Gå til innhold

Hvor mye har du hunden i bur? Urolig

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har noen du kan dra på kurs hos, noe jeg synes er rart da man, hvis man ønsker, kan ta feks en helg i Oslo å trene, dra hjem igjen og komme tilbake igjen.  De fleste kommer seg til Oslo. Sikkert slik veldig mange steder i dette landet...

Men altså, er det helt umulig får du skaffe seg hjelpen på nett. En til en undervisning kan hjelpe deg muligens. Eller du kan sende bort hunden for trening, så kan du delta minimalt selv...

Ellers får du gjøre som så mange andre; slenge den ut på finn.no, så erfarne hundeeiere kan overta den. 

Anonymkode: eda11...96c

Hjelpes, for en megge du er. Heldigvis har ikke alle et slikt syn på dyr at de selger den på finn.no med en gang alt ikke går perfekt. Trenger ikke undervisning, trengte bare å høre noen råd/tips for å se hva andre tenker, avgjørelsen ang hvordan jeg jobber med det er opp til meg selv. Har aldri noensinne falt meg inn å skulle omplassere en hund fordi den er aktiv som valp/unghund. Hva slags tankegang er det? 

Dere overreagerer veldig, går fint. Han er jo i en typisk alder for dette. Har han ikke i bur om natten, nei. Da går han løs på soverommet.

Overtrent blir han heller ikke, så det er en merkelig antagelse. Poenget mitt var at selv om man går en mil en dag, er det ikke mindre ødeleggelse av den grunn. Andre dager kan jeg gå 2 km. Hunden er den samme. 

Jeg fant en løsning allerede i dag tidlig da jeg testet ut ting, hadde glemt denne tråden før nå. Kommer ikke til å spørre om noe her igjen. 

Anonymkode: 40845...c7e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts det er alltid en hundeklubb i nærheten. Jeg kjørte en time for å dra på treff med min. Hundeklubber har ofte kurs og treff som alle hunder også de godt trente har godt av

Anonymkode: 0eb6b...f1f

Skrevet

Jeg har hatt et tosifret antall  hunder, og de fleste av de har vært omplasseringshunder med ulike problematferder. Jeg har aldri brukt bur annet enn i bil.

Min erfaringer (jeg jobber med hund), er at det å være i bur faktisk også kan gjøre atferden verre. Det er ingenting som tilsier at å holde hunden i et (lukket) bur. vil gjøre noe bra med atferden. Tvert om.

Det at den går inn i buret og legger seg der og ligger rolig, er jo fordi den vet den ikke kommer seg ut av buret. Så det er ikke noe tegn på at den liker å være innelåst i buret sitt.

MASSE mental aktivisering og det å være SAMMEN MED eieren sin er undervurderte aktiviteter. Dette hjelper masse.

Jeg har (tro meg) vært på mange hjemmebesøk der eier prøvde uten bur, og samtlige ganger så fungerer det omtrent sånn:
Eier angrer på at de begynte å bruke bur... en mann sa sogar en gang at han hadde kjørt på dynga med buret og kastet det for godt. Han innså at det hadde skapt flere problemer enn å løse de.

Her er forresten et (gratis) kurs på nett som omhandler unghunder og atferden deres. Det er også flere skoler som påtar seg konsultasjoner via Skype/nett. Så det går an å finne hjelp. Jeg kjenner også endel hundetrener rundt om i Norge, så hvis du vil sende meg en PM og fortelle meg hvor du bor, så kanskje jeg kjenner til noen i nærheten av deg.

https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55835-slik-kommer-du-og-hunden-deg-trygt-gjennom-unghundperioden

• Liker 2
Skrevet

Vil gjerne også legge noen linker til hva Mattilsynet mener om bur og reglene for dette:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_mye_plass_trenger_hunden_inne.16454

https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund

Ps. I Sverige er det forbudt å bruke bur innendørs i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

Vi bruker ikke bur til hundene våre, annet enn i bilen.
Vi lar det aldri gå mer enn 8 timer mellom tisseturene, og generelt sett så blir de med oss i posten/bort med bosset eller lignende så de får jo gått på do en del oftere enn det også.

Anonymkode: 86c94...ed2

Skrevet
22 timer siden, Portvinpiken skrev:

Vil gjerne også legge noen linker til hva Mattilsynet mener om bur og reglene for dette:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_mye_plass_trenger_hunden_inne.16454

https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund

Har han generelt veldig lite i bur. I dag har han vært 30 min i bur. Det var de tredve minuttene jeg ikke var til stede. Ellers var han med meg rundt omkring, og løs inne. Jeg har vel ikke skrevet at jeg pleier å ha han i bur hele tiden? Har bare skrevet at det kun er da jeg får ro. Men nå er problemet løst uansett. Han ødelegger alt om han er alene løs, dog, det tør jeg enda ikke ta sjansen på. For mange ting er ødelagt. Da er kun bur eller hundegård et alternativ

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har han generelt veldig lite i bur. I dag har han vært 30 min i bur. Det var de tredve minuttene jeg ikke var til stede. Ellers var han med meg rundt omkring, og løs inne. Jeg har vel ikke skrevet at jeg pleier å ha han i bur hele tiden? Har bare skrevet at det kun er da jeg får ro. Men nå er problemet løst uansett. Han ødelegger alt om han er alene løs, dog, det tør jeg enda ikke ta sjansen på. For mange ting er ødelagt. Da er kun bur eller hundegård et alternativ

Ja det er jo det enkleste for oss menneskene. Men ikke det beste for hundene.

• Liker 2
Skrevet
På 19.12.2018 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Har et problem med hunden min på 10 mnd. Han kunne være mer løs inne før, men nå ødelegger han ting med en gang. Tygger på alt. Dessuten RASER han rundt, frem og tilbake, frem og tilbake, lager ekstremt leven og er på hele tiden. En eneste liten lyd og han raser bortover, alle teppene sklir vekk, han river ned ting osv. Jeg må være så utrolig på og streng, og det blir veldig uhyggelig. Eneste gangen jeg får litt fred er om jeg putter han i bur. Jeg vil jo egentlig ikke ha han i bur, men han roer seg aldri inne. Dette kan vare i mange timer. Han får masse av sosial og mental stimuli + mosjon. Har f.eks gått en mil med han i dag, og lært nye triks. Jeg kan snu ryggen til i 10 sekunder når han er inne, og da er plutselig tre penner og en pute ødelagt. Blir helt gal av det! 

Jeg lurer også på hvor lenge dere hunder holder seg hver natt? Han kan fint holde seg fra kl 22 til kl 10 neste formiddag, men fikk høre at det er dyreplageri. Han ligger da og sover dypt, og er ikke panisk når jeg går ut med han, men tisser lenge når vi kommer ut. 

Da har du ikke brukt opp hans energi mentalt om han spiser på alt han kommer over. Mer tur og mer mental trening vil gi mindre tygging. Vår holder seg fra 23-6/7 på morgenen, er 1 år gammel. 

Anonymkode: 8eb9c...056

• Liker 1
Skrevet
På 20.12.2018 den 1.45, Portvinpiken skrev:

Vi har aldri brukt bur til våre, men i noen tilfeller er det jo nødvendig rent sikkerhetsmessig. Det er vel bedre med bur enn at du kommer hjem og finner hunden fritert av elektrisk sjokk, med knekt nakke i bunnen av trappen eller med asbestforgiftning etter å ha tygget i stykker huset ;) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri brukt bur til våre, men i noen tilfeller er det jo nødvendig rent sikkerhetsmessig. Det er vel bedre med bur enn at du kommer hjem og finner hunden fritert av elektrisk sjokk, med knekt nakke i bunnen av trappen eller med asbestforgiftning etter å ha tygget i stykker huset ;) 

Det der var så sterkt overdrevet at jeg bare må få svare. Løsningen er:

- sikre ledninger (det finnes beskyggelsesrør man får kjøpt)
- grind foran trappen
- og har du en hund som tygger så til de grader må du uansett gjøre andre tiltak 😉

Ikke gjør ting vanskeligere enn de er. Vi har hatt hunder hjemme i hundrevis (tusenvis) av år og det går som regel heeeelt greit! 

Vær heller ærlige med dere selv og innrøm at buret er til det beste for dere og ikke for hunden.

• Liker 3
Skrevet

Har også en hund som tygger og ødelegger ting, men aldri om jeg hadde valgt bur. Istedet har jeg ryddet og fjernet alt som kan tas tak i og satt opp grinder. Hunden har gang og soverom, der er alt utenom møbler ryddet vegg. Ingenting hunden kan få tak i og ødelegge. 

Anonymkode: c6c32...5f7

Skrevet

Hvorfor er det aå Vanskelig å sikre huset? Her har vi tatt drastiske grep for at katten ikke skal skade seg når hun er alene, dette innebærer alt katten kan surre seg inn i, spise, knuse etc. Det må jo bare gjøres når de fremdeles er unge, uforsiktige og utforskende. Det samme gjelder hunder. Tygger den på sko? Ikke ha sko fremme. Faller den ned trapper? Bruk trappegrind. 

Anonymkode: 5b5e1...a85

• Liker 1
Skrevet

Vår hund sover i bur ved siden av senga vår på et bord. Har prøvd å få henne til å sove i sengen sin på rommet vårt, men det er bare piping og bjeffing fordi hun da vil opp i sengen til oss (hun klarer ikke å hoppe opp). På dagtid er hun aldri i bur, bortsett fra i bilen. 

Anonymkode: 866aa...79f

Skrevet

Hunden vår, en omplaasseringshund, er kun i bur i bilen når vi kjører. 

Anonymkode: 02edc...e1d

• Liker 1
Skrevet
På 21.12.2018 den 12.44, Portvinpiken skrev:

Det der var så sterkt overdrevet at jeg bare må få svare. Løsningen er:

- sikre ledninger (det finnes beskyggelsesrør man får kjøpt)
- grind foran trappen
- og har du en hund som tygger så til de grader må du uansett gjøre andre tiltak 😉

Ikke gjør ting vanskeligere enn de er. Vi har hatt hunder hjemme i hundrevis (tusenvis) av år og det går som regel heeeelt greit! 

Vær heller ærlige med dere selv og innrøm at buret er til det beste for dere og ikke for hunden.

Som sagt, vi har aldri hatt behov for bur til våre hunder (som jeg skrev i innlegget du siterte), men oppdretteren til den ene hunden vår har f. eks. 8 hunder på 75-100 kg. Da holder ikke det ikke med trappegrind.

Den valpen vi har nå kan finne på å prøve seg på ledninger, men har ikke funnet noen veldig god løsning på den type ting som må ha strøm hele tiden annet enn å stenge han ute fra de rommene det gjelder (noe vi ikke kunne i starten fordi han da kunne falle ned trappen - vi fant ikke trappegrind med små nok sprinkler til at han ikke kunne sette fast hodet og da vi borret fast plate der tygget han gjennom denne). Tar gjerne imot tips til tiden fremover når han skal lære seg å være hjemme alene lenger om gangen :) 

Skrevet (endret)
På ‎19‎.‎12‎.‎2018 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, for en megge du er. Heldigvis har ikke alle et slikt syn på dyr at de selger den på finn.no med en gang alt ikke går perfekt. Trenger ikke undervisning, trengte bare å høre noen råd/tips for å se hva andre tenker, avgjørelsen ang hvordan jeg jobber med det er opp til meg selv. Har aldri noensinne falt meg inn å skulle omplassere en hund fordi den er aktiv som valp/unghund. Hva slags tankegang er det? 

Dere overreagerer veldig, går fint. Han er jo i en typisk alder for dette. Har han ikke i bur om natten, nei. Da går han løs på soverommet.

Overtrent blir han heller ikke, så det er en merkelig antagelse. Poenget mitt var at selv om man går en mil en dag, er det ikke mindre ødeleggelse av den grunn. Andre dager kan jeg gå 2 km. Hunden er den samme. 

Jeg fant en løsning allerede i dag tidlig da jeg testet ut ting, hadde glemt denne tråden før nå. Kommer ikke til å spørre om noe her igjen. 

Du trenger ikke kurs, det finnes gode hundebøker. Søk på canis.no. Det finnes flere sider der folk er seriøst opptatte av hunder. 

Jeg har hørt av en hundetrener at man ikke skal øve inn dressur før etter en mellomlang tur. Da er hunden rolig og tar til seg læringen lettere. 

Har passet en omplasseringshund, en uoppdragen gneldrete og sjarmerende en. Han tigget ikke bare ved bordet men bjeffet høyt, også under matlagningen på kjøkkenet. Han fikk selvsagt ikke noe ved bordet, jeg brukte ta opp litt vom som han fikk på kjøkkenet etter at vi hadde spist. Han lærte at det ikke hjalp å mase på under ett døgn. prøvde seg bare litt. Har sett hunder tigge før, men denne var ekstrem. 

Har aldri brukt mye bur, men er man sliten, hunden virker leken og man sitter opptatt med kontorarbeid og trenger konsentrasjon og ikke mas fra hunden, da har jeg brukt bur, men bare for høyst en times tid. Døra til buret står ellers åpent, så hunden gikk også dit av fri vilje. 

Hunder er forskjellige, noen biter i stykker sko, andre er mer avslappet. Lær den at inne skal man ikke leke for mye, men der kan dere gjøre øvelser, sitt og bli, dekk og bli, gi hals (bjeffe), lære den å være stille på kommando når den har lært gi hals. På tur kan dere trene på høyre, venstre, bruk armen dit du vil hunden skal gå, trene på å stå, og gå fot. 

Lær den det du ønsker og husk at om en hund har lært ordet sitt, betyr det ikke at den husker det et halvt år senere. Det er det som er litt gøy med dressur, man må trene litt på det flere ganger i uka. Men lær hunden hva nei betyr, og øyekontakt. Kan den det går det lettere. Å lære inn nei kan du gjøre med å ha en godbit i hånda, hunden vil bli opptatt av hånda di, si Nei, legg godbiten på gulvet, si nei igjen, og sperr av med en fot eller ha den i bånd. Så sier du Ja, vær så god. 

Når du trener øyekontakt, gir du aldri godbit før hunden ser på deg og ikke på godbiten. 

Men som en erfaren hundevenn av meg sier, han har en omplasseringshund. Bare bikkja kan kommandoen kom, driter han i å lære den sitt og gi labb. 

Lykke til. Det kommer til å ordne seg. Når hannhunder er tre år blir de roligere, men i mens ta til deg gode råd og les deg opp. Jeg og min hund har vunnet premier i dressur, og aldri gått på kurs. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Skrevet

Når min er hjemme alene så er hun kun på et rom. Hadde tidligere bur der (åpen dør), men pga en uheldig hendelse så liker hun det ikke, og jeg har valgt å ta det bort (bilbur går greit).

Jeg er enig med de andre, høres ut som rotrening må til. Det jeg måtte gjøre med min da hun var på sitt værste var å be hun legge seg ned (på siden) og så satte jeg meg ved siden av henne på gulvet med en hånd rolig på henne (ikke noe kos, prat el) og om hun var rolig holdt jeg bare litt strammere grep og sa rolig, og etter hvert så roet pust og alt seg (obs, hånden skal være rolig og trygg, ikke holde nede med makt).

Min klarer seg også utmerket på soverommet i 12 timer (hun gir beskjed om hun må ut). Men det er ikke akkurat standard at vi er der i 12 timer 😂 men 8 timer er iallefall standard her i huset.

Anonymkode: 37a12...936

Skrevet

Aldri brukt bur på min annet enn i bil. Han fikk være på avgrenset område når jeg ikke var hjemme når han var liten. Nå er han så gammel at han har hele huset til rådighet. Der han er når jeg drar er der han er når jeg kommer hjem igjen uansett hvor lenge jeg blir borte. Han gikk fra å være hund til å bli sofapute rundt 12 års alderen 😅

Skrevet

Denne hunden hadde jeg villet hatt i bånd inne, og fått han til å legge seg ned og slappe av. Hadde også redusert tur og aktiviteter, høres ut som det er for mye. Det må ikke ALLTID skje noe.  Hadde også begynt med råforing og gitt kjøttfulle bein som han kunne stresse ned med. Merket på shæferen min at  hun ble roligere av det, tørrfor giret  henne mer opp.

Anonymkode: 4f5fc...b4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...