Gå til innhold

6 ukers kontroll etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har time hos fastlegen min for en sjekk 6 uker etter fødsel. Det jeg lurer på er hva fastlegen skal sjekke?

Skal legen sjekke meg nedentil også? 

Jeg spør dette fordi det har vært veldig vanskelig for meg etter fødsel . Siden barnet mitt har kolikk så har jeg ikke hatt tid til noe. Det var så vidt jeg pleide å få 10 min for å dusje. Sluttet å fjerne håret lenge før fødsel pga stor mage. Så det har blitt en skikkelig skog der nede. Syns det er flaut å dra til legen sånn hvis han skal undersøke meg nedentil også

Anonymkode: 990a0...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han «skal» ingenting. 6-ukerskontrollen for mor er høyst frivillig :) Han spør antagelig bare hvordan det går, og mange snakker om prevensjon. Mange får tatt en GU for å sjekke at alt er grodd, men det er slett ikke pålagt liksom. Hvis du ikke kjenner på plager eller vondter der nede er det bare å si at alt er fint.

Anonymkode: 8617d...4a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han «skal» ingenting. 6-ukerskontrollen for mor er høyst frivillig :) Han spør antagelig bare hvordan det går, og mange snakker om prevensjon. Mange får tatt en GU for å sjekke at alt er grodd, men det er slett ikke pålagt liksom. Hvis du ikke kjenner på plager eller vondter der nede er det bare å si at alt er fint.

Så greit å vite at man ikke trenger GU. Er ikke gravid selv, eller har barn, men har tenkt på det selv.

Anonymkode: ffd21...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket heller ikke å gå til mannlige fastlegen min pga ikke barbert, følte meg ikke fresh etc. Bestilte time hos kvinnelig legen på kontoret der, tok en GU for å sjekke innvendig og at sårene var grodd pent. Snakket om prevensjon. Tok vel 15 min bare. 

Anonymkode: 8b87e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt sikkert frivillig å ta underlivsundersøkelsen? Hvis man nekter, kan de vel ikke tvinge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det helt sikkert frivillig å ta underlivsundersøkelsen? Hvis man nekter, kan de vel ikke tvinge?

Selvsagt er det fullstendig frivillig! 😊 ingen kan tvinge deg til noe som helst når det gjelder slike ting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok 6 ukers kontroll etter fødselen hos jordmor jeg, veldig ålreit å se at alt var fint :) Absolutt helt frivillig undersøkelse, og helt vanlig å ha 6 ukers kontroll uten gynekolog undersøkelse hvis man ønsker det. Jeg var aldri hos lege under svangerskapet heller, bare jordmor. 

Uansett, jeg barberer meg aldri spesielt før gynekologisk undersøkelse og tror ikke underlivet mitt ble "frisert" overhodet fra jeg var ca 26 uker på vei og frem til noen uker etter fødselen, da måtte jeg bare stusse litt :P så lenge man har dusja holder det i massevis.

Anonymkode: 2f9e8...f58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke på noen 6 ukers kontroll. Men jeg sydde ingenting under fødsel og hadde hverken vondt eller noe i ettertid 😊 alt var tilbake til normalen etter 3 uker ca. 

Hadde nok gått om jeg hadde merket at noe ikke var som det skulle. Men jeg så ikke behovet 😊

Endret av Forever22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å be om 6-ukers kontroll neste gang, for makan til bortkastet tid. "Trenger du prevensjon"? Det gjorde jeg ikke, og det var det. Selv om jeg ble sydd ville ikke legen sjekke med en GU. 

Har du noe helsemessig du trenger å snakke om er det lurt med en time, men man trenger jo ikke ta det nøyaktig ved 6 uker. Bestill time ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU er mange steder droppet v 6 ukers kontrollen dersom mor ikke har spesielle plager. Har ikke hatt 6 ukers kontroll etter mine fødsler, har ikke hatt behov. Uansett, det er selvfølgelig helt opp til deg om du vil ha en GU under kontrollen eller ikke, så det skal du overhodet ikke bekymre deg for altså 

Anonymkode: b9086...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på jerntilskudd i graviditeten og ville tatt blodprøve for å sjekke om det var behov for noe sånn etter fødsel.. Ikke behov for gu her pga keisersnitt. Noen drar kun for å planlegge prevensjon.

Anonymkode: 7ec53...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke! Gynekologisk undersøkelse er aldri tvungen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en GU (helt frivillig), tok flere blodprøver og snakket om prevansjon. Anbefaler iallefall blodprøvene. Jeg hadde stor mangel på jern og folat etter fødselen, og måtte få tilskudd i noen mnd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte be om henvisning til gynekolog for å få underlivsundersøkelse etter fødsel (begge ganger).

Legen prater med deg om fødsel, hvordan du føler fødselen gikk, hvordan du har det, hva problemer du kan ha mødt etter du ble mor igjen osv.

En ettersamtale etter fødsel er det vel egentlig. Så kan du be om undersøkelser selv. F.eks. om du føler deg veldig sliten ville jeg råde deg og be om blodprøver på vitaminer o.l. Jeg var det (kolikk barn her og) og det viste seg å være mangel på en rekke vitaminer som jeg måtte ta tilskudd av.

Ja så spør de om du vil ha prevensjon eller ei.

Hos min lege var det umulig å få gynekologisk undersøkelse.

Anonymkode: 6c288...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...