Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øøøøh, jeg er helt uenig! Synes det er masse virkelig gode TV-serier med kvinner. Sånn i farta kommer jeg på 

Homeland

Sex og Singelliv

Lykkeland

Game of Thrones

Handman’s Tale

Weeds

Mad Men

Orphan Black

Skam

Unge lovende

Dr Foster

The Big C

Anonymkode: 379b4...143

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kathy Bates i Dolores Claiborne.

Anonymkode: 7444a...364

• Liker 1
Skrevet

Tråden er kun laget for å irritere, ikke heng dere på!

Anonymkode: eeed7...908

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tråden er kun laget for å irritere, ikke heng dere på!

Anonymkode: eeed7...908

Vi kan bare drite i ts og la det bli en tråd om severdige filmer/serier med gode kvinneroller. :)

Anonymkode: 3ab82...de2

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke bare hovedroller man snakker om?

Jeg mener at den sterke og interessante rollen i Handmaids-tale er hun lesbiske. Serena er også en interessant karakter.

Det spørsmålet var ment for å vise hvordan kvinnelige hovedkarakterer eller "sterke" karakterer i seg selv ikke betyr at de er interessante eller komplekse, men jeg flyttet litt om på paragrafer etter jeg var ferdig skrive, så det ble kanskje ikke så tydelig. 

15 minutter siden, Chiyo said:

Det finnes ganske mange serier med sterke kvinnelige karakterer. Bare for å nevne noen som jeg kommer på i farten...

Jeg misliker bruken av ordet "sterk karakter". Om en person er bra skrevet har ingenting med hvor "sterk" eller "svak" personen er. Man kan være en "taper" gjennom en hel film og fortsatt ha noe av det beste karakterskrivingen og historien noensinne skrevet. Man må ikke være sterk, badass eller overnaturlig for å være en god karakter. Tvert imot kan de som gjør mye feil være interessante og gode karakterer om det ligger dypde og tanke bak hvorfor de feiler og hva som driver dem og hvorfor. På samme måte kan en kvinne som banker alt og alle i en film være av den mest generiske og kjedelige sorten 

Om det var sånn du mente ordet "sterk", da. Jeg ser mange mener ordet slik, og det er de jeg isåfall sikter til. Om du mente sterk = bra skrevet, så kan du overse dette innlegget

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kathy Bates i Dolores Claiborne.

Ja. Fantastisk! Og i Misery.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Synes The Handmaids tale og Big Little Lies begge har ganske gode kvinnelige karakterer :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Ja. Fantastisk! Og i Misery.

Den også. Jeg hadde Kathy Bates-dilla en gang, og da raste jeg gjennom nesten alle filmene. Hun er nok en av mine favorittskuespillere.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med TS. Det flaueste jeg har sett hittil må være G.I. Jane. Og Susan Sto Helit. Men dette var også helt forjævli grusomt.

Anonymkode: 1e331...583

Og derfor er det bare dårlige kvinnlige karrakterer? 

Har du sett The Bold Type? Skam? Lucifer? - hun politidama er rå! Du bør faktisk se filmen Me before you også, og si at det ikke er en god karrakter. Eventuelt også lese boken. Boka til filmen Crazy Rich Asians er vesentlig bedre, og har mange både vittige og morsomme, eller kvinner du fordømmer nord og ned. Hva med Game of Thrones? Aria? Sansa? Gwendoline? Catelyn - når hun levde? 

Smaken er som baken, men snakk om å være fordømmende bare fordi du ikke likte to filmer. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den også. Jeg hadde Kathy Bates-dilla en gang, og da raste jeg gjennom nesten alle filmene. Hun er nok en av mine favorittskuespillere.

Begge er av Stephen King, vet du?!

Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Begge er av Stephen King, vet du?!

Jepp! Liker er god del av bøkene hans. Han er god.

Skrevet
3 minutter siden, Ariana807 skrev:

Synes The Handmaids tale og Big Little Lies begge har ganske gode kvinnelige karakterer :) 

Big Little Lies blir jeg dødsforbanna på Alexander S sin karakter. Takler han ikke litt en gang! :raven: Men du dævven for en god jobb Nicole Kidman gjør i rollen som Celeste ! Der har du en innertier av en godt spilt, innholdsrik karakter! Men dybde! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp! Liker er god del av bøkene hans. Han er god.

Ditto. Og bøkene er enda bedre enn filmene. Håper du har lest begge de vi prater om.

Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Ditto. Og bøkene er enda bedre enn filmene. Håper du har lest begge de vi prater om.

Leste dem etter filmen faktisk, og det gikk bra. Hvilke andre anbefaler du? Kan hende det er noen jeg ikke har lest, som jeg bør få med meg. Stephen King anbefalte også også Sarah Waters - Den Lille Fremmede. Da leste jeg den. Veldig god!

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i noen av eksemplene dine, men jeg synes også disse går i den fella at de forsøker å gjøre kvinner sterkere ved å bevæpne dem og gjøre dem voldelige. Life is strange og Den lengste reisen faller selvsagt utenfor den kategorien. Selv spiller jeg mest old school rpg, og der er det så mye vrangt kvinnesyn at det er flaut, men jeg kan leve med det.

Anonymkode: 64064...66d

Spill, filmer og serier handler ofte om ekstraordinære karakterer og de skal heller ikke være realistiske i den grad at de gjenspeiler virkeligheten.

Jeg ser ikke helt hvorfor det er negativt å gjøre en karakter sterkere. De gjør jo det med menn også. Når de kjemper for en sak så er det naturlig at de må bruke vold.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, magikeren skrev:

Det spørsmålet var ment for å vise hvordan kvinnelige hovedkarakterer eller "sterke" karakterer i seg selv ikke betyr at de er interessante eller komplekse, men jeg flyttet litt om på paragrafer etter jeg var ferdig skrive, så det ble kanskje ikke så tydelig. 

Jeg misliker bruken av ordet "sterk karakter". Om en person er bra skrevet har ingenting med hvor "sterk" eller "svak" personen er. Man kan være en "taper" gjennom en hel film og fortsatt ha noe av det beste karakterskrivingen og historien noensinne skrevet. Man må ikke være sterk, badass eller overnaturlig for å være en god karakter. Tvert imot kan de som gjør mye feil være interessante og gode karakterer om det ligger dypde og tanke bak hvorfor de feiler og hva som driver dem og hvorfor. På samme måte kan en kvinne som banker alt og alle i en film være av den mest generiske og kjedelige sorten 

Om det var sånn du mente ordet "sterk", da. Jeg ser mange mener ordet slik, og det er de jeg isåfall sikter til. Om du mente sterk = bra skrevet, så kan du overse dette innlegget

De generiske karakterene burde ikke få representere noe som helst. Det handler ikke om kjønn, men om respekt for kunsten.

Skrevet
1 minutt siden, Elaine Marley skrev:

Spill, filmer og serier handler ofte om ekstraordinære karakterer og de skal heller ikke være realistiske i den grad at de gjenspeiler virkeligheten.

Jeg ser ikke helt hvorfor det er negativt å gjøre en karakter sterkere. De gjør jo det med menn også. Når de kjemper for en sak så er det naturlig at de må bruke vold.

Dette er stikk i strid med hva dramatikere, dyktige regissører og spillutviklere faktisk har som sitt kunstnerisk ideal. Ekstraordinære karakterer er nettopp stereotypier og generiske kjedsomheter, fordi ingen mennesker går rundt og er ekstraordinære. Da overser man kompleksiteten og danner et sort-hvitt-bilde som bare vil fenge de enkleste av sjeler. Heldigvis for de minst ambisiøse er det mange enkle sjeler, så markedet er jo der, men det skal være realistisk. Ikke 1870- eller 1970-realistisk, men realistisk i den forstand at det skal si noe om hvordan det er å være et tenkende, levende menneske. Det klarer ikke stereotypiene å oppnå.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det at jeg vile ha gode kvinnelige karakterer gjør meg til en mannsjåvenist ja nå har jeg lært det også.

Anonymkode: b8268...d52

Ikke gjør deg dummere nå da. Du lager en overskrift som sier at du har det endelige svaret på hva som er bra eller ikke.  Går an å skrive at DU syns det er få bra kvinnelig skuespillere. I tillegg så skal de som er uenig med deg vise til navn på dem de syns er flinke. Hver sin smak der vet du. 

Endret av wintergirl
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste dem etter filmen faktisk, og det gikk bra. Hvilke andre anbefaler du? Kan hende det er noen jeg ikke har lest, som jeg bør få med meg. Stephen King anbefalte også også Sarah Waters - Den Lille Fremmede. Da leste jeg den. Veldig god!

Anbefaler i grunn alt av King.  Han har endel som er dårlig, skrevet i rus og møkkfylla.  Men det er jo skøyeraktig også.

Jeg personlig satte stor pris på " Piken som elsket Tom Gordon". Spesiell! Den burde filmes.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Anonymkode: b8268...d52

Hvordan da gode? Som i godt skuespill? I så fall vil jeg nevne Phoebe i Friends (Lisa Kudrow). 

Endret av æøå*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...