Gå til innhold

Hvilke fag har jeg og hvilke karakterer har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i huleste finner man ut av sånt....? Finnes der en nettside man kan logge inn på for å få oversikt over karakterene man har i fag? Jeg er HELT grønn. Har ikke gått på skole på 2 år og husker knapt hvilke fag jeg har bestått og ikke bestått, og hadde planer om å begynne å ta opp fag nå til høsten. Men jeg vet jo ikke hva jeg trenger eller hva jeg har fra før... 

Hjelp! 

Anonymkode: 5ecb9...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare ta kontakt med skolen du har gått på og høre med de. Siden du ikke har bestått alle fagene har du ikke vitnemål. 

Anonymkode: 23879...818

Skrevet

Jo jo, jeg har et vitnemål. Fra barne- og ungdomsarbeider VG2. Jeg vil søke meg inn på høyskole, hvilke fag trenger jeg egentlig da? Fullført både VG1 og VG2. Men så har jeg også gått studiespesialisering første året, men husker ikke hvilke fag jeg besto der - men jeg besto ikke alle fag. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jo, jeg har et vitnemål. Fra barne- og ungdomsarbeider VG2. Jeg vil søke meg inn på høyskole, hvilke fag trenger jeg egentlig da? Fullført både VG1 og VG2. Men så har jeg også gått studiespesialisering første året, men husker ikke hvilke fag jeg besto der - men jeg besto ikke alle fag. 

Har du bestått fagprøven? Hvis ikke har du vel ikke vitnemål, men et kompetansebevis. 

• Liker 1
Skrevet

Har du gått bare VG1 og VG2 har du ikke vitnemål, men et kompetansebevis. Vitnemål får du etter fullført VG3 påbygging. 

Du trenger norsk, matematikk 2p-y, kroppsøving, naturfag, historie og et programfag for å oppnå generell studiekompetanse. Hvis du har tatt fagbrev slipper du kroppsøving og et programfag.

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/pabygging-til-generell-studiekompetanse-fag-og-timefordeling/program/v.hs/v.hshsf1----_v.hsbua2----_v.pbpby3----_/p2#kursKolonne3

Anonymkode: 8187a...73d

• Liker 1
Skrevet

Ja, kompetansebevis er det jeg har, naturligvis. Ønsker ikke å bli barne- og ungdomsarbeider, så har ikke fagbrev. 

Dette er så satans forvirrende. Jeg har gått på en spesialskole for de som sliter psykisk, og der har jeg fullført et programfag. Jeg tok fag etter 23/5 regelen, ettersom jeg har 5 års yrkespraksis. Da fikk jeg beskjed om at jeg kun trenger matematikk 2P-Y, naturfag, norsk og historie. Jeg har kun en karakter i norsk, og det er fra VG1. Jeg har også hatt naturfag i VG1. 

Kanskje jeg bare burde ta med meg kompetansebeviset til en rådgiver. Skal ta matematikk som privatist nå til våren, altså 2P-Y, så da er jo det i boks. Blir skikkelig forvirra av det her. Regner med at felles programfag på helse- og omsorg og barne- og ungdomsarbeider ikke har noe å si når jeg skal søke høyskole? Eller? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kompetansebevis er det jeg har, naturligvis. Ønsker ikke å bli barne- og ungdomsarbeider, så har ikke fagbrev. 

Dette er så satans forvirrende. Jeg har gått på en spesialskole for de som sliter psykisk, og der har jeg fullført et programfag. Jeg tok fag etter 23/5 regelen, ettersom jeg har 5 års yrkespraksis. Da fikk jeg beskjed om at jeg kun trenger matematikk 2P-Y, naturfag, norsk og historie. Jeg har kun en karakter i norsk, og det er fra VG1. Jeg har også hatt naturfag i VG1. 

Kanskje jeg bare burde ta med meg kompetansebeviset til en rådgiver. Skal ta matematikk som privatist nå til våren, altså 2P-Y, så da er jo det i boks. Blir skikkelig forvirra av det her. Regner med at felles programfag på helse- og omsorg og barne- og ungdomsarbeider ikke har noe å si når jeg skal søke høyskole? Eller? 

Hvis du søker med vanlig vitnemål teller karakterene fra programfag på yrkesfag med på snittet. 

Anonymkode: 21d9e...b45

Skrevet

2 år har gått, og du har glemt hvilke fag du hadde? Det lover ikke akkurat godt for hukommelsen din.

Anonymkode: e6188...ade

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ta R1 og R2 matte da dette er mye bedre enn det P-Y-tullet.

Skrevet

Hvis du allerede fyller kravet til 5 års yrkespraksis ville jeg ha satset på 23/5-regelen. Da trenger du bare 6 fag og du trenger ikke ta med deg alle de overflødige fagene fra sist gang du gikk på skole. Det innebærer da at du ikke får vitnemål før det året du fyller 23 år. 

Norsk - 393 årstimer
Naturfag - 140 årstimer
Matematikk - 224 årstimer
Engelsk - 140 timer
Samfunnsfag - 84 timer
Historie - 140 timer

Du må ha alle de ovenstående fagene med det oppgitte timetallet. Selv om du har litt norsk og naturfag fra før oppfyller du ikke kravet før du har nok timer. 

Skrevet

Du kan vel logge inn som alle andre på vigo eller samordna opptak for å finne ut av dette?🧐

Anonymkode: eac63...bc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...