Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orphan black. Weeds. Izombie. Clark i the 100.  George(georgia) i dead like me. Legacies? Hope. Buffy. The magicians.Skam. Sabrina. The mick. The good place. Travellers. Legends of tomorrow. Fiona-shameless. Doctor who- siste sesong. Penny dreadful. Handmaids tale. Clique. 

Dette er bare de jeg har sett og husker. Her finner du ulike karakterer, noen sterkere enn andre. 

Anonymkode: a2f3f...2db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I spill florerer det ihvertfall av gode kvinnelige karakterer.

Anonymkode: e3a04...7fd

Langt ifra. I spill har kvinner vært hyperseksualiserte siden alt foregikk i 2D, og nå hylles den «sterke kvinneskikkelsen» når hun en sjelden gang dukker opp, fortsatt like seksualisert, men med maskingevær.

Anonymkode: 64064...66d

Skrevet

Før var det gjerne slik, men nå har det heldigvis tatt seg opp :)

Anonymkode: 8f784...9cc

Skrevet
1 time siden, wintergirl skrev:

Javiss er du mannsjåvisst😂😂  Og kanksje du kan formulere det litt anderledes. Du kan jo heller si at du ikke syns det, men ikke konstatere det som du har fasiten på hva som er bra eller ikke. 

Så det at jeg vile ha gode kvinnelige karakterer gjør meg til en mannsjåvenist ja nå har jeg lært det også.

Anonymkode: b8268...d52

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig ment som en provokasjon fra en av de mange mannssjåvinistene som frekventerer dette forumet :) Hva man legger i å være en god skuespiller varierer, men det finnes flust av kvinnelige skuespillere som har blitt hyllet for sine prestasjoner i filmer og serier.

Anonymkode: 1da2a...8af

Du må lære deg å skille mellom skuespiller og karakter. Min kritikk er av karakterene ikke skuespillerene.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt ifra. I spill har kvinner vært hyperseksualiserte siden alt foregikk i 2D, og nå hylles den «sterke kvinneskikkelsen» når hun en sjelden gang dukker opp, fortsatt like seksualisert, men med maskingevær.

Det stemmer jo heller ikke, men det kommer nok an på hvilke spill man spiller.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Elaine Marley skrev:

Det stemmer jo heller ikke, men det kommer nok an på hvilke spill man spiller.

Eksempler?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eksempler?

Life is strange, Dragon age, Horizon zero dawn, The longest journey, The last of us, Walking dead osv.

Kvinnelige karakterer dukker ganske ofte opp, men hvis man bare spiller FPS så stemmer nok det du skriver.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Jeg er uenig at det ikke finnes gode kvinnelige karakterer. Personlig kan jeg nevne mange eksempler, men det er vel ikke helt poenget med tråden.

Det jeg ofte tenker er likevel at det er en litt rar dynamikk i film/serieverden: altså at det er typiske filmer som ofte spiller på menns preferanser som blir blockbusterne, mens typiske filmer som spiller på kvinnelige preferanser ofte sliter med å nå opp. Og ja: jeg synes det er litt krampeaktig innimellom når kvinnelig hovedrolleinnehaver skal fylle en klassisk mannsrolle i en film med overvekt av mannlige momenter/preferanser. Det gjør også at jeg ofte vegrer meg litt mot å se filmer hvor jeg får disse vibbene.

Skrevet

Det er jo bare vrøvl!   Men jeg orker ikke engang begynne å nevne alle de som gjør idiotuttalelsen til skamme.   

Skrevet
13 minutter siden, Elaine Marley skrev:

Life is strange, Dragon age, Horizon zero dawn, The longest journey, The last of us, Walking dead osv.

Kvinnelige karakterer dukker ganske ofte opp, men hvis man bare spiller FPS så stemmer nok det du skriver.

Enig i noen av eksemplene dine, men jeg synes også disse går i den fella at de forsøker å gjøre kvinner sterkere ved å bevæpne dem og gjøre dem voldelige. Life is strange og Den lengste reisen faller selvsagt utenfor den kategorien. Selv spiller jeg mest old school rpg, og der er det så mye vrangt kvinnesyn at det er flaut, men jeg kan leve med det.

Skrevet
57 minutter siden, melly666 said:

The Good Wife er, i mine øyne, en serie med samme kvalitetsnivå som f.eks. Breaking Bad, og med en kvinnelig hovedrolle. 

Det er så klart mange flere gode/velskrevne mannlige hovedroller enn kvinnelige hovedroller, men følgende serier/filmer synes jeg har en/flere gode, sentrale kvinnelige roller
The Good Wife, Orphan Black, Sense 8, The Handmaid's Tale, Black Mirror (i noen episoder), The Hunger Games, Game of Thrones, Law & Order: Special Victims Unit, Stranger Things, Mulan, Veronica Mars, Veep, Kill Bill, Charmed, Buffy, Harry Potter osv. 

Så selv om det er mye dårlig der ute, begynner det også å bli mye bra. 

Det er ikke kvalitetsnivået på serien jeg snakker om, det er "bra" karakterer ts klagde over, og da regner jeg med han mener karakterer som skiller seg litt ut eller som er interessante og fengede. Hjelper ikke putte en kvinne i hovedrollen om karakteren er enkel, elendig, stereotypisk og kjedelig. Har ikke sett good wife, men det virker som en typisk kvinneserie som appellerer gjerne til litt eldre kvinner. Det kan godt være det er en bra serie, men de kvinnlige karakterene går ikke særlig utenfor de normale stereotypene når det gjelder kvinner. Det er også gjerne flettet inn en del feel good øyeblikk der noen av kvinnene seirer eller får til noe de har kjempet for. Alle eller 80% av hovedkarakterene er gjerne kjekke menn og pene kvinner. Glansbildeserie. 

Det er heller ikke en type dypdedykk i interessante personligheter og problemer som for eks breaking bad. Ikke at det finnes mange serier generelt som klarer gjøre det breaking bad gjorde. Rectify er en til på samme nivå. Igjen med mannlig hovedrolle

Mange av de seriene du lister opp er populære grunnet konsept og tema, ikke grunnet interessante hovedkarakterer. Karakterer er for eks veldig sekundært og underordnet når det gjelder the black mirror. Jeg har sett alle episodene, men sliter med å huske personlighetene, eller hvordan de i det hele tatt så ut. Man husker historiene. 

Hvordan vil du for eks si at hovedpersonen i handmaiden skiller seg ut fra andre kvinneroller? Hva gjør hun spesiell? Hvordan er måten hennes å tenke, føle og reagere på annerledes? Ikke med mye, vi ser mye av den samme adferden i andre karakterer, så lenge situasjonene er de samme. Hun er den samme på innsiden (narrator) som på utsiden, så man lurer aldri på hva hun kommer til å gjøre, eller blir overrasket over det hun gjør. Personligheten hennes er ganske basic. 

Game of thrones kan jeg være enig med er blant seriene som har best karakterbredde. Serien appellerer kanskje bare til noen grupper, men karakterene er gjennomtenkt og har mye historie og handler utifra egne motivasjoner og verdier (ihvertfall i bøkene). Så uansett om man liker serien eller ikke, så er karakterene iallfall gjennomtenkte. 

Sense 8 er vel et av de beste eksemplene på glansbildeserier. Unge, pene personer (noe som er et stort rødt flagg på at serien mest sannsynligvis kommer til å være ræva med elendige karakterer og dårlig historie), med kjedelige stereotypiske oppførsler, og der det er slengt inn noe lgbt for å appellere til den gruppen. Dess større "utseendebredde" i en serie, dess høyere sannsynnlighet for at den er kreativ og har originalitet. Når alle er pene og kjekke, så vet man at man har fordummet ned serien for å appellere til flest mulig. Pene mennesker drar seertall. 

Har ikke lest eller sett alt av harry potter, men fikk ikke inntrykk av at noen av de karakterene er særlig dype eller komplekse, de er stort sett like gjennom hele greia. Det som appellerer med karakterene der er gjerne at det er slik man selv skulle ønske man var nå eller var da man var yngre. Det er en type fantasi der man liker personene fordi de er idealer og positive versjoner av seg selv (man identifiserer seg selv med dem), ikke fordi de er interessante og man lurer på hva som driver dem og hvordan de tenker og føler. 

Serier som hunger games (bare sett 1 film), veronica mars, charmed... de er ikke serier som drar folk fordi de er interessert i karakterene, eller fordi de husker hvordan personlighetene var lenge etterpå fordi de var minneverdige. De drar folk fordi de vil se krim, hekser eller dystopisk fiksjon.

Skrevet

Mitt eksperiment om å vise hvor lett folk lar seg provosere fungerte nøyaktig slik jeg ventet.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt eksperiment om å vise hvor lett folk lar seg provosere fungerte nøyaktig slik jeg ventet.

God jul til deg også. Men det ser ikke ut til at folk lot seg provosere særlig av deg, det er i stedet blitt til en bredere diskusjon om filmkarakterer, overflatiskhet, etc.

Anonymkode: 7444a...364

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dr. Mengele ville vært stolt.

Skrevet

Det finnes ganske mange serier med sterke kvinnelige karakterer. Bare for å nevne noen som jeg kommer på i farten...

Filmer: 

Kill Bill 
Pride and Prejudice
Harry Potter
Hidden Figures
Bend it Like Beckham
Hunger Games

Serier:

Orange is the New Black
Mad Men
Rivderdale
Chilling Adventures of Sabrina 

• Liker 1
Skrevet

Var ikke Girls ganske bra? 

Hvor kan man se hele serien gratis forresten ? 

Jeg likte godt filmen «Joy». 

Anonymkode: 10d79...42a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, magikeren skrev:

Hvordan vil du for eks si at hovedpersonen i handmaiden skiller seg ut fra andre kvinneroller? Hva gjør hun spesiell? Hvordan er måten hennes å tenke, føle og reagere på annerledes? Ikke med mye, vi ser mye av den samme adferden i andre karakterer, så lenge situasjonene er de samme. Hun er den samme på innsiden (narrator) som på utsiden, så man lurer aldri på hva hun kommer til å gjøre, eller blir overrasket over det hun gjør. Personligheten hennes er ganske basic. 

Det er vel ikke bare hovedroller man snakker om?

Jeg mener at den sterke og interessante rollen i Handmaids-tale er hun lesbiske. Serena er også en interessant karakter.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ønsker du å provosere?

Anonymkode: 3ab82...de2

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke bare hovedroller man snakker om?

Jeg mener at den sterke og interessante rollen i Handmaids-tale er hun lesbiske. Serena er også en interessant karakter.

Ellers er utviklingen av karakterene i My Brilliant Friend virkelig også verdt å få med seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...