Gå til innhold

Hva når fjern slektning uten familie dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fetter som er mye eldre enn meg som jeg aldri har hatt særlig kontakt med. Han begynner å dra på øra, og jeg lurer på hva som vil skje om han skulle dø. Hvem har ansvar for begravelse? Ansvar for ryddig av leilighet etc.? Han har vel egentlig ingen slektninger som er nærmere enn meg, men det føles absolutt ikke naturlig at jeg skulle ha noe ansvar her. Har aldri vært hjemme hos ham.  

Anonymkode: a6526...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besteforeldre er tredje arvegangsklasse. Hvis besteforeldrene ikke er i live, går arven videre til deres barn, altså den avdødes tanter og onkler. Hvis heller ikke de er i live, går arven videre til deres barn, altså den avdødes fettere og kusiner.
Hvis det ikke finnes noen slektninger i denne tredje arvegangsklassen og avdøde heller ikke har skrevet testamente, så går arven til staten. Barn til avdødes fettere eller kusiner er ikke arvinger etter arveloven.

Har din fetter besteforeldre eller andre tanter/onkler i live? 

Om det er kun deg igjen i familien (med andre ord du ikke har besteforeldre, foreldre, tanter/onkler eller søskenbarn igjen i den delen av slekten) er du arving. Om du velger at arve din fetter er det naturlig at du både tar ansvar for rydding av leillighet (og feks klargjør for salg) og arrangerer begravelsen. Om du fraskriver deg arv (feks om det er mer gjeld enn verdi) trenger du ikke å forholde deg til annet enn at du signerer juridisk på at du ikke ønsker å arve. I teori trenger du da heller ikke rydde leillighet eller arrangerer begravelse. 

Anonymkode: ee838...cd3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre er tredje arvegangsklasse. Hvis besteforeldrene ikke er i live, går arven videre til deres barn, altså den avdødes tanter og onkler. Hvis heller ikke de er i live, går arven videre til deres barn, altså den avdødes fettere og kusiner.
Hvis det ikke finnes noen slektninger i denne tredje arvegangsklassen og avdøde heller ikke har skrevet testamente, så går arven til staten. Barn til avdødes fettere eller kusiner er ikke arvinger etter arveloven.

Har din fetter besteforeldre eller andre tanter/onkler i live? 

Om det er kun deg igjen i familien (med andre ord du ikke har besteforeldre, foreldre, tanter/onkler eller søskenbarn igjen i den delen av slekten) er du arving. Om du velger at arve din fetter er det naturlig at du både tar ansvar for rydding av leillighet (og feks klargjør for salg) og arrangerer begravelsen. Om du fraskriver deg arv (feks om det er mer gjeld enn verdi) trenger du ikke å forholde deg til annet enn at du signerer juridisk på at du ikke ønsker å arve. I teori trenger du da heller ikke rydde leillighet eller arrangerer begravelse. 

Anonymkode: ee838...cd3

Arv har ikke vært i mine tanker. Han er ikke akkurat velstående (eier dog en liten leilighet), og jeg blir ikke overrasket om han har testamentert det han eier til et eller annet veldedig formål. Da lurer jeg på om jeg som slektning får ansvar for opprydning og begravelse.

Men takk for svar uansett.

Skrevet

Arvingen(e). Fins det ingen, og ingen heller melder seg frivillig, må kommunen gjøre det nødvendige. Det skjedde med min gode nabo. Han hadde mange fine ting. Rett nok ikke lett omsettelige, men de rette ville sette stor pris på ganske mye av hans jordiske gods. Kommunen kjører i disse dager alt på søpla.
Hvis ikke din fetter har skrevet testament (og det er riktig at han ikke hadde flere søskenbarn (eller deres foreldre) på hverken mors- eller farssida), blir du arving. Du kan velge å ikke ta imot arven, og dermed slipper du unna begravelse og rydding  i både papirer og leilighet.

Skrevet
4 minutter siden, Vox_populi skrev:

Arvingen(e). Fins det ingen, og ingen heller melder seg frivillig, må kommunen gjøre det nødvendige. Det skjedde med min gode nabo. Han hadde mange fine ting. Rett nok ikke lett omsettelige, men de rette ville sette stor pris på ganske mye av hans jordiske gods. Kommunen kjører i disse dager alt på søpla.
Hvis ikke din fetter har skrevet testament (og det er riktig at han ikke hadde flere søskenbarn (eller deres foreldre) på hverken mors- eller farssida), blir du arving. Du kan velge å ikke ta imot arven, og dermed slipper du unna begravelse og rydding  i både papirer og leilighet.

Takk.

Han har nok masse greier uten verdi som han tenker jeg ville være interessert i (neppe), og økonomisk har jeg det bra bra fra før. Tenkte mer på alt styret (og nå følte jeg meg ganske ego, ja).

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

økonomisk har jeg det bra bra fra før. Tenkte mer på alt styret (og nå følte jeg meg ganske ego, ja).

Ingen tvinger deg til å styre med noe som helst. Men er du virkelig sikker på at du er eneste gjenlevende barnebarn av hans fire besteforeldre? Sjeldent tilfelle, i så fall. Uansett, han kan jo ha skrevet testament, og dermed fordufter dine forpliktelser.

Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Ingen tvinger deg til å styre med noe som helst. Men er du virkelig sikker på at du er eneste gjenlevende barnebarn av hans fire besteforeldre? Sjeldent tilfelle, i så fall. Uansett, han kan jo ha skrevet testament, og dermed fordufter dine forpliktelser.

Du har rett i at det kan være noen på farssiden, når jeg tenker meg om. Far forsvant ut av bildet da han var liten, og jeg har aldri hørt om kontakt med familie derfra. Tviler på at de kommer for å rydde opp, men det kan jo hende de er interessert i arv, om det skulle finnes noen ;) 

Skrevet
2 hours ago, Vox_populi said:

Er det så unormalt da? Er jo en del enebarn 

Anonymkode: 33eee...3d7

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så unormalt da? Er jo en del enebarn 

Anonymkode: 33eee...3d7

Blant den generasjonen som ble født ca. 1905-1910 og fikk barn ca. 1930-1950, var enebarn relativt sjelden . Og at to enebarn i den generasjonen skulle gifte seg med hverandre, var følgelig enda mye sjeldnere. (Hvis 10% var enebarn, ville bare 1% gifte seg med enebarn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...