Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bobs burgers - familie med 2 mannlige og 3 kvinnelige hovedpersoner, og en drøss biroller. I denne serien er alle kvinnene skikkelig morsomme og ekte, de har sine skavanker og sine styrker. Denne serien er heller ikke redd for å snakke om fødsel, mensen og andre kvinnehelsetemaer når det passer seg.

Glow - ca. Kun kvinner. Tøffe damer, ektefølte historier, naturlig dialog

One day at a time - ikke en serie jeg liker, men realistiske kvinner som gir en innsats i samfunnet, intelligente, omsorgsfulle

Av serier jeg ikke har sett så skal Jessica Jones være spesielt oppløftende når det gjelder dette.

Spiller ikke spill så kan ikke si noe der. Bøker, blæ😂

Anonymkode: 20ee7...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvilke filmer og tv-serier er det TS refererer til??

Anonymkode: 80e3d...663

Skrevet

Enig med TS. Det flaueste jeg har sett hittil må være G.I. Jane. Og Susan Sto Helit. Men dette var også helt forjævli grusomt.

Anonymkode: 1e331...583

Skrevet

Menn er best på det mest. Kvinner er mindre overbevisende enn menn på skjermen. Kommer kun på et tilfeller der stjernen er en kvinne: the long Kiss good night og Angelina jolie i Tomb rider. 

Anonymkode: c6c85...5a3

• Liker 1
Skrevet

Tydelig ment som en provokasjon fra en av de mange mannssjåvinistene som frekventerer dette forumet :) Hva man legger i å være en god skuespiller varierer, men det finnes flust av kvinnelige skuespillere som har blitt hyllet for sine prestasjoner i filmer og serier.

Anonymkode: 1da2a...8af

• Liker 3
Skrevet

Hvilke serier og filmer ser du på? Om det bare er chick flicks så kan jeg forstå hva du mener. Karakterene i slike filmer og serier er ofte dørgende kjedelige.

• Liker 2
Skrevet

Dette har jeg diskutert med venninner flere ganger uten at noen noensinne har blitt provosert! Trodde faktisk at det var ganske så opplest og vedtatt at få om noen har knukket koden når det gjelder å utvikle gode kvinneroller. Overrasker meg at folk synes det er så kontroversielt! 

Anonymkode: 18218...6be

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg diskutert med venninner flere ganger uten at noen noensinne har blitt provosert! Trodde faktisk at det var ganske så opplest og vedtatt at få om noen har knukket koden når det gjelder å utvikle gode kvinneroller. Overrasker meg at folk synes det er så kontroversielt! 

Er det egentlig snakk om noen kode? Det er kanskje den vinklingen som blir feil.

Anonymkode: 64064...66d

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn er best på det mest. Kvinner er mindre overbevisende enn menn på skjermen. Kommer kun på et tilfeller der stjernen er en kvinne: the long Kiss good night og Angelina jolie i Tomb rider. 

Tror du har et veldig smalt interessefelt når det gjelder film og serier.

Anonymkode: 3ab82...de2

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig snakk om noen kode? Det er kanskje den vinklingen som blir feil.

Det er et uttrykk, ikke ment så bokstavelig. 

Skrevet
56 minutter siden, magikeren skrev:

Tror også det er vanskeligere tjene penger på film og serier der hovedrollen er en kvinne, med mindre det er en "jenteserie". Å lage noe ala House, Breaking Bad eller House of Cards med kvinnlig hovedkarakter er vanskeligere å få til, tipper jeg. Tror også det er begrenset med kvinner og menn som er interessert i slike karakterer og slike konsept, at det gjerne er unntak om det slår gjennom.

The Good Wife er, i mine øyne, en serie med samme kvalitetsnivå som f.eks. Breaking Bad, og med en kvinnelig hovedrolle. 

Det er så klart mange flere gode/velskrevne mannlige hovedroller enn kvinnelige hovedroller, men følgende serier/filmer synes jeg har en/flere gode, sentrale kvinnelige roller: 

The Good Wife, Orphan Black, Sense 8, The Handmaid's Tale, Black Mirror (i noen episoder), The Hunger Games, Game of Thrones, Law & Order: Special Victims Unit, Stranger Things, Mulan, Veronica Mars, Veep, Kill Bill, Charmed, Buffy, Harry Potter osv. 

Så selv om det er mye dårlig der ute, begynner det også å bli mye bra. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med trådstarter ut fra de seriene jeg har sett (mange). De gripende interessante karakterene som aldri slutter å fascinere meg, er dessverre alltid menn. Men tar gjerne eksempler på gode kvinnelige karakterer!

Rita (i serien med samme navn). 

Anonymkode: 57f86...a57

Skrevet
6 minutter siden, melly666 skrev:

The Good Wife er, i mine øyne, en serie med samme kvalitetsnivå som f.eks. Breaking Bad, og med en kvinnelig hovedrolle. 

Det er så klart mange flere gode/velskrevne mannlige hovedroller enn kvinnelige hovedroller, men følgende serier/filmer synes jeg har en/flere gode, sentrale kvinnelige roller: 

The Good Wife, Orphan Black, Sense 8, The Handmaid's Tale, Black Mirror (i noen episoder), The Hunger Games, Game of Thrones, Law & Order: Special Victims Unit, Stranger Things, Mulan, Veronica Mars, Veep, Kill Bill, Charmed, Buffy, Harry Potter osv. 

Også er jo en god, kvinnelig karakter relativt. Jeg liker for eksempel litt trashy, småkriminelle kvinner i film og serier. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har et veldig smalt interessefelt når det gjelder film og serier.

Anonymkode: 3ab82...de2

Neida, ser alt mulig egentlig, men stort sett er det menn som fyller de gode rollene i de fleste sjangrene. Er vel bare sånn det er!?

Skrevet
22 minutter siden, melly666 skrev:

Ikke glem My Briliant Friend :) Dessuten finnes det ekstremt mange filmer med gode kvinnelige roller. Så mange at det nesten ikke er noen vits i å begynne å liste opp for å bevise det.

Hilsen tidligere filmanmelder som synes dette er et veldig rart spørsmål basert på usant premiss.

Anonymkode: 7444a...364

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Elaine Marley skrev:

Hvilke serier og filmer ser du på? Om det bare er chick flicks så kan jeg forstå hva du mener. Karakterene i slike filmer og serier er ofte dørgende kjedelige.

Bortsett fra Mean Girls! Sierra Burgess is a Loser er heller ikke så dårlig. Og Clueless! Men enig i at de ofte er tørre som papp.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra Mean Girls! Sierra Burgess is a Loser er heller ikke så dårlig. Og Clueless! Men enig i at de ofte er tørre som papp.

Men det er jo forsåvidt gutta ofte også, i de filmene.

• Liker 1
Skrevet

Glemte også å nevne Parks and Recreation! Hovedkarakteren Leslie er amazing, Ann er et prakteksempelt på et godt og nyttig menneske, April er gjenkjennbar for mange, Donna er klok og veltenkt, altså mange gode og normale kvinner i en ellers absurd komedie. 

Anonymkode: 20ee7...24b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Smaken er som baken. At du ikke synes det er gode kvinneroller betyr selvsagt ikke at det er opplest og vedtatt at det ikke finnes mange gode kvinneroller.

Anonymkode: 7c40d...a8b

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Smaken er som baken. At du ikke synes det er gode kvinneroller betyr selvsagt ikke at det er opplest og vedtatt at det ikke finnes mange gode kvinneroller.

Anonymkode: 7c40d...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...