Gå til innhold

Til deg som er fornøyd med stilen din

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid beundret god stil og lekre antrekk på andre, og har en ganske klar formening om hva jeg syns er pent. Det er ikke dermed sagt at jeg får det til selv. Jeg kan kjøpe meg ei lekker kåpe eller ei kul bukse, men så kommer hverdagen og dårlig vær, plagget som matchet er til vask, jeg røsker med meg noe fra klesskapet på vei til jobb, og vips så ser jeg ut slik jeg alltid har gjort: usammenhengende, uflidd, ikke særlig hipp, men praktisk og komfortabel, "tantete".

Hva gjør dere som får det til? Hvordan planlegger du innkjøp og garderobe? Hvor mye tid og penger legger du i antrekkene dine? Hvor henter du inspirasjonen din? Hva gjør du når det pissregner eller blåser sur nordavind? Spent på dine innspill!

Anonymkode: 9714a...6dc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp klær som passer til alle plaggene du har, ikke bare ett. Når du kjøper klær bør du og fokusere på hvor praktiske de er. Hvis den er fin men er av polyester slik at den ikke holder varme om vinteren f.eks kjøper jeg den ikke. Jeg er veldig kritisk når jeg shopper. Ta den tiden du trenger på å handle og vit hva du ønsker deg før du går i butikken. 

Jeg bruker lite tid på garderoben min nå, bruker max fem min på å bestemme antrekk som bestemmes før jeg legger meg kvelden før. Jeg kjøper også yttertøy som passer til garderoben min, som både er praktisk og ikke altfor dyrt.

Anonymkode: 9e123...1a6

• Liker 6
Skrevet

Jeg er fornøyd med stilen min, men om det er en stil du liker er jo uvisst :)

Jeg lar meg nok inspirere av mennesker jeg ser eller noen bloggere/intagram/kjente personer.

Mitt tips er vel å ikke bare kjøpe en kul bukse, uten å tenke på hva man skal matche den med, det prøver hvertfall jeg å tenke på. Sånn at man ikke sitter med mange klær som ikke passer sammen. Vil si at de aller flest klærne jeg har passer sammen i flere kombinasjoner. Og jeg legger alt klart klærne dagen før, ikke at jeg legger så alt for mye tid i det, men jeg er ikke noe morgenmenneske, og da er det mye lettere at ting ligger klart. Og da har man gjenre litt bedre tid på kvelden hvis jeg f.eks skal stryke en bluse/skjorte.

Jeg jobber et sted hvor jeg må kle meg relativt pent, men mulighet for min egen stil. Så f.eks å kjøpe en helt vanlig svart dressbukse og hvit skjorte, så finner jeg en svart bukse med kanskje noen "morsomme" detaljer som gjør det litt mer spennende!

Var kanskje ikke så gode tips, men vanskelig å forklare også :)  Største tipset er vel å planlegge dagen før, så slipper du det du sier om å  bare "røske" med deg noe!

Anonymkode: f7a50...885

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst, jeg kjøper aldri noe jeg ikke tenker passer sammen med mye av det jeg allerede har. Jeg bruker mye av det samme fargene (svart, grått, beige, blått, hvitt) og kjøper sjelden noe "crazy" kun for en anledning. Det gjør at jeg ikke trenger tenke noe særlig når jeg kler meg hver morgen fordi klærne passer sammen stort sett uansett.

Jeg legger mer penger i god kvalitet. Ikke nødvendigvis dyre merkeklær, men jeg kjøper f.eks aldri strikkegensere på H&M fordi jeg vet de ikke varmer like bra, nupper kjapt, tåler vask dårlig osv. Jeg ser ALLTID på hva klærne er laget av og kjøper aldri en strikkegenser til 299kr i 5% ull og 95% acryl fordi den ser fin ut. Da bruker jeg heller 700kr på en genser med minst 70% ull. Vaskes stort sett for hånd med Milo. 

Jeg er loyal ovenfor enkelte merker (men handler såklart mye annet også). F.eks i år "investerte" jeg i et par boots i ekte skinn med god såle til 1000kr som jeg vet jeg kommer til å få 3-4 gode sesonger i, minst. Jeg har 4 par sko fra dette merket fra før og vet de er gode kvalitetsko som holder godt og kommer igjen sesong etter sesong. Disse pusser jeg og impregnerer jevnlig.

Jeg spontanhandler ytterst sjelden og tenker gjerne på et kjøp i flere uker før jeg handler. 

Min "mantra" er at jeg ønsker å åpne klesskapet hver dag og ha lyst til å bruke alt som henger der. Det gjør at jeg har relativt få klær, men alt blir brukt. Det som ikke har blitt brukt på lenge gis bort.

I kaldt vær og dårlig vær bruker jeg gjerne en ulltrøye underst. Lite sexy men funker flott. Og ullsokker på vinterstid - varme føtter er alt! Regn og sur vind: kjøp en jakke/kåpe som er nøytral og fin, vanntett og vindtett. Det trenger ikke være en oransje allværsjakke med grønn glidelås. 

Bruker tilnærmet null tid på å planlegge antrekk. 

Anonymkode: 4b8ee...424

• Liker 4
Skrevet

Jeg har valgt noen basisfarger på klærne mine og når jeg kjøper noe nytt holder jeg meg til nyanser av disse. Da passer alt sammen og jeg kan mikse og matche ganske enkelt og likevel få variasjon. Jeg har også passet på at jeg har plagg for kalde vinterdager, som strikkede jakker og bukser som er vide nok til at jeg kan ha longs og ulltrøye under når det trengs. 

Jeg har noen antrekk i farger som avviker fra den vanlige paletten min, men siden jeg alltid bruker dem sammen er det enkelt å passe på at delene også vaskes samtidig og dermed er på plass neste gang jeg trenger noe fargerikt.

Jeg har ikke haugevis av vesker, belter og sko, men nok til å få variasjon og til å dekke alle behov værmessig. Når jeg kjøper slike ting tenker jeg også helhetlig. Hvis jeg for eksempel får lyst på et par burgunderfargede boots kjøper jeg også et belte, smykke eller kanskje en veske i samme farge for å lettere kunne matche det til klærne jeg allerede har. 

Skrevet (endret)

Eg er også nøgd med eigen stil, sjølv om eg også har dagar der eg dreg på meg ei olabukse og ein genser, liksom. Men, saka er jo at alle gensrane mine er fine nok, dei passar, ser skikkelege ut og er i fargar eg likar og kler. Og eg har mest alltid eit skjerf i halsen også, så det pyntar jo opp. 

Eg legg også kleda fram om kvelden. Det går snøgt, alt eg har er pent og passar, og ingenting kjem inn i skapet utan at det er stroke eller i alle fall presentabelt. Utfordringa mi for tida er å bli flinkare til å bruke mange av dei flotte smykka mine, eg synest smykke løftar alle antrekk, men eg er litt dårleg til å bruke dei. Det kjem liksom sist i prosessen, og då er eg ofte klar for å leggje meg i staden! 🙂

Eg har elles eit par gode tips: 

• Bruk berre klede som passar
  • Stryk skjorter og puss sko
  • Ha eit par naudløysingar som ikkje er så verst sjølv til dei dagane ein kjenner seg heilt blæh, og eit par rutinar for når du ser du er på veg inn i eit antrekk som er digg, men ikkje pent. Min akilleshæl er joggesko og jeans: eg har prøvd å øve på å byte ut olabuksene med eit skjørt, og å byte ut joggeskoa med brogues. Då er du eigentleg godt på veg ut av olabukse-genser-joggesko-fella med ein gong, og det er strengt tatt ikkje meir stress å ta på seg eit skjørt med strømpebukse enn å dra på seg eit par olabukser... 

Når det er kaldt: eg har eit par flotte ytterplagg, og så gir eg litt beng: i dag har eg Über-dunjakka mi (=lekker) med Hunter-støvlar til. Rart? Jepp. Men det er meldt snø/sludd, og då blir Oslo sentrum heilt kela, og eg orkar ikkje å bli blaut på beina. Det var -4 då eg gikk i dag, så då måtte det bli varm jakke, for Norwegian Rain-kåpa mi (som er mykje meir eigna til regn og passar til gummistøvar) er for kald. Eg har ein parkas som også ville passa betre til gummisane, men eg har kjole på meg i dag, og det ser så sprengteit ut med kjole som stikk langt ut under jakka. Ideelt sett skulle eg altså hatt enda ei jakke, men altså, i vårt klima må ein berre leve med ein del slike kompromiss. Det er ikkje så farleg heller, det er berre klede. 

Jau, og så har eg sikkert både tantete og kjerringaktig stil, altså, men det får no berre vere. Eg synest eg ser bra ut, eg. 🙂

Endret av Tigress
Skrevet

Takk for innspill! Fascinerende at dere sier dere ikke bruker lang tid på å velge antrekk. Det er drømmen min også, at alle plagg skal stå til hverandre og at det bare er å velge noe nærmest vilkårlig fra klesskapet - og det ser bra ut! Jeg har sett meg blind på fjollete motetips som at stiletter hever ethvert antrekk (sko som er upraktiske 99% av tida her til lands). At alle må ha et sort blyantskjørt, hvit skjorte og beige trenchkåpe i skapet (jeg ser jævlig ut i de plaggene). Også er det fryktelig lett å gå i Stormberg/allværsjakke fella..

Noen kvinner jeg syns har god stil er Cecilie Lynum (Luksusfellen) og Dorthe Skappel. De kler seg aldersadekvat, trendy men alltid med sin egne særpregede vri, og de er flinke å bruke farger og teksturer som er flatterende på dem.

/ts

Anonymkode: 9714a...6dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mange antrekk som passer til hverandre i fargetone, enten det er til fint eller til hverdags. Jeg liker beige, grå, plommefarge, rosa, grønn, petrol, brun, korall, orange osv. Svarte klær har jeg ikke så mye av. Svarte klær blir så strenge mot alt det andre. 

Jeg har alltid et antrekk som passer, uansett anledning, så jeg bruker max 5 min på å tenke på antrekk, enten det er julebord, ut på cafe eller om jeg bare skal handle. Og det har å gjøre med planlegging. F.eks hvilke farger som passer sammen, hvilke stoffer/strikk man vil ha, og hvilke finkjoler man kjøper på salg for senere anledninger (men som passer til alt).

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror man skal ta sånne tips med en klype salt. Man må ikke ha plaggene som det skrives at man må ha. Jeg har ingen av dem og klarer meg fint. Trenchcoat passer for eksempel ikke meg og derfor går jeg ikke med det. Stilletthæler i Nord-Norge er galskap og jeg lurer på om det som skriver slike tips bor i Norge eller kanskje de ikke er ute og går i det hele tatt :P

Jeg er på vei til å bli fornøyd med min stil. Ser lite på bilder for inspirasjon fordi det meste ikke er særlig inspirerende. Hvis jeg ser et plagg jeg liker så prøver jeg å se for meg når jeg kan bruke det og med hva. På den måten så finner jeg fort ut om det er noe jeg kommer til å bruke eller ikke.

Nå driver jeg og bytter ut en del av garderoben. Jeg ønsker flere farger og ikke bare svart, grått og mørkeblått. Jeg synes sko kan være det mest vanskelige. Det må være sko jeg kan bruke i forhold til det været som er eller som kan komme og samtidig være kule. I tillegg må de passe med de fleste antrekk.

Anonymkode: f9f04...7e4

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man skal ta sånne tips med en klype salt. Man må ikke ha plaggene som det skrives at man må ha. Jeg har ingen av dem og klarer meg fint. Trenchcoat passer for eksempel ikke meg og derfor går jeg ikke med det. Stilletthæler i Nord-Norge er galskap og jeg lurer på om det som skriver slike tips bor i Norge eller kanskje de ikke er ute og går i det hele tatt :P

Jeg er på vei til å bli fornøyd med min stil. Ser lite på bilder for inspirasjon fordi det meste ikke er særlig inspirerende. Hvis jeg ser et plagg jeg liker så prøver jeg å se for meg når jeg kan bruke det og med hva. På den måten så finner jeg fort ut om det er noe jeg kommer til å bruke eller ikke.

Nå driver jeg og bytter ut en del av garderoben. Jeg ønsker flere farger og ikke bare svart, grått og mørkeblått. Jeg synes sko kan være det mest vanskelige. Det må være sko jeg kan bruke i forhold til det været som er eller som kan komme og samtidig være kule. I tillegg må de passe med de fleste antrekk.

Anonymkode: f9f04...7e4

Helt enig! Man MÅ ikke ha alle plaggene alle sier at man MÅ ha. Jeg har diverse jeans, samt bukser i grønt, mørkeblått og plommefarget. Så har jeg gensere og bluser som passer til. Jeg har flere kåper, og opplever at kler du deg i en fin kåpe, så ser du fin ut omtrent uansett. Ha på deg jeans, genser, sneakers og kåpe/trenchcoat, så opplever andre at du ser fin ut!

Grønt passer til plommefarge, rosa, beige, svart og grått, samt andre grønnfarger og dessuten orange og gule toner.

Mens plommefargede bukser passer til grønt, beige, grått, rosa, plommefarge, svart, orange og gult. 

Når det gjelder sko, har jeg dem i grønn, plommefarget, rustrød, hvit, blå og sort. Pluss endel andre farger, og alle i diverse stiler. Jeg vet jeg har flere sko og klær enn de fleste, men jeg har alltid noe som passer til det meste. Har du hvite/blå/sorte sko, så passer de omtrent til alt. Pluss finsko i en farge som passer til alt, og der er beige bedre enn svart.

Jeg har ikke kjøpt klær/sko det siste året, men opplever at alt jeg har av dette kommer i nye varianter med nye farger osv. Samtidig som alt jeg har fra før fortsatt er helt innafor, både når det gjelder farger og stil. Så jeg har shoppestopp inntil videre!

Anonymkode: 9bc14...86f

• Liker 2
Skrevet

Slike lister over alt ein liksom MÅ ha er jo rettleiande og som oftast ganske gode stader å byrje når ein skal ha ein basisgarderobe. Eg har nok dei fleste plagga på slike lister, men dei er jo tilpassa meg. Som oftast står det jo slikt som ei svart kåpe, ein trench, ein liten svart kjole, ein svart blazer osb på slike lister, og det er jo heilt objektivt veldig kjekke plagg å ha, men dei må jo passe, og sjølv om det står svart, kan ein jo fint bruke blått eller grått eller noko slikt, ein må jo bruke litt skjønn. 

Skrevet

Jeg finner mest inspirasjon fra nettsider og kataloger til merker som pleier å ha klær jeg liker. Kan også finne inspirasjon på Pinterest. Der kan jeg jo også søke mer spesifikt på plagg, farge og stil. 

Finner i liten grad inspirasjon fra kjendiser og bloggere, i alle fall ikke norske. Jeg er i slutten av 40-årene, og bruker størrelse 44-48, så det er lite som passer for meg blant moteblogger. 

Når jeg kjøper nye klær tenker jeg alltid at det skal passer sammen med det jeg har fra før. Jeg er glad i sterke klare farger, og kjøper for eks. mønstrete plagg som matcher med ensfargede jeg har fra før. Moten som har vært i det siste med mye blomster og andre mønster passer meg bra. 

Jeg liker å planlegge antrekk. I perioder tunge dager og sykdom, har gleden over å ta på meg fine plagg, vært med på å få meg opp av senga. Jeg bestemmet sjeldent på forhånd hva jeg skal gå med. Det er avhengig av været, temperatur og dagsformen min. Hvis jeg planlegger på forhånd, ender det som oftest at jeg bruker noe helt annet likevel. 

• Liker 3
Gjest UncommonSense
Skrevet (endret)

Jeg har redusert garderoben til de antrekkene jeg bruker mest, og således endt opp med en slags hverdagsuniform. Så har jeg de organisert i ferdige antrekk i skapet. Sko under. Har to kontor/bissnissantrekk, to fritidsantrekk og en håndfull kjoler. Har feks tre nesten like bluser som går til 'den grønne drakten'. Da er det alltid en ren. To som passer med det grå skjørtet. Osv. Samme med cardigans/blazere. Så da er valgets kval redusert betraktelig. 

(Så har jeg en egen liten sommergarderobe og vintergarderobe, med lignende konfigurasjon. Disse pakkes bort for hver sesong, slik at skapet holdes oversiktlig.) Jeg er ikke opptatt av å måtte ha forskjellig antrekk hver dag uken gjennom. Har plagg i gode naturmaterialer. Endel kjøpt brukt, noe arvet. 'Go-to' antrekket er enkel kjole, kombinert med lange kåper, gode sko, evt hodeplagg og paraply er jeg klar uansett vær og anledning. Til ogmed snømåking.

Garderoben er i hovedsak inspirert av 40-tallet, første halvdel især. Kjøper jeg noe nytt må det oppfylle følgende kriterier: 

- må enten være et komplett antrekk i seg selv, eller supplement til et nåværende. 

- må erstatte et plagg som er ødelagt/utslitt/ikke i bruk. Unntak for eksepsjonelle vintagefunn og arvegods.

- må være god kvalitet i stoff og utførelse.

Endret av UncommonSense
Trykleif.
Skrevet

Jeg planlegger ukens antrekk på søndagene, så da har jeg alle plagg klare for den kommende uken. På den måten slipper jeg å tenke for mye når hverdagen kommer. Henger gjerne opp 8-10 antrekk, så har jeg noe å velge mellom. 

Jeg kjører 50- og 60-tallsstil, med kjoler stort sett, og synes det er veldig morsomt å planlegge antrekkene mine. Også fordi jeg liker å planlegge med matchende tilbehør. Jeg bruker ikke særlig med sminke, så for meg er dette en måte å gi uttrykk for den jeg er. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke helt til det der med basis-garderobe, og har nok litt for mange vanskelige plagg når det kommer til kombinasjoner. Jeg har ikke så veldig mye klær, men alikevel "glemmer" jeg litt mulighetene som finnes i klesskapet mitt. Fikk et råd om å ta bilde hver gang jeg hadde på meg noe jeg syntes fungerte bra, og lagre det i egen antrekksmappe. Synes det var veldig smart, og det har faktisk vært til hjelp en del ganger hvor jeg tror at jeg "ikke har noe å ha på meg"  :) 

Anonymkode: d32a3...f13

• Liker 1
Skrevet

Mitt råd hvis du føler at du går i det samme omigjen er å legge klærne dine utover på gulvet. Prøv ulike kombinasjoner. Lett å se deg blind og ikke se andre muligheter enn de du er vandt til 

Anonymkode: 31b95...ca8

• Liker 3
Skrevet

Vel, jeg liker å kle meg veldig pent, og blir glad når noen spør om jeg skal i bursdag. Jeg kjøper ikke noe som ikke kan matches med det andre på en eller annen måte.

Og jeg har bare lave sko, sandaler eller bitte litt kilehæl.

Så jeg lager et inspirasjonsalbum på Pinterest. Og jeg jakter etter slikt i butikkene, noe som ligner i detaljene. Og jeg finner ofte hva jeg ønsker til slutt. 

Her er mitt lille album https://pin.it/3uibjn4fcj62v5

Så bruker jeg enkle basisplagg under eller kombinert. Samme hva jeg velger, så er det i samme stil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt flere av favortittbuksa. I ulike farger, men i samme fargeskala. Feks svart, svart skinn, blå, denim osv, i samme merke og fasong som passer perfekt til meg. Når jeg har på den buksa, som er stram og holder magefettet på plass så jeg ser tynnere ut, ser jeg fin ut med hvilke som helst topp omtrent. 

Anonymkode: a1e40...04b

AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2019 den 8.39, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt flere av favortittbuksa. I ulike farger, men i samme fargeskala. Feks svart, svart skinn, blå, denim osv, i samme merke og fasong som passer perfekt til meg. Når jeg har på den buksa, som er stram og holder magefettet på plass så jeg ser tynnere ut, ser jeg fin ut med hvilke som helst topp omtrent. 

Anonymkode: a1e40...04b

Kan jeg spørre hvilket merke/modell? :) 

Anonymkode: de2ce...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...