AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Datteren min har fått brennkopper.Blemmer i ansikt som begynner å bli væskefylt.Vasker jeg bare ansiktet hennes med mild såpe og klut?Noen kremer det er lurt å ha?Hvordan unngå smitte til andre familiemedlemmer Anonymkode: 54b62...eaf
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Datteren min har fått brennkopper.Blemmer i ansikt som begynner å bli væskefylt.Vasker jeg bare ansiktet hennes med mild såpe og klut?Noen kremer det er lurt å ha?Hvordan unngå smitte til andre familiemedlemmer Anonymkode: 54b62...eaf Spør et annet sted enn kg! Anonymkode: 042d9...0ec 2
tussi680 Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 (endret) Nei du vasker ikke med såpe, det gir sprekker og huden blir tvers i gjennom sår! Gå til legen. Endret 19. desember 2018 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 du må til legen. brennkopper kan gå av seg selv, men det er sjeldent. Du må nesten ha antibiotika. Anonymkode: e1d0a...743
Missy1 Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Dra til legen og få undersøkt hva det er i første omgang. Er det brennkopper får dere resept på en salve som smøres på. Vær oppmerksom på at dersom det er brennkopper så smitter det veldig lett 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Skal vaskes med klorheksidin, og smøres med basiron el tilsvarende. Kan være lurt å ta en tur til legen asap, noen trenger antibiotika og uansett skal sår i ansiktet behandles svært forsiktig. Det skal helst plastret også, og det er svært smittsomt. Anonymkode: b7670...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 Vaske med klorheksidin/ pyrisept, bruk sterile pads. Smør med brulidin/ bacimycin eller lignende sårsalve. Fåes reseptfritt på apoteket. Ta gjerne på plaster på de som væsker om det er mulig for å hindre spredning, men lufttørking er best hvis hun klarer å la brennkoppene være i fred. Vi vaska med pyrisept og smurte med bacimycin tre ganger om dagen i 10 dager. Funka bra! Men først: sjekk med lege at det faktisk er brennkopper. Kanskje må dere få tablettkur med antibiotika også, det må legen avgjøre. Vanligst å prøve lokalbehandling med salve først da tror jeg. Anonymkode: c9a8a...74a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Gå til lege, ikke ta på sårene. Da sprer de seg. Anonymkode: d520a...e07
Frostrose Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Brulidin er den beste salven mot dette. Vask med klorheksedin. Dersom det er mye eller nærme øynene bør lege kontaktes. Ved ett eller to småsår som ikke er nærme øynene, kan man fint behandle hjemme.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 Er brennkopper som vannkopper, at man får det kun èn gang? Anonymkode: 54dc5...f8d
Frostrose Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er brennkopper som vannkopper, at man får det kun èn gang? Anonymkode: 54dc5...f8d Nei, det er en bakterie som går inn i åpne sår. Man kan også smitte seg selv. Utrolig viktig å ikke sende barna i barnehagen med væskende sår så lenge de har det.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, Frostrose skrev: Nei, det er en bakterie som går inn i åpne sår. Man kan også smitte seg selv. Utrolig viktig å ikke sende barna i barnehagen med væskende sår så lenge de har det. Jeg hadde brennkopper da jeg var 14, og flere andre jeg kjenner hadde det noen år senere og da ble jeg ikke smittet. Jeg hadde ingen åpne sår, da jeg fikk brennkopper. Men jeg kyssa en fyr som nettopp hadde hatt det. Anonymkode: 54dc5...f8d
Ulrikke Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 Den som er smittet bør bruke egne håndklær som vaskes etter en gangs bruk. Sørg for at barnet ikke tar på sårene, dekk til om mulig. De lærde strides om smøring osv, dette går i barnehagen jeg jobber i nå og foreldre som har vært hos ulike leger har fått ulike beskjeder. Poenget er ihvertfall at bare den som har dette er borti håndklær, kluter og sengetøy som er sitt eget, og helst bør byttes ofte (putetrekk daglig). Ekstrem god håndhygiene. Dersom sårene er dekket til smitter de ikke, men dersom det er mest rundt munnen er det ikke alltid så lett. Medisinsk grønnsåpe har en av de voksne på jobb god erfaring med! Hun ble smittet... Det varer ikke så lenge, men det går jo mye fortere over i heimen dersom barnet ikke får tatt på sårene og smitter andre...
Den røde fare Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 Enten går du til lege og får resept på stor tube bacimycin, eller så kjøper du på apoteket. Barnet skal holdes hjemme så lenge det væsker, når det tørker inn kan hun i barnehage/skole igjen. Akkurat hatt det her😟
evybergen Skrevet 19. desember 2018 #16 Skrevet 19. desember 2018 Takk for svar.Vanskelig å passe på så ikke småen tar seg selv i ansiktet,da barnet i tillegg er snørrete og plukker på snørret hele tiden🙈plaster i ansiktet peller han bare av.smurt krem og vasket med klorhexidid 2 ganger.kokvasket sengetøy og håndklær.passer på å vaske og sprite henda ofte.
Million Skrevet 19. desember 2018 #17 Skrevet 19. desember 2018 2 minutter siden, evybergen skrev: Takk for svar.Vanskelig å passe på så ikke småen tar seg selv i ansiktet,da barnet i tillegg er snørrete og plukker på snørret hele tiden🙈plaster i ansiktet peller han bare av.smurt krem og vasket med klorhexidid 2 ganger.kokvasket sengetøy og håndklær.passer på å vaske og sprite henda ofte. Gå til legen. Jeg har hatt brennkopper to ganger i voksen alder, og har fått resept av legen begge gangene på salve (antibiotisk) som skal brukes på. Uten dette sprer det seg bare og vokser og blir større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå