Elaine Marley Skrevet 19. desember 2018 #81 Skrevet 19. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er stikk i strid med hva dramatikere, dyktige regissører og spillutviklere faktisk har som sitt kunstnerisk ideal. Ekstraordinære karakterer er nettopp stereotypier og generiske kjedsomheter, fordi ingen mennesker går rundt og er ekstraordinære. Da overser man kompleksiteten og danner et sort-hvitt-bilde som bare vil fenge de enkleste av sjeler. Heldigvis for de minst ambisiøse er det mange enkle sjeler, så markedet er jo der, men det skal være realistisk. Ikke 1870- eller 1970-realistisk, men realistisk i den forstand at det skal si noe om hvordan det er å være et tenkende, levende menneske. Det klarer ikke stereotypiene å oppnå. Anonymkode: 64064...66d Ok, så når inquisitor i Dragon age får disse ekstra kreftene så er han eller hun ikke ekstraordinær da? Eller hva med Max i Life is strange? De fleste karakterer i et spill har et eller annet ekstraordinært over seg. Jeg vil tørre å påstå at mange spiller, ser serier eller for å drømme seg bort. Mannlige karakterer er heller ikke realistiske, men dette hopper folk glatt over. Jeg vil også påstå at å fremstille alle kvinnelige karakterer som ikke voldelige og uten mulighet til å kjempe med våpen egentlig også bekrefter en stereotypi. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #83 Skrevet 19. desember 2018 2 timer siden, henniie skrev: Og derfor er det bare dårlige kvinnlige karrakterer? Har du sett The Bold Type? Skam? Lucifer? - hun politidama er rå! Du bør faktisk se filmen Me before you også, og si at det ikke er en god karrakter. Eventuelt også lese boken. Boka til filmen Crazy Rich Asians er vesentlig bedre, og har mange både vittige og morsomme, eller kvinner du fordømmer nord og ned. Hva med Game of Thrones? Aria? Sansa? Gwendoline? Catelyn - når hun levde? Smaken er som baken, men snakk om å være fordømmende bare fordi du ikke likte to filmer. Du tar feil. Det var de 2 jeg syns var aller verst. Som jeg skrev også. Anonymkode: 1e331...583
henniie Skrevet 19. desember 2018 #84 Skrevet 19. desember 2018 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil. Det var de 2 jeg syns var aller verst. Som jeg skrev også. Anonymkode: 1e331...583 Du sa deg enig i TS som skriver "hvorfor finnes det ingen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv-serier?" og "Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?" Hvordan kan jeg forstå at du er enig i at det kun er G.I. Jane. Og Susan Sto Helit som er dårlige? Greit jeg tar feil, men da kan du jammen formulere deg bedre... For du sa deg enig med TS at det finnes - ingen gode kvinnelige karakterer -, for det er det han skriver og mener TS. Endret 19. desember 2018 av henniie utheving av poenget
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #85 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, henniie skrev: Du sa deg enig i TS som skriver "hvorfor finnes det ingen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv-serier?" og "Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?" Hvordan kan jeg forstå at du er enig i at det kun er G.I. Jane. Og Susan Sto Helit som er dårlige? Greit jeg tar feil, men da kan du jammen formulere deg bedre... For du sa deg enig med TS at det finnes - ingen gode kvinnelige karakterer -, for det er det han skriver og mener TS. Jepp. Syns alle er dårlige. Men de jeg nevnte er de 2 verste. Jeg er derimot ikke fordømmende som du påsto. Jeg liker de bare ikke. Anonymkode: 1e331...583
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #86 Skrevet 19. desember 2018 Reign, Riverdale, Game of Thrones, Orange is the new black og f.eks outlander har alle sammen sterke kvinnelige karakterer Anonymkode: b9eb5...6d9
pepsimaxtakk Skrevet 19. desember 2018 #87 Skrevet 19. desember 2018 Anbefaler deg å se "How to get away with murder"!
Chiyo Skrevet 19. desember 2018 #88 Skrevet 19. desember 2018 (endret) 4 timer siden, magikeren skrev: Jeg misliker bruken av ordet "sterk karakter". Om en person er bra skrevet har ingenting med hvor "sterk" eller "svak" personen er. Man kan være en "taper" gjennom en hel film og fortsatt ha noe av det beste karakterskrivingen og historien noensinne skrevet. Man må ikke være sterk, badass eller overnaturlig for å være en god karakter. Tvert imot kan de som gjør mye feil være interessante og gode karakterer om det ligger dypde og tanke bak hvorfor de feiler og hva som driver dem og hvorfor. På samme måte kan en kvinne som banker alt og alle i en film være av den mest generiske og kjedelige sorten Om det var sånn du mente ordet "sterk", da. Jeg ser mange mener ordet slik, og det er de jeg isåfall sikter til. Om du mente sterk = bra skrevet, så kan du overse dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor men jeg tenkte på det engelske utrykket "strong female character" da jeg skrev. Ser nå at det står "gode karakterer". Selvfølgelig kan en karakter være bra skrevet uten at hun er "sterk", men jeg syntes det er forfriskende med kvinnelige karakterer som ikke er en dørmatte. Jeg syntes også at de fleste filmer bør bestå Bechdel-testen! Jeg syntes ikke det bør være vanskelig for en film å ha kvinnelige karakterer som har navn og som snakker sammen om noe som ikke handler om en mann. Jeg er ikke hyper strengt på dette, men det er irriterende når kvinner i film eksisterer bare rundt mannen. En av grunnene til at jeg hatet Rogue One var at selv om hovedpersonen er en kvinne, så er hun omtrent den eneste kvinnen! Det var skikkelig skuff. Jeg tror de hadde tre kvinnelige karakterer med navn, og en av dem døde de fem første minuttene, og en var nesten ikke med i filmen. Endret 19. desember 2018 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #89 Skrevet 19. desember 2018 Demi Moore i Striptease gjør en god figur! Anonymkode: f3e5d...bb8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #90 Skrevet 19. desember 2018 Hæ, at det var sa du?? *host*Buffy the vampire slayer*host*. Seriøst ts, du må nesten prøve litt hardere neste gang du skal trolle. Film og tv-serier har tusenvis av sterke, inspirerende og komplekse kvinnelige karakterer. Anonymkode: 128ee...017 1
Gjest O.G. Skrevet 20. desember 2018 #91 Skrevet 20. desember 2018 19 timer siden, wintergirl skrev: Sikkert samme type som lagde tråden "hvorfor er ingen kvinner morsomme? " Sikkert bitter og gretten for at han blir så mye avvist! Har troa på den teorien ja.
henniie Skrevet 20. desember 2018 #92 Skrevet 20. desember 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Syns alle er dårlige. Men de jeg nevnte er de 2 verste. Jeg er derimot ikke fordømmende som du påsto. Jeg liker de bare ikke. Anonymkode: 1e331...583 Okey, vil du bestemme deg? Først sier du deg enig i TS. Så sier du at jeg tar feil? - mente du da karakterene jeg ramsa opp eller at jeg tok feil i at du mente at det ikke var noen? Så sier du deg enig igjen. Du er fordømmende, til de grader om det ikke finnes en eneste kvinnelig karakter du liker. Så om ikke: kom gjerne og fortell meg at du mener noe annet - men da begrunner du det også. Men en sabla god begrunnelse også. SAMTLIGE roller.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #93 Skrevet 20. desember 2018 On 12/19/2018 at 2:28 PM, AnonymBruker said: Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier? "Ingen", faktisk. Hjelpe meg ... Anonymkode: ad7e0...38e 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #94 Skrevet 20. desember 2018 Jeg kan ikke fatte at noen her tydligvis ser dette som kritikk av kvinner? Hollywood er jo gjennomstyrt av hvite menn og alle andre grupper lider på grunn av dette. Greit nok at det finnes en del sterke kvinnelige figurer, men de er unntakene. Kvinner er objekter, latinos er kriminelle, asiatere er smarte eller driver med kampsport, afroamerikanere er kriminelle, diskriminerte eller er med som symbol for å virke inkluderende. Det finnes omtrent ingen kvinnlige regissører eller med minoritetsbakgrunn som får filmer med et stort budsjett. Det finnes kanskje ingen andre bransjer som er så diskriminerende som filmbransjen i USA unntatt presteskapet i Den katolske kirken. Anonymkode: e3142...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #95 Skrevet 20. desember 2018 Filmer og serier tar ofte inspirasjon fra virkeligheten. Anonymkode: 0fc3d...9bd
Gjest hind Skrevet 20. desember 2018 #96 Skrevet 20. desember 2018 Det gleder meg at det blir stadig flere gode kvinnelige karakterer. De siste årene har det eksplodert, og nå har visst også mennene som produserer film skjønt at kvinnelige karakterer kan være mer enn bare eye candy hvis eneste oppgave er å fremheve mannfolkene. Det hjalp veldig å la kvinner utvikle de kvinnelige karakterene. Nå er filmdamene plutselig mye mer interessante enn de har pleid å være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå