Gå til innhold

Hva slags poteter er best til julemiddagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså klassisk julemiddag med ribbe med tilbehør. Liker godt mandelpoteter, men små mandelpoteter er noe herk å skrelle og løser seg dessuten litt for fort opp. Takknemlig for tips 🙂 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis potetene løser seg opp koker du de feil. 

Anonymkode: 67459...dc8

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis potetene løser seg opp koker du de feil. 

Anonymkode: 67459...dc8

Litt enig.  Jeg syns mandelpoteter er best, men de er melne og vanskelige.  Man bør ha erfaring med dem.

TS...  Prøv Beate eller Kerrs Pink.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker mandelpotet til julemiddagen, men de må kokes forsiktig. Selv synes jeg dampkoking (altså koking på rist med vann under) fungerer bedre enn koking direkte i vannet.

Min andre favoritt er helt i andre enden av skalaen; en fast og svært aromatisk potet ved navn Pimpernell. 

Anonymkode: f57ee...188

• Liker 4
Skrevet

Liker best melne til ribbe...eksempelvis Mandel, Pimpernell, Kerrs Pink og Troll.

Og de er nok like bra til pinnekjøttet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :-). Ja godt mulig jeg koker mandelpotetene feil, kan fort bli litt mye. Dessuten må jeg ofte holde dem varme en stund, både fordi det kan ta tid før vi kommer oss til bords, og til annen servering.. Kanskje jeg kan finne noen store mandelpoteter, mener jeg har sett det... 

Skrevet

Mandelpoteter til jul! Du må bare lære deg å koke dem riktig. De skal koke ganske kort.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Mandelpoteter til jul! Du må bare lære deg å koke dem riktig. De skal koke ganske kort.

Nettopp. Som jeg nevnte...mandelpoteter kan være vanskelige.  Men smaker jo best,  da.   

Skrevet

Litt på siden....men jeg har sluttet å skrelle poteter.  Hva er poenget med de potetene med tynt skall?   :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Amandine-potetene på Rema var veldig gode sist jeg kjøpte.

Folva, som de har i Coop-butikkene, har jeg også god erfaring med.

Kjøpte mini-gulløye på Coop i fjor, og ble ikke overbevist.

Endret av T-Rex
Skrevet

Mandelpoteter er overhodet ikke vanskelige hvis man damper dem på rist, dvs ikke har dem nedi kokevannet overhodet. Da kan de skrelles også først, null problem.

Jeg lager kokte poteter på denne måten til hverdagsmiddager hele vinterhalvåret, og til julemiddagene. Lett som en plett - og ingenting koker i stykker. 

Anonymkode: 10f12...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...