Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kvinner! Jeg trenger råd :rodme:

Jeg er på litt halvdypt vann nå. Tok sjansen på å kjøpe julegave til samboeren på nett i år. Det er praktisk. Det er kjekt. Og utvalget er så vanvittig mye større enn i den relativt lille byen vi bor i.

Når gaven kom viste det seg imidlertid at den var langt fra like fin som jeg hadde håpet på.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, men jeg rekker i hvert fall ikke å kjøpe noe nytt fra internett, og utvalget i byen her er fortsatt ganske lite. Jeg har heller ikke tid til å reise innover til Oslo, da timeplanen frem mot jul er stappfull.

Jeg kan naturligvis gi den ikke fullt så fine gaven jeg har kjøpt. Den er ikke stygg eller noe, bare langt fra så fin som jeg håpet. Det er jo bytterett på den, tross alt.

Et annet alternativ er å kjøpe noe brukt fra finn.no. Jeg har funnet noen skikkelig fine kvalitetsjulegaver der som ifølge artiklene er NESTEN ubrukte. Det er ikke snakk om klær (bare så det er presisert). Men uansett hvordan man snur og vender på det, så er de brukt. Om det er 2 ganger eller 155 ganger er det ikke noen forskjell på hvorvidt de er- eller ikke er brukt.

Så kommer endelig spørsmålet. Ville dere vært skuffet over å få noe brukt? Ville det virka som om jeg prøvde å spare penger og være gjerrig (noe som IKKE er intensjonen) ved å gå for en brukt julegave? Er det tryggere å gi gaven jeg alt har kjøpt? Eller skal jeg både returnere gaven og droppe det brukte alternativet og gi et kjedelig, upersonlig, gavekort?

Avslutningsvis: Jeg tar selvkritikk for å være for sent ute. Har lært. Gjentas ikke.

Anonymkode: 85ea5...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei kvinner! Jeg trenger råd :rodme:

Jeg er på litt halvdypt vann nå. Tok sjansen på å kjøpe julegave til samboeren på nett i år. Det er praktisk. Det er kjekt. Og utvalget er så vanvittig mye større enn i den relativt lille byen vi bor i.

Når gaven kom viste det seg imidlertid at den var langt fra like fin som jeg hadde håpet på.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, men jeg rekker i hvert fall ikke å kjøpe noe nytt fra internett, og utvalget i byen her er fortsatt ganske lite. Jeg har heller ikke tid til å reise innover til Oslo, da timeplanen frem mot jul er stappfull.

Jeg kan naturligvis gi den ikke fullt så fine gaven jeg har kjøpt. Den er ikke stygg eller noe, bare langt fra så fin som jeg håpet. Det er jo bytterett på den, tross alt.

Et annet alternativ er å kjøpe noe brukt fra finn.no. Jeg har funnet noen skikkelig fine kvalitetsjulegaver der som ifølge artiklene er NESTEN ubrukte. Det er ikke snakk om klær (bare så det er presisert). Men uansett hvordan man snur og vender på det, så er de brukt. Om det er 2 ganger eller 155 ganger er det ikke noen forskjell på hvorvidt de er- eller ikke er brukt.

Så kommer endelig spørsmålet. Ville dere vært skuffet over å få noe brukt? Ville det virka som om jeg prøvde å spare penger og være gjerrig (noe som IKKE er intensjonen) ved å gå for en brukt julegave? Er det tryggere å gi gaven jeg alt har kjøpt? Eller skal jeg både returnere gaven og droppe det brukte alternativet og gi et kjedelig, upersonlig, gavekort?

Avslutningsvis: Jeg tar selvkritikk for å være for sent ute. Har lært. Gjentas ikke.

Anonymkode: 85ea5...86c

Gi gaven du har kjøpt, så kan hun bytte den, om den ikke faller i smak. Ting fra finn kan ikke byttes, og fra kjæresten må jeg si, jeg ikke hadde ønsket meg brukte ting fra.

Anonymkode: 7384c...a49

Skrevet

Det kommer helt an på kjæresten din, og hva du kjøper brukt. Jeg ville vært glad for å få noe brukt hvis det var noe jeg ønsket meg/trengte. Har stor sans for gjenbruk.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så kommer endelig spørsmålet. Ville dere vært skuffet over å få noe brukt?

Fikk en brukt motorsykkel av kjæresten min i gave, den var 50 år gammel. Aldri vært så glad for en gave som denne ;)

Anonymkode: d48c2...2e2

• Liker 4
Skrevet

Antikke ting som er ønsket av mottageren er ok å gi, men ellers er ikke brukt et alternativ som gave. Er man ikke verdt mere liksom?  :sukk: #kjempeskuffet

Anonymkode: d14a3...f05

Skrevet

Så lenge tingene fra finn er finere,ville jeg helt klart gått for dem. Rynker han på nesen, er han bortskjemt får du heller forklare ham hvordan det henger sammen, at han kunne fått noe som var splitter nytt, men den tingen var ikke på langt nær like fin.

Anonymkode: fcc29...ff5

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville synes det var helt ok! Iallfall om jeg da fikk "mer gave for pengene" om det gir mening 😄 Hvis typen hadde brukt det som unnskyldning til å bruke mye mindre penger på gave til meg ville jeg ikke likt det like godt. (Eksempel; Vi pleier å bruke rundt 1000 på gave til hverandre og jeg ønsker meg en hårføner. Han kjøper en brukt for 300 kr og anser det da som han sparte penger - det er kjipt. Men hadde han kjøpt en superfin modell som egentlig var verdt 3000 for 1000 kr brukt så hadde det bare vært supert) Selv har jeg aldri byttet noen gaver fra kjæresten min. Synes du kan gi det du kjøpte på nett i tillegg da! :)

Anonymkode: d6f46...bce

• Liker 2
Skrevet

Helt flott å kjøpe brukt, mener jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er flott at noen kjøper brukt, men kunne aldri klart å kjøpe brukt til andre. Kjøp en opplevelse ved siden av. Det blir alltid populært. Selv har jeg kjøpt hotellovernatting. 

Anonymkode: 63463...f8c

Skrevet

Jeg kjøpte brukt gave til typen i år... så fikk jeg hetta, tenk om han hater at den er brukt? Ser helt ubrukt ut og har blitt behandlet fint, men det sier seg selv at jeg ikke kjøpte denne ny, litt antikk greie fra 70 tallet relatert til interessen hans, finnes ikke i butikken og er sjeldent flott utgave så... håper det gjør det bedre.

Anonymkode: d4ec2...781

• Liker 2
Skrevet

det kommer helt an på hva det er, hva er tilstanden, og hvor sikker du er på at han ikke ville ønsket å bytte.

At man skal føle seg mindre verdsatt med en brukt gave er gammeldags vås.

Selv ønsker jeg meg en klokke jeg har sett på finn. Den er ubrukt og papirene følger med. Helt uproblematisk tenker jeg. Kjenner flere, og det er folk med god økonomi, som kjøper smykker på finn. Elektroniske produkter, fotoutstyr og den slags er jo også helt kurant å kjøpe brukt. Det er mange som selger ting som er praktisk talt ubrukte, og noe selger ting som ikke en gang er åpnet.

Anonymkode: 727f4...921

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville synes det var helt ok! Iallfall om jeg da fikk "mer gave for pengene" om det gir mening 😄 Hvis typen hadde brukt det som unnskyldning til å bruke mye mindre penger på gave til meg ville jeg ikke likt det like godt. (Eksempel; Vi pleier å bruke rundt 1000 på gave til hverandre og jeg ønsker meg en hårføner. Han kjøper en brukt for 300 kr og anser det da som han sparte penger - det er kjipt. Men hadde han kjøpt en superfin modell som egentlig var verdt 3000 for 1000 kr brukt så hadde det bare vært supert) Selv har jeg aldri byttet noen gaver fra kjæresten min. Synes du kan gi det du kjøpte på nett i tillegg da! :)

Anonymkode: d6f46...bce

ja, akkurat dette er et poeng når man kjøper brukt. Jeg har kjøpt brukt til begge mine barn i år,og de sparte pengene går til bedre presanger til barna, og ikke til sparing til meg selv. Og det er jo for å motivere dem til å verdsette brukte ting, og vise at det er en fin måte å skaffe seg bedre ting på.

Anonymkode: 727f4...921

Skrevet

Jeg gav kjæresten min en genser jeg ikke synes var noe særlig (kjøpt på nett, i tillegg til andre ting). Han likte genseren best ;) så da ble jeg glad :) 

Anonymkode: 3943e...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...