Lalibita Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 (endret) Typen skal kjøpe hus til våren (jeg flytter inn), og han ønsker seg dermed kjøkkenutstyr av meg i julegave. Han har altså ingenting fra før, og han sier at han ønsker seg diverse kjøkkenutstyr (ikke én dyr ting). Vi er 20 og 21 år og jeg vil holde prisen på rundt 1500 helst. Har ikke så mye erfaring med kjøkkenutstyr, så da har jeg et spørsmål til dere: Hva er et must på kjøkkenet ditt? Hva hadde dere blitt glad i å få i julegave hvis dere akkurat hadde flyttet?☺️ Setter pris på alle svar, tusen takk! (Jeg tenker å kjøpe kjøkkenkniver hvertfall) Endret 19. desember 2018 av Lalibita 1
Måbarefåsiat... Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Kniver, ja. Moser, sitruspresse, timer, stekespade, sleiver, suppeøse, sauseøse, sausen enn, pizzabunn, ostehøvel, fine håndklær. 3
stan Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Kjøp en god knivsliper. Da får dere mer glede av knivene. Jeg har en Vulkanus, godt fornøyd. 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Gryter, bestikk, tallerkner, glass Anonymkode: 03730...d98 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 Gode stekespade, fiskespa, sleiver osv. Det er et must med god kvalitet og de brukes hver dag. Billig larv tåler som regel ikke varme, og blir detmed fort ubrukelig😊 Anonymkode: c64ec...531 1
Vinky Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Kitch'n har veldig mye bra rabatter. Nå har de julekalender også😍 Verdt å følge med. Eva solo grytesett, stekepanne osv har jeg sett de har ekstremt lav pris på iblant. De har har alt mulig. Grytevott, kjøkkenkniver, fjøler, stavmikser, tallerkener, kopper, sil osv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Det jeg har brukt ekstra penger på, og som dermed er viktig for meg: - Gode kniver. Jeg har kjøpt fra Victorinox, og de er midt på treet prismessig. De er på salg hele tiden, hvis du vil gå for det. - Solide kasseroller med tykk bunn. Jeg har et sett med 3 kasseroller fra Eva solo, hvor ingenting brenner seg. Lokket er silikon+glass, og man kan helle av vann uten å ta av lokket. Tror dette settet koster rundt 1500. Kasseroller med teflonbelegg er ikke lurt, for da kan du ikke bruke stålredskaper i dem. - Stekepanne. Den jeg liker best er i jern, men de er ganske dyre. Har en annen med nano coating, som holder lenger enn teflonbelegg. - God stekespade fra Tupperware 😂 den er bred og blir aldri ødelagt. - Minst 3 ostehøvler, som skjærer tynne skiver. - Skjærefjøl i tre. Plastikkfjølene går i stykker og man får i seg plastikkbiter. Evt. Kan du kjøpe i stein, men de er ganske dyre. - De fleste andre redskaper er best i stål, og varer mye lenger. Anonymkode: 70912...269 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 Håndmikser, kakeform, vaffeljern. Grytesett (til induksjon, uansett om han har induksjon eller ikke), skarpe kniver, fjøler, salt&pepperkvern, stekepanne... veldig mye jeg føler jeg må ha... Kjøp kvalitet heller enn billig rask som må byttes ut. Anonymkode: cddea...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Dra på IKEA og kjøp det grunnleggende. Ikke tull deg bort i dyre merker. Anonymkode: 82a1c...99c 18
Lalibita Skrevet 19. desember 2018 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2018 Takk for kjempe mange gode tips! Står litt på det dilemmaet om han blir mer glad for å få 3 ting til 1500 eller 10 ting til 1500 liksom (mtp på kvalitet og pris). Det jeg vurderer hittil er dette samlet: https://www.kitchn.no/nettbutikk/kniver/kniver/181099-1/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/kniver/kniver/181101-1/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/bestikk/bestikksett/46171081/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/gryter-og-panner/gryter-og-panner/1020872/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/kjokkenutstyr/oppbevaring/11555-01/ Det blir da på 1800,- ca. Men er dette noe dere hadde blitt glad for å få? Eller er det gøyere med masse forskjellig til litt billigere priser? Blir knivene for billige mtp på kvalitet? Help😅 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dra på IKEA og kjøp det grunnleggende. Ikke tull deg bort i dyre merker. Anonymkode: 82a1c...99c Hvorfor ikke? Bedre, kjekkere og mer miljøvennlig å ha samme stekespaden i 30 år en å bytte 1-2 ganger i året. Anonymkode: c64ec...531 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 Coop har en veldig god stekespade i tre som jeg anbefaler! Jeg liker også slikkepottene derfra. Anonymkode: 30d76...ed2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dra på IKEA og kjøp det grunnleggende. Ikke tull deg bort i dyre merker. Anonymkode: 82a1c...99c Dra heller på coop. Den rimelige serien de har på kjeler og stekepanne er mye bedre enn IKEA sin Anonymkode: 773a4...da7 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Bedre, kjekkere og mer miljøvennlig å ha samme stekespaden i 30 år en å bytte 1-2 ganger i året. Anonymkode: c64ec...531 Fordi de er tyve år gamle, og kommer til å skifte ut likevel. Anonymkode: 773a4...da7 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 5 timer siden, Lalibita skrev: Takk for kjempe mange gode tips! Står litt på det dilemmaet om han blir mer glad for å få 3 ting til 1500 eller 10 ting til 1500 liksom (mtp på kvalitet og pris). Det jeg vurderer hittil er dette samlet: https://www.kitchn.no/nettbutikk/kniver/kniver/181099-1/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/kniver/kniver/181101-1/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/bestikk/bestikksett/46171081/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/gryter-og-panner/gryter-og-panner/1020872/ https://www.kitchn.no/nettbutikk/kjokkenutstyr/oppbevaring/11555-01/ Det blir da på 1800,- ca. Men er dette noe dere hadde blitt glad for å få? Eller er det gøyere med masse forskjellig til litt billigere priser? Blir knivene for billige mtp på kvalitet? Help😅 Fiskars-panna og Bodum-brødboksen er bra saker, som jeg hadde blitt glad for å få i gave (om jeg spiste noe særlig brød, da, noe jeg ikke gjør). Men det er mulig jeg hadde anbefalt en litt mindre panne i samme serie. 28 cm er ganske stort, og min panne står stort sett ubrukt mens jeg bruker den litt mindre panna hele tiden. Bestikksettet kjenner jeg ikke, men jeg er ganske kresen på bestikk. Hvor skarpe er knivene, har de en fasong som passer både til å skjære biff og smøre på brødskiver, hvor godt ligger bestikket i hånda, er det mulig å spidde en potetbit på gaffelen uten at den faller fra hverandre, er skjeen behagelig å spise av eller får du kanter på rare steder i munnen, er gaffelen egnet til å snurre opp spaghetti etc. etc. Helt uten å ha prøvd bestikket synes jeg det ser ut som et godt allround-bestikk etter mine kriterier, så jeg gir sannsynligvis tommelen opp for dette også. Men kjøkkenknivene hadde jeg holdt meg unna. Disse har jeg sett IRL, tatt opp av esken og holdt i, og de kjennes bare billige ut. Kjøp heller Victorinox, som andre har foreslått, eller kanskje Fiskars-kniver (som er gode brukskniver til en rimelig penge og holder en stund, om de stelles godt). Eller gå et stykke ned på antall ting, og kjøp en eller to kniver av skikkelig kvalitet (gjerne av japansk merke) + en egnet knivsliper. Gode kjøkkenkniver er gull verdt, og japanerne vet hva de driver med på dette området. Anonymkode: 41894...886
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #16 Skrevet 19. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dra heller på coop. Den rimelige serien de har på kjeler og stekepanne er mye bedre enn IKEA sin Anonymkode: 773a4...da7 Hvilken da? Jeg har kjøpt to typer rimelig kjele på Coop, og denne var helt ubrukelig. Induksjonsplatene mine slet voldsomt med å "oppdage" den, og når det først funket tok det evigheter å koke opp vann. Den ble kassert etter kort tid. De andre kjelene har de dessverre ikke lenger, men de er i stål med slippbelegg og er kjempegode. Anonymkode: 41894...886
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #17 Skrevet 19. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Bedre, kjekkere og mer miljøvennlig å ha samme stekespaden i 30 år en å bytte 1-2 ganger i året. Anonymkode: c64ec...531 Akkurat stekespadene på IKEA er veldig gode da! Jeg har hatt mine i minst 10 år og de er fortsatt like fine 🙂 Når det kommer til hva man trenger på kjøkkenet i deres alder, ville jeg tenkt meg nøye om. Hva slags mat lager dere? Blir det mye ferdigmat og ferdigkuttede frosne grønnsaker? Da er behovet for en god kniv mindre viktig, og behovet for gode pizzaskjærere kanskje viktigere. Jeg kommer likevel med noen råd hvis det skal lages mat: Jeg er veldig glad i knivene til Mac, og dette gavesettet er helt supert https://www.kitchn.no/Default.aspx?Cat=93&Id=34675 Gode kniver har man resten av livet, bare husk å ikke drepe dem i en oppvaskmaskin. Jeg ville lagt pengene i gode kniver og kjøpt noe smått ved siden av. Bestikk og lignende ville jeg kjøpt på IKEA. Det samme med kjeler og stekepanner. 365+ serien har kjempefine produkter som holder fin kvalitet. Anonymkode: 0809d...914 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #18 Skrevet 20. desember 2018 Jeg anbefaler også Ikea. Jeg har hatt endel derfra og synes f.eks. at 365+ serien er helt kurant. Stekepannene derfra med slipbelegg er slett ikke dårligere enn dyrere varianter og siden beleggene slites er dette noe man uansett jevnlig må bytte ut. Kjøkkenniver er det greit å legge litt mer penger i, Victorinox som flere allerede har nevnt er veldig gode og holder i årevis om man steller de pent (dvs ingen oppvaskmaskin og bør ha knivblokk/liste så de ikke ligger og slenger i en skuff). Stavmikser og vannkoker er også veldig nyttig å ha på kjøkkenet og jeg anbefaler å legge litt penger i de, så holder de i mange år! Jeg har fortsatt i daglig bruk min stavmikser og vannkoker som jeg fikk som fersk student for over 20 år siden. Anonymkode: 69d2e...746 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #19 Skrevet 20. desember 2018 Jeg vet ikke om kniver er verdens mest sjarmerende julegave, men om det er det du skal kjøpe så kjøp de på ikea eller Victorinox. Årsaken til st jeg anbefaler disse er at de er enkle å få kvesset igjen når de er sløve. Det kan være vanskelig med mange av de fancy merkene. Bestikk: Hardangerbestikk, da har du hverdags, fest og biffbestikk i ett. Pent å se på, holder seg evig og knivene skjærer selv den seigeste first-price biff. Dekketøy.....hvitt enkelt tidløst og billig på Ikea....for ditt budsjett får du jo alt du trenger til 8-10 personer. Ikke noe å tvile på for en nyetablert som mangler det meste. Lykke til med etableringen 🙂 Anonymkode: d31a5...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #20 Skrevet 21. desember 2018 På 19.12.2018 den 14.19, AnonymBruker skrev: Dra på IKEA og kjøp det grunnleggende. Ikke tull deg bort i dyre merker. Anonymkode: 82a1c...99c 100% enig! Du kan ikke gjøre feil på IKEA med basisvarene. Noe vi er glad i er brødristeren vår. Vi kjøper brød og skjærer det opp på butikken, så går det i fryseren. Derfra rett i brødristeren. Vi har alltid brød, aldri noe som går til spille. Spesielt greit når dere bare er to og i en travel alder. Anonymkode: 9b354...1ac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå