du må gjøre noe for å få hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #33 Skrevet 19. desember 2018 Dette er bare et råd i desperate tider. Men du er kvinne og kan velge å vrake i menn. Hva med å få deg en kjæreste med god økonomi og bli samboer/gift med han så fort som mulig. Samboere/gifte har som regel felles økonomi og du får dermed beholde både hest og hund. Velg en mann som kanskje sliter litt på damefronten og er villig til å strekke seg langt bare for å få holde deg i hånda. Med stabil livssituasjon kan du konsentrere deg om å dyrene og å komme deg psykisk før du skaffer deg en god jobb du kan bli i lenge. Når det er på plass kan du dumpe han. Anonymkode: 65526...1ce
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #34 Skrevet 19. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å ta livet mitt om jeg gjør det. Jeg kommer til å angre for alltid. Det blir som å selge sitt eget barn. Anonymkode: 67b2b...ece Det skjønner jeg godt. Har hatt dyr selv og man blir som familiemedlem, så jeg sa det ikke for å gjøre deg mer opprørt. Vet hvordan det er å være i en vanskelig livssituasjon. Anonymkode: cc1d2...4f3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #35 Skrevet 19. desember 2018 2 minutter siden, StellaWild skrev: Du har krav på bistand fra Nav og lege. Du skrev heller ikke hvor gammel du er. Men foreldrene dine? Kan de bli med til Nav og hjelpe deg? Angst er ikke noe å kimse av og du bør få profesjonell hjelp. Forstår godt hva hesten din er for deg. Det tror jeg kanskje mange har vanskeligheter med å forstå, men er man glad i dyrene sine så handler det om man gjerne vil at de skal få et godt liv også, selv om man må kvitte seg med de. Det kan hende at megen din har gode råd til deg. Jeg vet om folk som har fått beholdt dyrene sine i spesielle situasjoner. Men oppsøk hjelp først. Klem til deg😊 2 minutter siden, Rumle skrev: Kontakt psykologen og hør om du kan begynne igjen? Og så kontakter du fastlege og nav. Klart du har rett på hjelp fra nav. Forstår virkelig at dette er vanskelig, men du må gjøre noe for å få hjelp Jeg er 20. Jeg føler ikke at jeg klarer å gå noen steder nå eller snakke om dette. Det er bare som om ordene ikke kan komme ut. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta kontakt, jeg klarer ikke å ringe noen. Da jeg fikk henvisning sist ble mamma med meg til legen, hun kjørte meg dit og satt med meg og snakket en del for meg men jeg kan ikke prate med henne om dette nå, hun mener at jeg bare må få meg jobb og at jeg må ringe og gå inn og spørre fysisk og mener at jeg overhodet ikke skal snakke med nav. Tror kanskje det er irrasjonelt men å skulle gå til psykologen igjen nå føles litt som et nederlag. Jeg sa jeg ikke vil gå dit lenger til psykologen og da sa de greit 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare et råd i desperate tider. Men du er kvinne og kan velge å vrake i menn. Hva med å få deg en kjæreste med god økonomi og bli samboer/gift med han så fort som mulig. Samboere/gifte har som regel felles økonomi og du får dermed beholde både hest og hund. Velg en mann som kanskje sliter litt på damefronten og er villig til å strekke seg langt bare for å få holde deg i hånda. Med stabil livssituasjon kan du konsentrere deg om å dyrene og å komme deg psykisk før du skaffer deg en god jobb du kan bli i lenge. Når det er på plass kan du dumpe han. Anonymkode: 65526...1ce Jeg er pen og kunne sikkert gjort dette, men det er jo bare prostitusjon på en annen måte. Er det ikke bedre å være død da? Enn å være med en jeg ikke liker for å få penger. Da tror jeg at jeg ikke ville klart å leve med meg selv. Takker likevel for råd. Tusen takk alle sammen. Både de som støtter og de som kritiserer. Jeg trenger sikkert å høre alt sammen Anonymkode: 67b2b...ece
Muskath Skrevet 19. desember 2018 #36 Skrevet 19. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er 20. Jeg føler ikke at jeg klarer å gå noen steder nå eller snakke om dette. Det er bare som om ordene ikke kan komme ut. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta kontakt, jeg klarer ikke å ringe noen. Da jeg fikk henvisning sist ble mamma med meg til legen, hun kjørte meg dit og satt med meg og snakket en del for meg men jeg kan ikke prate med henne om dette nå, hun mener at jeg bare må få meg jobb og at jeg må ringe og gå inn og spørre fysisk og mener at jeg overhodet ikke skal snakke med nav. Tror kanskje det er irrasjonelt men å skulle gå til psykologen igjen nå føles litt som et nederlag. Jeg sa jeg ikke vil gå dit lenger til psykologen og da sa de greit Jeg er pen og kunne sikkert gjort dette, men det er jo bare prostitusjon på en annen måte. Er det ikke bedre å være død da? Enn å være med en jeg ikke liker for å få penger. Da tror jeg at jeg ikke ville klart å leve med meg selv. Takker likevel for råd. Tusen takk alle sammen. Både de som støtter og de som kritiserer. Jeg trenger sikkert å høre alt sammen Anonymkode: 67b2b...ece Du skriver at dyrene dine er som barn for deg. Når man har barn så trosser man alle hindre for å skaffe mat og husly til dem, man legger seg ikke ned for å dø og gir dem til noen andre. Kom deg til legen og stå opp for deg selv og dyrene dine! Gjør det du kan for å ordne opp i livet ditt. Du har like mye livets rett som alle andre! Ring både til lege og nav i morgen, og moren din! 5
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. desember 2018 #37 Skrevet 19. desember 2018 Det første du må gjøre er å bestille en time til legen. Når du kommer dit, forklarer du han at du har angst og at dette hemmer deg i hverdagslivet. Si du trenger behandling og han må sende henvisning til psykolog. Mens du venter på behandling, be legen din sende søknad for AAP. Dette er en ytelse du kan ha krav på om du er syk og trenger utbedring og behandling for å komme i jobb. Da kan du leve på disse pengene inntil videre, til NAV har avklart deg. AAP kan du få i tre år Etter disse årene er du forhåpentligvis kommet i behandling og kanskje er bra nok for jobb. Hvis ikke kan du kanskje søke uføretrygd etterhvert, om du ikke blir frisk Masse klemmer til deg
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. desember 2018 #38 Skrevet 19. desember 2018 Om du ikke tørr å snakke til legen, kan du skrive ned alt på et ark og gi til legen når du kommer dit
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #39 Skrevet 19. desember 2018 3 minutter siden, Mysticgirl skrev: Det første du må gjøre er å bestille en time til legen. Når du kommer dit, forklarer du han at du har angst og at dette hemmer deg i hverdagslivet. Si du trenger behandling og han må sende henvisning til psykolog. Mens du venter på behandling, be legen din sende søknad for AAP. Dette er en ytelse du kan ha krav på om du er syk og trenger utbedring og behandling for å komme i jobb. Da kan du leve på disse pengene inntil videre, til NAV har avklart deg. AAP kan du få i tre år Etter disse årene er du forhåpentligvis kommet i behandling og kanskje er bra nok for jobb. Hvis ikke kan du kanskje søke uføretrygd etterhvert, om du ikke blir frisk Masse klemmer til deg Når jeg ikke en gang er i stand til å skaffe en legetime, og i langt mindre stand til å dra dit, så skjønner jeg at livet ikke er noe for meg. Jeg klarer faktisk ikke å ringe og bestille timer Må legen sende søknad på det? Anonymkode: 67b2b...ece
Perelandra Skrevet 19. desember 2018 #40 Skrevet 19. desember 2018 Kjære trådstarter! Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113. Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 1
Anbefalte innlegg