Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Anonymkode: b8268...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sett serier i 2017/2018?? 

• Liker 4
Skrevet

Kanskje fordi du ikke har oppdaget de?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere er grunnen til at det ikke finnes noen gode kvinnelige karakterer i filmer og tv serier?

Hvorfor mener du at det ikke finnes gode kvinnelige karakterer i film og tv-serier?

Skrevet

I spill florerer det ihvertfall av gode kvinnelige karakterer.

Anonymkode: e3a04...7fd

Skrevet

Akkurat hva mener du med «gode»? Hva legger du i en god kvinnelig karakter?

Anonymkode: 5f3d0...fdb

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med trådstarter ut fra de seriene jeg har sett (mange). De gripende interessante karakterene som aldri slutter å fascinere meg, er dessverre alltid menn. Men tar gjerne eksempler på gode kvinnelige karakterer!

Anonymkode: 18218...6be

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor mener du at det ikke finnes gode kvinnelige karakterer i film og tv-serier?

Sikkert samme type som lagde tråden "hvorfor er ingen kvinner morsomme? " Sikkert bitter og gretten for at han blir så mye avvist!

Endret av wintergirl
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Fordi du ikke har så god oversikt over film og tv-serier.

Endret av Lava Anne
  • Liker 8
Skrevet

Dette sier vel mest om deg. 

image.png

Anonymkode: 105dd...e14

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette sier vel mest om deg. 

image.png

Oi, det var ikke meningen at denne skulle komme i denne tråden. Samtidig var den jo litt passende for temaet. :laugh:

• Liker 16
Skrevet (endret)

Tror ikke vi har sett samme serier.

Edit:

Nevn en sjanger så kan jeg kanskje komme med tips.

Endret av studerende
  • Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, wintergirl skrev:

Sikkert samme type som lagde tråden "hvorfor er ingen kvinner morsomme? " Sikkert bitter og gretten for at han blir så mye avvist!

Ja det å kritisere at kvinner ikke får gode roller er virkelig bittert. Ja for en skam at jeg vil ha gode roller til kvinnelige skuespiller. For en ondskapsfull mannsjåvinist jeg er.

Det er mange morsomme kvinner.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det å kritisere at kvinner ikke får gode roller er virkelig bittert. Ja for en skam at jeg vil ha gode roller til kvinnelige skuespiller. For en ondskapsfull mannsjåvinist jeg er.

Det finnes jo slike gode karakterer. Det er ikke det samme som å fornekte at man som kvinnelig skuespiller (spesielt i USA) ofte enten får valget mellom å spille ung babe, mor eller gammel dame uten særlige personlighetstrekk. Det har mange av disse kvinnene selv påpekt. Men påstanden din om at det ikke finnes gode kvinnelige karakterer er feilaktig.

Anonymkode: 7444a...364

• Liker 5
Skrevet (endret)

Fordi de fleste som lager tv og film er menn, og de er flinkere på å forstå og kjenne seg igjen i andre menn, mens de har litt annerledes syn på kvinner som ikke gir rom for gode kvinnlige karakterer. Grunnen er altså dårlig karakterskriving og dårlig innlevelse i kvinner, samt at de gjerne har en litt kjedelig ide om hvordan kvinner er og føler. Den feilen kan for øvrig kvinnelige forfattere gjøre også, at de har en litt kjedelig oppfatning av hvordan kvinner kan være og tenke som er begrenset ned til en viss stereotyp

Tror også det er vanskeligere tjene penger på film og serier der hovedrollen er en kvinne, med mindre det er en "jenteserie". Å lage noe ala House, Breaking Bad eller House of Cards med kvinnlig hovedkarakter er vanskeligere å få til, tipper jeg. Tror også det er begrenset med kvinner og menn som er interessert i slike karakterer og slike konsept, at det gjerne er unntak om det slår gjennom.

Unreal har noen kvinnlige karakterer som står litt ut, syntes Kim fra Better call Soul er bra gjennomført. Likte Claire fra House of Cards de første sesongene. Skal sies at Birgitte i Borgen for så vidt bærer den serien bra, selv om den ikke er en jenteserie.

Edit: ville for øvrig anbefalt å gå ganske langt uten dagens mainstream filmer om du vil ha interessante karakterer. 

Endret av magikeren
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, magikeren skrev:

Fordi de fleste som lager tv og film er menn, og de er flinkere på å forstå og kjenne seg igjen i andre menn, mens de har litt annerledes syn på kvinner som ikke gir rom for gode kvinnlige karakterer. Grunnen er altså dårlig karakterskriving og dårlig innlevelse i kvinner, samt at de gjerne har en litt kjedelig ide om hvordan kvinner er og føler. Den feilen kan for øvrig kvinnelige forfattere gjøre også, at de har en litt kjedelig oppfatning av hvordan kvinner kan være og tenke som er begrenset ned til en viss stereotyp

Tror også det er vanskeligere tjene penger på film og serier der hovedrollen er en kvinne, med mindre det er en "jenteserie". Å lage noe ala House, Breaking Bad eller House of Cards med kvinnlig hovedkarakter er vanskeligere å få til, tipper jeg. Tror også det er begrenset med kvinner og menn som er interessert i slike karakterer og slike konsept, at det gjerne er unntak om det slår gjennom.

Unreal har noen kvinnlige karakterer som står litt ut, syntes Kim fra Better call Soul er bra gjennomført. Likte Claire fra House of Cards de første sesongene. Skal sies at Birgitte i Borgen for så vidt bærer den serien bra, selv om den ikke er en jenteserie.

Edit: ville for øvrig anbefalt å gå ganske langt uten dagens mainstream filmer om du vil ha interessante karakterer. 

Det er ganske typisk at kvinner må nøye seg med søte og uskyldige roller før de bygger seg opp et navn som kan tåle mer særegne roller. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javiss er du mannsjåvisst😂😂  Og kanksje du kan formulere det litt anderledes. Du kan jo heller si at du ikke syns det, men ikke konstatere det som du har fasiten på hva som er bra eller ikke. 

Endret av wintergirl
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...