AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Hei! Min 8 år gamle kastrerte guttepus har begynt å markere inne. Hva faen? Hvorfor? Han har nylig vært hos dyrelegen for tannrens, og testet med det samme blod og urin, da han har begynt å jokke på pledd og gensere... og nå også bare armen min... Alle verdier virket normale. Det feiler han ingenting fysiologisk. Vet han krangler med en av de ukastrerte guttepusene i nabolaget, men det er ikke noe nytt akkurat. Det eneste nye jeg kan tenke på er at det har kommet snø ute.. Noe jeg kan gjøre for å venne han av dette? Har aldri hatt problemer før i år. Han ble kastrert når han var 6 måneder gammel. Fortsatt ekstremt glad i han. Omplassering og avlivning er ikke aktuelt, så ikke foreslå det engang. Anonymkode: 37b35...efe
Avalon Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Er dessverre vanlig at de kan markere selv om de er kastrert. Hvorfor noen også jokker kan jeg ikke svare på, men kanskje de føler rest av et eller annet instinkt som sier at dette var noe som de skulle ha gjort? Søsteren min har en kastrert jokker. Jeg har en hannkatt som ble kastrert før han kom i "puberteten" og han markerer ute. For å få bort tisselukt så anbefaler jeg å bruke Urine Off, den har god virkning og kan også brukes på enkelte tekstiler. Det er med andre ord normalt, det trenger ikke å bety at noe er galt selv om det bare plutselig dukker opp etter flere år. Men du nevner jo at han krangler med katter ute så det kan være det er det som er årsaken også.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Markerer han på samme sted hver gang? Anonymkode: e18e6...aab
Sphynx Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Hei. Jeg har en guttepus som er kastrert, men som av og til jokker på tepper. Markering er meget sjelden vare, men det hender at han bæsjer på gulvet i frustrasjon. Han er en sart sjel, det skal ikke mye til for å gjøre han småstressa og da trenger han å få ut litt frustrasjon, bokstavelig talt. Ting som gjør han ekstra sær: matskåla er nesten tom, en av de 3 kattedoene er ikke helt ren, vi har ommøblert (prøver å ikke gjøre dette for ofte fordi han er sånn), vi har overnattingsbesøk, vi jobber lenge og kommer sent hjem. Vi flytta for et halvt år siden og han er ennå litt skeptisk etter det. Vi bruker feliway for at han skal bli bedre og det hjelper oss ganske mye. Men han har perioder hvor han jokker på teppet sitt relativt ofte. Har forhørt oss om dette på flere katteforum og mange råder oss til å bare la han holde på. Om det er utløp for stress, så er det jo bare la han gjøre sin greie. Det plager jo egentlig ikke oss. Men om han jukker på deg, da er det litt værre. Min gjorde det på meg før han ble kastrert... En ting man kan tenke over er om er stresset over noe, kanskje han ikke liker kattedoen (om han er innekatt), om det er feil type sand eller om han skulle hatt flere toaletter. Er det noe nytt i livet deres som kan ha påvirket han? Ville først prøvd feliway, den varianten som går i stikkontakt. De er dyre, men de hjelper godt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 TS; Det er ikke samme plass nei. Skolebagen min, gymbagen til samboer, propantanken til grillen, skittentøyskurven, kofferten til samboeren, esken med julepynt, noe på gjesterommet (det lukter, men vi finner det ikke), et pledd som lå ved min side av senga og nå nattbordet til samboeren. Han var innekatt, men har vært ute/innekatt de siste 4 årene. Vi fikk en til katt for 3 år siden og da ble han noe sinsykt overbeskyttende over henne, men det er først i år han har begynt å tisse inne og å jokke sånn. Ingen endringer i livene våre før han begynte med jokkingen på tepper. Jeg har nylig mistet jobben og har vært ganske nedstemt de siste par månedene. Holder også på med bacheloroppgave som likevel gjør at jeg har en god del lange dager. Det er mulig han markerte i sengen til hunden til foreldrene mine i sommer, men det kan også være den andre katten. Hun liker ikke hunden. Her i huset har jeg oppdaget det først for 5-6 uker siden. Da visste jeg ikke hvem av kattene det var, men så nå at han plutselig tisset på nattbordet til samboeren mens jeg reise opp senga. Vi bor i en toromsleilighet så vi får ikke helt presset inn et ekstra do uten at vi må gå oppi det til tider.. Han er veldig var på fysiske endringer da. Kjøpte en nisse med lykt i fjor og den måtte han lukte på en halv evighet for så å sitte å kauke til den en times tid. Samme når jeg fikk ny sofa etter at eksen tok den gamle. Kan hende han ønsker jeg tar doet oftere? Han har blitt mere pirkete på vannskålen Anonymkode: 37b35...efe
Sphynx Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS; Det er ikke samme plass nei. Skolebagen min, gymbagen til samboer, propantanken til grillen, skittentøyskurven, kofferten til samboeren, esken med julepynt, noe på gjesterommet (det lukter, men vi finner det ikke), et pledd som lå ved min side av senga og nå nattbordet til samboeren. Han var innekatt, men har vært ute/innekatt de siste 4 årene. Vi fikk en til katt for 3 år siden og da ble han noe sinsykt overbeskyttende over henne, men det er først i år han har begynt å tisse inne og å jokke sånn. Ingen endringer i livene våre før han begynte med jokkingen på tepper. Jeg har nylig mistet jobben og har vært ganske nedstemt de siste par månedene. Holder også på med bacheloroppgave som likevel gjør at jeg har en god del lange dager. Det er mulig han markerte i sengen til hunden til foreldrene mine i sommer, men det kan også være den andre katten. Hun liker ikke hunden. Her i huset har jeg oppdaget det først for 5-6 uker siden. Da visste jeg ikke hvem av kattene det var, men så nå at han plutselig tisset på nattbordet til samboeren mens jeg reise opp senga. Vi bor i en toromsleilighet så vi får ikke helt presset inn et ekstra do uten at vi må gå oppi det til tider.. Han er veldig var på fysiske endringer da. Kjøpte en nisse med lykt i fjor og den måtte han lukte på en halv evighet for så å sitte å kauke til den en times tid. Samme når jeg fikk ny sofa etter at eksen tok den gamle. Kan hende han ønsker jeg tar doet oftere? Han har blitt mere pirkete på vannskålen Anonymkode: 37b35...efe Jeg ville nok absolutt vurdert et kattedo til, spesielt om dere bare har ett. Uansett hvor liten plass dere har, alt er bedre enn kattetiss overalt. Kanskje prøvd å byttet til et annet sand? Har du noe med lukt, isåfall til noe luktfritt? Og igjen, feilway all the way. Katter er sære da, kan være noe som plager han. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 TS; Bruker Ever Clean multi cat. Mulig jeg kan prøve å gå tilbake til extra strength.. jeg husker ikke når jeg byttet. Byttet kun fordi den ene var lettere å få tak i der jeg jobbet. Jeg skal prøve kattesandet og feliway først, og så vurderer jeg et til kattedo Anonymkode: 37b35...efe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå