AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Jeg er sjuk, og mange dager er helt uforutsigbare. Kan våkne opp og være hely ødelagt 4 dager i uka eller 7 eller 1, vet aldri. Har ei god venninne, men så kom hun ofte med sånne kommentarer "ja jeg har avtalt med andre i tilfelle du avlyser igjen, jeg regnet ikke med det skulle bli noe møte, jeg trodde ikke du kom". Hun var så direkte at jeg slet med å svare, hva skal jeg si? Jeg beklager jo at det blir slik, at jeg er syk og sliten, det er en sykdom jeg har, så leger og alt er klar over det og jeg går på mye medisiner. Alle vet dette, selv om jeg har gode tider og, har jeg dårlige. Nå i det siste har hun helt sluttet å svare, det er jo fordi jeg er dårlig på å ta kontakt og følge opp, bare synes det er så synd. Anonymkode: c5ea8...d15
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er sjuk, og mange dager er helt uforutsigbare. Kan våkne opp og være hely ødelagt 4 dager i uka eller 7 eller 1, vet aldri. Har ei god venninne, men så kom hun ofte med sånne kommentarer "ja jeg har avtalt med andre i tilfelle du avlyser igjen, jeg regnet ikke med det skulle bli noe møte, jeg trodde ikke du kom". Hun var så direkte at jeg slet med å svare, hva skal jeg si? Jeg beklager jo at det blir slik, at jeg er syk og sliten, det er en sykdom jeg har, så leger og alt er klar over det og jeg går på mye medisiner. Alle vet dette, selv om jeg har gode tider og, har jeg dårlige. Nå i det siste har hun helt sluttet å svare, det er jo fordi jeg er dårlig på å ta kontakt og følge opp, bare synes det er så synd. Anonymkode: c5ea8...d15 Hvilken sykdom har du? Kanskje hun rett og slett blir skuffet, at hun har gledet seg. Anonymkode: f8dee...3c3 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken sykdom har du? Kanskje hun rett og slett blir skuffet, at hun har gledet seg. Anonymkode: f8dee...3c3 Født med spinalnerver som er svake/skadet. Vet ikke hvorfor liksom, men de er det nå og det medfører mye smerte og ubehag. Jeg skjønner jo hun gledet seg, gjør veldig vondt for meg å avlyse også Anonymkode: c5ea8...d15 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Jeg hadde ei venninne som kunne avlyse i siste liten (gjerne 10 min før vi skal møtes og jeg allerede er like ved der vi skal møtes.) Vi bodde et stykke unna hverandre så vi møtte møtes enten på halvveien eller hjemme hos henne. Hun var hos meg kun en gang de årene vi var venner. Det er veldig frustrerende å ikke vite om vi faktisk skal møtes eller ikke. Anonymkode: 01c4a...e93 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ei venninne som kunne avlyse i siste liten (gjerne 10 min før vi skal møtes og jeg allerede er like ved der vi skal møtes.) Vi bodde et stykke unna hverandre så vi møtte møtes enten på halvveien eller hjemme hos henne. Hun var hos meg kun en gang de årene vi var venner. Det er veldig frustrerende å ikke vite om vi faktisk skal møtes eller ikke. Anonymkode: 01c4a...e93 Og ja, hun var syk hun også; gode og dårlige perioder. Anonymkode: 01c4a...e93 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Just now, AnonymBruker said: Født med spinalnerver som er svake/skadet. Vet ikke hvorfor liksom, men de er det nå og det medfører mye smerte og ubehag. Jeg skjønner jo hun gledet seg, gjør veldig vondt for meg å avlyse også Anonymkode: c5ea8...d15 Kan du på noe som helst måte forutse når du blir syk? Kjenne det noen dager før, eller noe? Eventuelt finne en venninne som også er syk, som forstår hvordan det er? Anonymkode: f8dee...3c3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Hun hadde jeg droppet. Gode venninner forstår. Skuffet blir dere jo begge to, det er ikke som om du har valgt og være syk. Anonymkode: f22dd...3db 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ei venninne som kunne avlyse i siste liten (gjerne 10 min før vi skal møtes og jeg allerede er like ved der vi skal møtes.) Vi bodde et stykke unna hverandre så vi møtte møtes enten på halvveien eller hjemme hos henne. Hun var hos meg kun en gang de årene vi var venner. Det er veldig frustrerende å ikke vite om vi faktisk skal møtes eller ikke. Anonymkode: 01c4a...e93 Nei sånn er det ikke her, feks hvis vi avtaler å møtes kl 13, står jeg opp kl 7 bare for å se an formen, jeg kjenner som regel da om det går. Jeg har invitert henne hjem til meg, men det krever enndel tilpasning siden jeg bor 1, 5t unna og det krever en del planlegging med tog og sånn. Jeg har bil, så som regel har vi dratt på turer eller jeg har kjørt til henne. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du på noe som helst måte forutse når du blir syk? Kjenne det noen dager før, eller noe? Eventuelt finne en venninne som også er syk, som forstår hvordan det er? Anonymkode: f8dee...3c3 Veldig sjelden, jeg kjenner noen symptomer, men de mest akutte kan ramme meg som et lynnedslag mens jeg står i køa på rimi liksom, så må jeg bare legge meg ned. Det er nervesmerter pga mine svekkede nerver og ikke lett å finne en medisin eller behandling for Anonymkode: c5ea8...d15
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Det er jo veldig frustrerende for henne å sette av en hel dag/kveld til noen som kanskje ikke dukker opp. Er det ikke bedre at du tar kontakt når du er frisk nok og spør om det passer at du stikker innom eller omvendt den dagen? Da slipper planene å gå i vasken igjen og igjen og igjen. Regner med at det har skjedd ganske ofte siden hun er så tydelig lei av det. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde jeg droppet. Gode venninner forstår. Skuffet blir dere jo begge to, det er ikke som om du har valgt og være syk. Anonymkode: f22dd...3db Det er noe annet. Når man er syk blir man også litt lettet for at man slipper å følge opp avtalene den dagen selv om det er kjedelig at man ikke er i form. Det er motsatt når man er frisk og innstilt på å gjøre noe, så går hele dagen/kvelden i vasken fordi avtalen avlyses. Da er det jo ikke så rart at det er fristende å lage andre avtaler i tilfelle det ikke går når dette er et vanlig hendelsesforløp. Særlig hvis man jobber og har andre forpliktelser og dette er fridagene man kan ta av. Anonymkode: 74e8c...586 9
Gasellen Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Andre kan ikke sette livet på vent og legge opp sine planer og sitt liv etter ditt uforutsigbare sykdomsforløp. Hvis hun av erfaring vet at det er 70% sjanse for at du avlyser er det klart hun ordner backupplaner. Hun må jo leve livet sitt forde om du er syk og har sikkert andre ting hun skulle fylt dagene med enn å sitte å vente 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo veldig frustrerende for henne å sette av en hel dag/kveld til noen som kanskje ikke dukker opp. Er det ikke bedre at du tar kontakt når du er frisk nok og spør om det passer at du stikker innom eller omvendt den dagen? Da slipper planene å gå i vasken igjen og igjen og igjen. Regner med at det har skjedd ganske ofte siden hun er så tydelig lei av det. Det er noe annet. Når man er syk blir man også litt lettet for at man slipper å følge opp avtalene den dagen selv om det er kjedelig at man ikke er i form. Det er motsatt når man er frisk og innstilt på å gjøre noe, så går hele dagen/kvelden i vasken fordi avtalen avlyses. Da er det jo ikke så rart at det er fristende å lage andre avtaler i tilfelle det ikke går når dette er et vanlig hendelsesforløp. Særlig hvis man jobber og har andre forpliktelser og dette er fridagene man kan ta av. Anonymkode: 74e8c...586 Man kommer ikke med slike kommentarer til noen som er syke uansett. Hun høres ut som en elendig venninne. Jeg har to syke venninner, de har avlyst flere ganger inkludert min bryllupsdag. Skal jeg bli sur for det? Såklart er det synd at de ikke kan, akkurat som det er synd at de er syke. Jeg stiller opp for vennene mine i tykt og tynt og håper at jeg kan forvente det samme av andre om det skulle hende meg. Anonymkode: f22dd...3db 3
Rosmarin(ert) Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 Så lenge hun fortsatt velger å møte deg, altså at hun avlyser backup-planene sine, så ser jeg ikke det store problemet. Skjønner at dette kan være sårt for deg i en allerede kjip situasjon, og man kan diskutere hvorvidt din venninne kanskje bare skulle latt være å si noe, men jeg synes hun virker som en god venninne. Hun velger bort andre når du har en god dag og mulighet til å være sammen med henne. Dermed bryter hun en annen avtale. Igjen: unødvendig av henne å si noe, men absolutt ikke noe jeg ville oppløst et vennskap over. 2
smalls Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde jeg droppet. Gode venninner forstår. Skuffet blir dere jo begge to, det er ikke som om du har valgt og være syk. Anonymkode: f22dd...3db Nettopp. Hadde ikke orket å hatt en venninne med liten forståelse. Det er jo ikke slik at ts gjør det med vilje. Men er sånt som ofte skjer når man får en sykdom eller alvorlig diagnose. Venner forsvinner. Men skjønner hun blir skuffet, men ikke noe du kan noe før. Endret 19. desember 2018 av smalls 1
Jadzia Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 Jeg er selv kronisk syk, og jeg vet hvordan formen kan svinge omtrent fra minutt til minutt. Det gjør og at jeg har mer forståelse for at andre er syke tror jeg. Men det er likevel en grense for hva jeg hadde taklet av avlysninger og endringer i planer. Det er og noe jeg har merket med andre, derfor skal jeg være veldig veldig dårlig før jeg avlyser en plan med noen. Jeg drar heller og sier fra at jeg er i dårlig form, og at vi ser an hvordan det går. Jeg skjønner godt at hun gir opp hvis hun føler at du ikke prøver engang. For det er fort gjort at andre føler det sånn om avlysningene er noe som er mer regel enn unntak. 1
sølvdryss Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 Jeg kan forstå venninnen din. Når hun har avtaler med deg, så vil det jo si hun gjerne takker nei til andre avtaler eller dropper å gjøre andre ting. Da er det kjedelig å plutselig ikke skulle møte deg likevel. Hun også trenger forutsigbarhet. Hva med å heller avtale ting mer spontant, om det lar seg gjøre? Om du føler deg opplagt en ettermiddag, send en melding og skriv det. Da vet hun at du ikke avlyser.
_popcorn_ Skrevet 19. desember 2018 #16 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har flere venner som er uforutsigbar pga sykdom, har aldri egentlig sett på det som noe stort problem. Jeg blir ikke frustrert eller irritert når dem avlyser på kort varsel, jeg synes synd på dem. Ikke legger jeg backup-planer heller. Men om jeg har avtaler med noen av dem som ofte avlyser, og noen andre spør om jeg vil finne på noe, så svarer jeg at jeg har allerede avtale men at jeg skal si i fra dersom første avtale blir avlyst. 1
smalls Skrevet 19. desember 2018 #17 Skrevet 19. desember 2018 Dere burde heller prøve å legge mer spontane avtaler, enn å avtale noe til lørdagen, så må du bare avlyse.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #18 Skrevet 19. desember 2018 Spontane avtaler er en god ide, takk! Er ikke det at jeg rr lei meg for at hun har lagt backup, men blir litt lei meg når hun sier rett ut liksom. Anonymkode: c5ea8...d15 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #19 Skrevet 19. desember 2018 Som de andre foreslår: Send en melding og si at du har en god dag, og om hun har tid til å treffes i byen/lyst på besøk e.l. Kan hun så kommer hun, hvis ikke så er det bedre lykke neste gang. Om hun kan 1 av 4 forespørsler så får du nesten være nøgd med det da. Jeg ville også slitt med å lage planer med deg hvis du var min venninne. Ikke fordi jeg ikke var glad i deg eller forsto, men rett og slett fordi jeg ville blitt så innmari skuffa (ja faktisk, man kan bli skuffa selv om man har forståelse for hvorfor ting skjer) når jeg investerer tid og energi i noe som nesten aldri blir noe av.. Hadde du derimot ringt og sagt at "Du, jeg føler meg så bra i dag! Savner deg og harveldig lyst til å tilbringe tid med deg :)", ja da ville jeg sikkert avspasert noen timer på jobb eller inkludert deg i allerede planlagte planer bare for å fått lov å tilbringe tid med deg! Anonymkode: 47a94...51b 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #20 Skrevet 19. desember 2018 Jeg kan igrunnen forstå frustrasjonen til venninnen din ts. Har selv en kompis som er ufør grunnet alvorlig sykdom, og som ofte avlyser på kort varsel. Hvis vi er flere sammen og han ikke kommer på middag, spillkveld, fredagspils e.l. så er det selvfølgelig helt greit og mest synd for ham som ikke får deltatt. Men ofte er det sånn at han ber om at vi gjør noe fordi han har en god dag, og så rydder folk plass om ettermiddagen/kvelden, bare å oppleve i over halvparten av tilfellene at han avlyser rett før eller når vi skal treffes, fordi han "rekker det ikke" eller "orker ikke likevel". Da er det begrenset hvor mange som til slutt gidder å respondere på ønsket om å møtes, fordi sjansen for kansellering er stor. I min hverdag skal det sjongleres med jobb, deltidsstudier, hus og hjem, familie, fritidsaktiviteter/trening og venner, da er det begrenset hvor mange ganger man orker å lage plass til noen som stadig avlyser. Forstår venninnen til ts som vil vite at hun har noen å henge med når det er det som er planen, i tilfelles ts avlyser. Vennskap skal gå to veier, det er ikke bare den friske som skal være der for den syke på dennes premisser alltid. Anonymkode: 9a498...499 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå