AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Først må jeg si at jeg ikke kan mye verken om hest eller ponny. Spørsmålet mitt bærer helt sikkert preg av det Begynte å lure litt her, er det stor forskjell på å ha en hest i forhold til en ponny sånn bortsett fra størrelsen? Og hva er eventuelt fordelen med å ha en (liten) ponny i steden for en hest av "normal" størrelse? Tenker da på om man ikke har mindre barn som skal ri. Jeg antar at en grunn for å ha en ponny er for at det skal være greiere for barn å ri på den? Anonymkode: 01067...67d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Spiser mindre,lettere å fore, søtere, lettere å ri for korte ben, kortere vei å falle ned, ofte mer robuste så de er mindre skadet, og tåler kaldt vær bedre, hvis man velger en tøff rase.(som islandshest, shettis eller new forest f eks..) Men, de er ofte mer rampete og barna kan vokse fra dem. Anonymkode: a0176...b1a
Huldra-78 Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 Jeg er ikke helt sikker på hva det egentlig er du spør om... Men: En hest vil jo kreve mer mat, enn en ponny. De skal egentlig ha like mye trim/trening/bruk, men det er ofte letterer å la en ponny "Bare" stå til pynt på beitet/stallen. Ponny er først og fremst ridedyr for barn, men mange av dem er sterke nok til å kunne trekke vong/slede med en voksen person oppi. Ponny er ofte fint som selskapsdyr for en "vanlig" stor hest, dersom man ikke har andre hester som kan være en del av flokken. Om jeg ikke tar helt feil, har det vel kommet krav fra MT om at alle hester skal ha en en annen hest/ponny som selskap. (Jeg vet iallfall at det var snakk om dette. Ikke heng meg, om det er feil)
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Eneste som skiller ponni fra hest er om manken (ryggen til hesten) er over eller under 148 cm. Det er vel mest et skille man har satt mtp kobkurranser (det finnes egne ponni og hesteklassee). Gemytt varierer litt mellom rase og mye mellom individer, ingen hest er lik Prismessig er det ikke så mye å hente inn på ponnier, de spiser litt mindre og stallplass er som regel et par hundrelapper mindre. Men de trenger veterinær, tannbehandling, sko/barfottrimming og saltilpasning som alle andre hester. Det er så store forskjeller mellom ponnier og, du har alt fra varmblodige sportsponnier til små, hårete shetlandsponnier. Ellers er ponnier regnet som barnehester mye på grunn av størrelsen ja. De fleste voksne kan ikke ri på de minste hestene med mindre man er veldig lette. Når man rir oppleves det gjerne mer komfortabelt når man har en hest som «passer» størrelsemessig med rytteren. Store hester virker skumlere å falle av, men alle som holder på med hest vet at jo mindre ponnien blir jo mer faenskap finner den på Anonymkode: fbd5f...57b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå