AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har blitt innkalt til intervju. I stillingsannonsen står det "lønn etter avtale". Jeg jobber i helsevesenet og jeg vet det ikke er så vanlig å forhandle lønn da det som regel går etter tariff. Men jeg ønsker jo så klart at jeg får samme lønn som nå og at den stiger likt som i min nåværende jobb. Tviler jeg kan få noe særlig mer for stillingen, men jeg ønsker jo ikke mindre enn jeg har nå. Hvordan tar man dette opp på intervju? Først og fremst vil jeg jo bare høre hva de tenker angående lønn. Det kan jo hende lønnen er den samme og da er det jo ikke vits å snakke mer om den saken. Anonymkode: b9e26...c99
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Kun useriøse arbeidsgivere lønner etter avtale. Seriøse arbgivere jar lik lønn for likt arbeid, ansiennitet og utdanning. Anonymkode: 76182...1dd 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Ikke innled med spørsmål om lønn. Først selg deg selv, og be om div opplysninger om jobb. Får du intervjuer først til å ønske ansette deg blir det lettere å diskutere lønn og få mer på slutten. Det er også viktig å gå inn i samtalen med en klar forståelse for hva du ønsker, hva du kan godta og hva du fortjener. Lykke til. Anonymkode: 1f8d7...142 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Det kan hende de tar det opp selv, at de spør hva du forventer eller ønsker i lønn. Da ville jeg sagt litt mer enn du har idag som et utgangspunkt, da de muligens vil prøve å tilby litt mindre enn det du sier dersom de velger å gi deg jobbtilbud. Om lønn ikke kommer opp fra dem så åpner de jo gjerne for spørsmål på slutten av intervjuet. Da ville jeg ha forberedt et spørsmål eller to om arbeidsplassen, og vurdert om det føles ok å spørre om de kan si noe om ca. lønnsnivå for stillingen. Det er helt normalt å ikke ønske å gå ned i lønn ved bytte av jobb så det bør arbeidstakere som intervjuer forstå Før et jobbtilbud underskrives må du jo uannsett få vite hva lønnen kan bli. Da har man mulighet for å forhandle, man kan si at man ønsker å takke ja men at man vil ha minst X i lønn og at det er basert på hva du tjener idag, eller man kan velge å takke nei til tilbudet. Anonymkode: bdb3d...4e8 1
dyptvann Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kun useriøse arbeidsgivere lønner etter avtale. Seriøse arbgivere jar lik lønn for likt arbeid, ansiennitet og utdanning. Anonymkode: 76182...1dd Hahha, tror du trenger en reality-check! Når man har høyere utdannelse så lønnes man etter prestasjoner, ikke den sosialistiske tankegangen om likt arbeid-lik lønn. Skatteetaten, Norges Bank, samtlige departementeter, Oslo kommune, politiet er i da i dine øyne alle useriøse arbeidagivere... Men til ts: det minste du må tenke igjennom er hva faktisk lønn for deg er i dag, mister du noen goder, har du for eksempel trening inkludert i arbeidstiden, andre naturalytelser som er verdt noe, fri i julen eller noe sånt? Men prøv å ikke sette en pris på egen innsats! Jeg vet det kan være vanskelig, men prøv å få arbeidsgiver til å komme med en sum først. Jeg tabbet meg ut på i sist intervju på dette, og mistenker at jeg kunne ha gått ytterligere 100k opp. Prøv å stille spørsmål som: hva mener dere min kompetanse er verdt osv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt innkalt til intervju. I stillingsannonsen står det "lønn etter avtale". Jeg jobber i helsevesenet og jeg vet det ikke er så vanlig å forhandle lønn da det som regel går etter tariff. Men jeg ønsker jo så klart at jeg får samme lønn som nå og at den stiger likt som i min nåværende jobb. Tviler jeg kan få noe særlig mer for stillingen, men jeg ønsker jo ikke mindre enn jeg har nå. Hvordan tar man dette opp på intervju? Først og fremst vil jeg jo bare høre hva de tenker angående lønn. Det kan jo hende lønnen er den samme og da er det jo ikke vits å snakke mer om den saken. Anonymkode: b9e26...c99 I min jobb sto det også ''lønn etter avtale''. Da betydde det avtale gjennom VIRKE. Så avtalen var en tariffavtale. Anonymkode: 03d47...6ff
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 9 timer siden, dyptvann skrev: Hahha, tror du trenger en reality-check! Når man har høyere utdannelse så lønnes man etter prestasjoner, ikke den sosialistiske tankegangen om likt arbeid-lik lønn. Skatteetaten, Norges Bank, samtlige departementeter, Oslo kommune, politiet er i da i dine øyne alle useriøse arbeidagivere... Men til ts: det minste du må tenke igjennom er hva faktisk lønn for deg er i dag, mister du noen goder, har du for eksempel trening inkludert i arbeidstiden, andre naturalytelser som er verdt noe, fri i julen eller noe sånt? Men prøv å ikke sette en pris på egen innsats! Jeg vet det kan være vanskelig, men prøv å få arbeidsgiver til å komme med en sum først. Jeg tabbet meg ut på i sist intervju på dette, og mistenker at jeg kunne ha gått ytterligere 100k opp. Prøv å stille spørsmål som: hva mener dere min kompetanse er verdt osv. Ja. Jeg jobber i staten, vi er 8 jurister på min avdeling. En av dem har eksamensår etter meg, men alle de andre har mye lenger ansiennitet. Jeg tjener mest av alle. En av dem ligger nesten likt med meg, men nr. 3 ligger 50' under. Hva er likt arbeid? Jeg mener jeg fortjener høyere lønn. Til TS sitt spm. Det er ikke vanlig å forhandle lønn på intervju, men vær forberedt på å svare på hva du forventer. Og da må du ta i litt uten å være urealistisk. Hvis det ikke er låst i tariff da. Det systemet kjenner ikke jeg. Anonymkode: 51070...b2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå