AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Bare meg som syns det høres teit og barnslig ut, når voksne kaller foreldrene sine "Mamma" og "Pappa"? Anonymkode: dba8f...35a
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Hvorfor skulle det være barnslig
Sala Q Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har aldri sagt pappa til noen, og så har jeg blitt så vant til å si mor til moren min at jeg syns det høres barnslig ut dersom jeg sier mamma selv. Men jeg syns det er veldig koselig om andre sier mamma og pappa, jeg syns ikke det er barnslig, bare litt søtt egentlig.
Gjest Dævendøtte Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare meg som syns det høres teit og barnslig ut, når voksne kaller foreldrene sine "Mamma" og "Pappa"? Anonymkode: dba8f...35a Har en voksen datter på snart 30, hadde hun begynt å kalle meg noe annet enn mamma, hadde jeg begynt å lure. Men jeg er vokst opp med å si mor og far selv, så da jeg var yngre, syntes jeg mamma og pappa var barnslig og noe de som var litt "finere på det" sa. Nå synes jeg ikke det lengre De fleste voksne menn jeg kjenner, bruker oftere fattern og muttern enn mamma og pappa.
Daria Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 Hvorfor har du noe med hva ande kaller foreldrene sine? De aller fleste kaller foreldrene sine det samme hele livet, enten de bruker mor/far eller mamma/pappa (eller en kombinasjon). Skulle jeg plutselig begynt å kalle foreldrene mine med navn tror jeg de ville blitt dødelig fornærmet og nærmest sett det som om jeg sa opp slektskapet. 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Ikke bare deg, jeg sier mor og far (har alltid gjort det), og syns det høres barnslig ut, særlig når folk over 40, sier "pappa og mamma" i omtale (tiltale er nå så). Det verste er når andre kaller min mor for "mamma", sånn: Skal du til mamma og pappa i julen da? Du må hilse til Mamma. Det er virkelig helt teit, jeg kan gjerne hilse til min mor, ikke andres mammaer. Men jeg sier det ikke til noen, og det er ikke min sak selvsagt. Barna mine kaller meg for Mamma, og det vil de sikkert fortsette med, håper bare de omtaler meg som moren sin når de bikker 30 eller så. Anonymkode: 7b5a0...5ff 1
TeamWP Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Hva skal man gjøre da,på 18årsdagen bytter man til å si mor og far? Eller hvis man blir tidligere moden,muttern og fattern ved konfirmasjonen? Mamma og pappa er helt normalt. Ikke barnslig. 4
Svigermor Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare deg, jeg sier mor og far (har alltid gjort det), og syns det høres barnslig ut, særlig når folk over 40, sier "pappa og mamma" i omtale (tiltale er nå så). Det verste er når andre kaller min mor for "mamma", sånn: Skal du til mamma og pappa i julen da? Du må hilse til Mamma. Det er virkelig helt teit, jeg kan gjerne hilse til min mor, ikke andres mammaer. Men jeg sier det ikke til noen, og det er ikke min sak selvsagt. Barna mine kaller meg for Mamma, og det vil de sikkert fortsette med, håper bare de omtaler meg som moren sin når de bikker 30 eller så. Anonymkode: 7b5a0...5ff Enig! Når voksne folk snakker om at mamma sa ditt og pappa gjorde datt, da får jeg litt vondt. Ellers så kaller barna mine meg litt forskjellige ting, noen sier mor og noen sier mamma og en sier mutter. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Tror det er oftere at jenter sier Mamma og Pappa når de er voksne. Gutter bruker vel oftest Muttern og Fattern? Det er mange år siden mine voksne sønner kalte meg Mamma. Jeg spurte han ene en gang om hvorfor han ikke sier Mamma lenger, han svarte at det bare er unger som sier Mamma. Anonymkode: 1f1f0...b0f
Zoey Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Mamma er over 60 og hun kaller mormor "Mamma" fortsatt. Jeg kjenner ikke noen som bytter, annet enn en som sa pappa til stefaren sin og begynte å kalle ham ved fornavn i stedet i tenårene. Også enkelte fra Sørlandet som sier mor og far. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 Altså der hvor jeg er fra høres det bare helt merkelig og prippent ut med «mor» og «far», det høres ikke naturlig ut i det hele tatt. Jeg kan si «jeg skal til moren min i jula», men ellers blir det mamma. Anonymkode: 4f1d2...143 8
Zoey Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 Jeg synes muttern og fattern høres ut som "du var ung når Døden På Oslo S først kom ut og vil fortsatt være kul, ja" 😜 Og har vel kun hørt enkelte utvalgte menn fra Østlandsområdet bruke det. Jeg sier sjelden mamma i omtale. "Moren min kommer på besøk til helgen." til en kollega og "Heeei, mamma!" når hun kommer inn døra. /midt i 30-åra. 6
Gjest INGNTNG Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 Det hadde føltes fryktelig kunstig for meg om jeg plutselig skulle byttet over til å si "mor" og "far". Ikke bare hadde det vært som om foreldrene mine byttet "navn", men det høres også skikkelig tåpelig ut på min dialekt, som om jeg prøver å gjøre meg finere enn jeg er. Det er som om jeg skulle snakket min dialekt helt rent, bortsett fra at jeg plutselig brukte "jeg". "Mutternt" og "fattern" høres ut som det kommer fra hasjrøykere, så da holder jeg meg til mamma og pappa.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 Jeg kaller dem mamma og pappa, men omtaler dem som moren og faren min til mennesker jeg ikke er nære med. Snakker jeg om min mor til venninnen min, sier jeg mamma, siden hun kjenner moren min..om hun sier "moren din" når vi snakker om dem, blir det litt rart, bedre at hun sier "mammaen din".. Anonymkode: 7d99e...a67
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 Du om det. Jeg syns det var superkoselig at mine foreldre sa Mamma og Pappa til mine besteforeldre, så lenge de levde. Så den tradisjonen ser jeg som verdifull å videreføre. Anonymkode: 3edda...040
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #16 Skrevet 19. desember 2018 15 minutter siden, Daria skrev: Hvorfor har du noe med hva ande kaller foreldrene sine? "Noe med"? Har ikke noe med det, bare spør av nysgjerrighet. 🙂 Men det har noe med meg å gjøre, for jeg har hatt problemer relatert til dette selv: Hjemme fikk vi klar opplæring i å si mor og far, noe mamma og pappa skulle de ikke ha noe av der, nettopp fordi det var "toskje" og barnslig å si som de kalte det. "æsj" liksom. Skjønner? Problemet var at alle venner sa mamma og pappa, og de grein til tilgjengjeld på nea av at vi sa mor og far. Det var stivt og fint og sånt.. Så det ble et dillema for meg, fikk problemer si begge deler egentlig.. Sier helts mare "mor mi og far min". Det er vist gangbart har jeg skjønt. Anonymkode: dba8f...35a
Apekatten Skrevet 19. desember 2018 #18 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har sagt mamma og pappa hele livet mitt, så for meg blir det rart å kalle de noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #19 Skrevet 19. desember 2018 I min dialekt sier vi mamma og pappa hele livet, mine foreldre omtaler sine foreldre som mamma og pappa fortsatt (egentlig mammo og pappen på dialekt). Når jeg snakker med nære venner om mine foreldre så sier jeg også mamma og pappa, men snakker jeg med perifere folk så omtaler jeg dem som "mor mi" eller "far min". Anonymkode: 53d99...1a2
Aragorn ll Elessar Skrevet 19. desember 2018 #20 Skrevet 19. desember 2018 Jeg kan ikke se hva som er galt med det. Det får meg til å tenke på en del av C.S Lewis sitt sitat “Critics who treat 'adult' as a term of approval, instead of as a merely descriptive term, cannot be adult themselves. To be concerned about being grown up, to admire the grown up because it is grown up, to blush at the suspicion of being childish; these things are the marks of childhood and adolescence. And in childhood and adolescence they are, in moderation, healthy symptoms. Young things ought to want to grow. But to carry on into middle life or even into early manhood this concern about being adult is a mark of really arrested development. When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty I read them openly. When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.” 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå