AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Hei! Jeg strever veldig med at jeg ikke blir mett lengre, eller jeg blir mett, men vil alltid ha mer. Dette har pågått i ca 5 mnd. Blodprøvene er fine, er mindre aktiv enn tidligere. Er 26 år, kvinne. Noen som har lignende erfaring, og har noen råd om hva som hjalp deg? Anonymkode: a3dd9...cbf
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Hva spiser du? Metthet&sult styres av hormoner, hva man spiser påvirker hormonene. Hvilke blodprøver har du tatt? Anonymkode: 0d899...184 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Spiser mye grønt, bønner, linser, kylling, fisk, egg, meieriprodukter. Sunt og variert vil jeg si. Tok standarde blodprøver hos legen, og fikk beskjed om at de var fine og innenfor referanseområdene Anonymkode: a3dd9...cbf
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Prøv å spise minimalt bønner, linser og stivelse, evt korn, og mer egg og naturlig fett kjøtt inkl rødt og fisk, og suppler med sunt fett som smør, olivenolje, dropp magre meieriprodukter og gå for helfete. Få i deg nok salt. Hvordan er måltidsrytmen? Kanskje du har problemer med insulinregulering. Er du normalvektig? Noen medisiner? Stressnivå? Llivshendelser? Anonymkode: 0d899...184 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 Har du slanket deg? Anonymkode: a0a90...0a9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 Hm, trodde bønner, linser osv var bra for metthetsfølelsen jeg. Spiser etter periodisk faste. Spiser mellom kl 14-22. Fordelt på 4 forholdsvis store måltider. Liker å bli ordentlig mett, og ikke drive å småspisehele tiden. jeg er bittelitt undervektig, har ikke slanket meg, ingen medisiner. Gått opp 3 kg den siste mnd Anonymkode: a3dd9...cbf
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #7 Skrevet 20. desember 2018 Kroppen vil alltid være sulten når du er undervektig, nettopp fordi den trenger mer næring for å fungere optimalt. Det er ganske plagsomt at du bruker andre mennesker sin tid på denne måten. Du burde væørt ærlig fra første innlegg slik at andre mennesker ikke kastet bort tiden på å svare på noe som er åpenbart når du gir all info. Dette er respektløs oppførsel av deg, ts Anonymkode: f0f0f...8de 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #8 Skrevet 20. desember 2018 Kutt meieriprodukter. De er fulle av hormoner og skaper hormonubalansen. Fortsett med bønner, masse frukt og grønt. Det er bra mage fyll, med få kalorier og mye næring. Anonymkode: b7873...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #9 Skrevet 20. desember 2018 Og drikk masse vann.... Anonymkode: b7873...cf6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 Jeg har alltid vært lang og slank hele livet, så vil ikke si st jeg kaster vekk tiden til folk. I følge legen har jeg en fin vekt då lenge jeg føler meg frisk og opplagt - noe jeg gjør. Skal forsøke å bytte ut meieriprodukter, takk for tips! Anonymkode: a3dd9...cbf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Spiser mye grønt, bønner, linser, kylling, fisk, egg, meieriprodukter. Sunt og variert vil jeg si. Tok standarde blodprøver hos legen, og fikk beskjed om at de var fine og innenfor referanseområdene Anonymkode: a3dd9...cbf Slutt å fast frem til 14. Når du går for mange timer uten mat, får du ulvehunger. Kostholdet ditt virker heller ikke særlig tilstrekkelig med tanke på at du er undervektig. Tipper du ikke blir mett, fordi du faster og spiser for magert. Ville ellers innført kornprodukter, poteter (gir svært god metthetsfølelse som varer lenge) og kanskje litt rødt kjøtt fordi kostholdet ditt kan ha lite jern og B12. Ikke kutt ut meieriprodukter. Det er et idiotisk råd som vil kunne føre til mangel hos deg. Meieriprodukter er helst essensielt i kostholdet ditt. Du får bla B12, D-vitamin og jod derfra (i tillegg til kalsium, forfor, magnesium og melkeproteiner). Mest sannsynlig er du helt avhengig av B12et du henter derfra, når du bare spiser kylling av kjøtt. Anonymkode: aa288...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, trodde bønner, linser osv var bra for metthetsfølelsen jeg. Spiser etter periodisk faste. Spiser mellom kl 14-22. Fordelt på 4 forholdsvis store måltider. Liker å bli ordentlig mett, og ikke drive å småspisehele tiden. jeg er bittelitt undervektig, har ikke slanket meg, ingen medisiner. Gått opp 3 kg den siste mnd Anonymkode: a3dd9...cbf Hvis du klarer å spise 4 store(hva er store i din målestokk? måltider iløpet av 8 timer er det du spiser ikke næringsrikt nok. Hvis du er undervektig er det enda viktigere å prioritere næringstett kvalitetsmat, ikke vomfyll som stivelse. 4 måltider fordelt på 9 timer er tilsvarende å spise hele tiden. Spiser du i tillegg endel karbohydrater fra korn, belgfrukter og rotgrønnsaker, vil du har en kontinuerlig insulinutskillelse i de 8 timene +. Bønner og linser er karbohydrater du ikke trenger som i tillegg 'herper' tarmene. Spis mye mer animalsk protein og fett. Siden du er undervektig kan du kjøre på med fett. Smør, olivenolje, helfete meieriprodukter, avocado, valnøtter etc.. I tillegg fylle på med bladgrønt og overjordsgrønnsaker alt du hæler. Blomkålmos med mye godt smør er feks en grei måte å få i seg endel fett på. Sørg for å drikke nok vann, men ikke overdriv. Det er kjempeviktig er å få i seg nok salt. Mangler man salt blir man typisk fysen ("sulten"). Prøv med en halv-én teskje bordsalt utrørt i et glass vann om du føler deg fysen/uggen. Anonymkode: 0d899...184 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid vært lang og slank hele livet, så vil ikke si st jeg kaster vekk tiden til folk. I følge legen har jeg en fin vekt då lenge jeg føler meg frisk og opplagt - noe jeg gjør. Skal forsøke å bytte ut meieriprodukter, takk for tips! Anonymkode: a3dd9...cbf Ingen lege sier at vekten din er fin å du er sunn når du er undervektig. Da må du få deg en ny lege. Kroppen din er sulten fordi du er undervektig å det er absolutt ikke et tegn på en sunn kropp. Kroppen din prøver å få deg til å spise. Derfor blir du ikke mett før du når en vekt kropp/hjerne er komfortabel med for å fungere optimalt. Du faster, og er på en bestemt diett så du er tynn fordi du ikke spiser 16 timer av døgnet og ikke rekker å få i deg mat før du faster igjen. Du bør droppe periodisk faste og spise når du er sulten. Er du sulten hele tiden er ikke løsningen å få råd til noe som holder deg mett. Svaret er enkelt. Du må da bare spise mer å slutte å faste. Den dagen du er på en vekt som er bra for deg så gir sulten seg også. Anonymkode: 54c7e...e28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå