AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Har et problem med hunden min på 10 mnd. Han kunne være mer løs inne før, men nå ødelegger han ting med en gang. Tygger på alt. Dessuten RASER han rundt, frem og tilbake, frem og tilbake, lager ekstremt leven og er på hele tiden. En eneste liten lyd og han raser bortover, alle teppene sklir vekk, han river ned ting osv. Jeg må være så utrolig på og streng, og det blir veldig uhyggelig. Eneste gangen jeg får litt fred er om jeg putter han i bur. Jeg vil jo egentlig ikke ha han i bur, men han roer seg aldri inne. Dette kan vare i mange timer. Han får masse av sosial og mental stimuli + mosjon. Har f.eks gått en mil med han i dag, og lært nye triks. Jeg kan snu ryggen til i 10 sekunder når han er inne, og da er plutselig tre penner og en pute ødelagt. Blir helt gal av det! Jeg lurer også på hvor lenge dere hunder holder seg hver natt? Han kan fint holde seg fra kl 22 til kl 10 neste formiddag, men fikk høre at det er dyreplageri. Han ligger da og sover dypt, og er ikke panisk når jeg går ut med han, men tisser lenge når vi kommer ut. Anonymkode: 40845...c7e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Ikke noe utover når vi kjører bil Du må på kurs. Du har nemlig glemt noe vesentlig, å trene ro med hunden. Skaff dere hjelp Anonymkode: eda11...96c 18
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Har aldri eid et eneste bur til hundene mine, bortsett fra de som er skrudd fast i bilen. Han roer seg. Og det med at det er dyreplageri at han holder seg lenge, det er bare tull. Såfremt han sier fra og kommer ut hvis han må. Anonymkode: 1b152...ddf 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Du må trene ro. Gi ros hver gang han legger seg på plassen sin eller på gulvet. Mine bruker ikke bur. Jeg hadde bur til den ene helt i starten fordi den var rimelig rabiat. Alltid løs hvis jeg var i samme rom men bur så fort jeg skulle på do eller hente posten. Det gjorde jeg kun fordi hun beit i stykker alt lynkjapt og jeg var redd hun skulle skade seg. Vi sluttet helt med bur etter noen måneder. Nå hører det med til historien at vår var nesten fem måneder når vi fikk henne og hun hadde bodd ute i hundegård hele tiden frem til da. Anonymkode: 44402...c96 1
Gjest IommI Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Hun er aldri innelåst i bur. Jeg har et bur i stua, uten dør. Og hun har en seng der, og legger seg når hun vil. Hun legger seg der, hvis hun ikke er for varm. Ellers har jeg 2 andre hundesenger. Hvis hun vil være i fred legger hun seg nede i gangen, eller under sengen min.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe utover når vi kjører bil Du må på kurs. Du har nemlig glemt noe vesentlig, å trene ro med hunden. Skaff dere hjelp Anonymkode: eda11...96c Uaktuelt med kurs. Er ingen kurs her jeg bor 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må trene ro. Gi ros hver gang han legger seg på plassen sin eller på gulvet. Mine bruker ikke bur. Jeg hadde bur til den ene helt i starten fordi den var rimelig rabiat. Alltid løs hvis jeg var i samme rom men bur så fort jeg skulle på do eller hente posten. Det gjorde jeg kun fordi hun beit i stykker alt lynkjapt og jeg var redd hun skulle skade seg. Vi sluttet helt med bur etter noen måneder. Nå hører det med til historien at vår var nesten fem måneder når vi fikk henne og hun hadde bodd ute i hundegård hele tiden frem til da. Anonymkode: 44402...c96 Gjør jo det, men skal ekstremt lite til før han er i gang igjen og de andre i huset blir irriterte da. Hadde det bare vært meg, hadde det ikke vært så farlig. Min biter også i stykker alt mulig, plutselig kveles han på en penn han prøver å tygge eller noe. 10 minutter siden, IommI skrev: Hun er aldri innelåst i bur. Jeg har et bur i stua, uten dør. Og hun har en seng der, og legger seg når hun vil. Hun legger seg der, hvis hun ikke er for varm. Ellers har jeg 2 andre hundesenger. Hvis hun vil være i fred legger hun seg nede i gangen, eller under sengen min. Hvilke hunderaser har dere? Anonymkode: 40845...c7e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Hvilken rase har du? Hunder kan fort bli overstimulerte også, spesielt en unghund etter lang tur. Effektive treningsformer som gjør dem slitne er hodetrim, ikke for mye mosjon for det kan gira dem enda mer opp. Godbitsøk er fantastisk! Da vil den bli mentalt sliten for det krever ekstremt med fokus. 12 timer i bur er alt for lenge etter min mening, spesielt om hunden tisser lenge når den først kommer ut, det sier jo bare at den blæra er full og sikkert ubehagelig, men om den sover som en stein hele tiden og må vekkes omtrent så lider den kanskje ikke noe nød. Personlig ser jeg på bur utenom i bil som en skikkelig uting. Det er fort gjort at de blir passive og at det blir misforstått som at de elsker buret sitt. Da hunden min var valp så var han en djevel. Andre valper sov, lekte litt, og var uskyldige vesener, min var som en hyene i forkledning. Det var tenner overalt så fort jeg fikk han hjem, venninna mi måtte bryte med han fordi han hadde overtatt senga, han var ikke gamle knotten da han klikka på rottweileren på besøk som gikk forbi beinet hans, så på deg med et fandens blikk før han begynte å GNAGE seg gjennom vegg-til-vegg teppet, alt fikk gjennomgå, sofaen ble ødelagt, ble han snakket til eller forsøkt avledet så vandret han bare nonchelant videre og gjorde noe annet faenskap. Tanken på bur har aldri streifet meg, selv om det var et helvetes jobb med å sikre, og trene, det var liksom ikke noe annet alternativ for bur var uhørt. Nå bruker jo folk bur ved den minste ting, selv ved å "trene" den til å bli husren, fordi valpen må holde seg lengst mulig for å ikke sitte i sin egen urin/avføring. Det er helt sykt! (Nå var det generelt, og ikke rettet mot deg, TS) Det vil gi seg, men det er tydeligvis en hund som krever veldig mye for at det ikke skal gå utover inventaret? Er han like aktiv/stressa når du også er rolig? Anonymkode: fd504...a41 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uaktuelt med kurs. Er ingen kurs her jeg bor Gjør jo det, men skal ekstremt lite til før han er i gang igjen og de andre i huset blir irriterte da. Hadde det bare vært meg, hadde det ikke vært så farlig. Min biter også i stykker alt mulig, plutselig kveles han på en penn han prøver å tygge eller noe. Hvilke hunderaser har dere? Anonymkode: 40845...c7e Anonymkode: 44402...c96
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har to hunder, og de er aldri i bur. Anbefaler deg å kontakte en hundetrener. Anonymkode: cf52a...811 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 44402...c96 Fikk trykket på send før jeg fikk svart. Det jeg har er en harehund, hygen. De er ikke kjent for å være rolige som valper altså men ro-trening virker. Mental stimuli, ikke lange turer hver dag og masse ro-trening. Det tar tid, jeg brukte to år før hunden var til å leve med. Anonymkode: 44402...c96 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har to hunder som har eget soverom i huset. Den ene går løs på soverommet mens den andre ligger i bur når vi er på jobb. Grunnen til at den ene ligger i bur når vi er borte, er fordi at han går og legger seg der selv. Nå skal det nevnes at jeg jobber dagtid og mannen jobber kveld/natt, så hundene er aldri hjemme alene i mer enn maks 2 timer. Anonymkode: 06a07...501
Gjest Mammalivet Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 Hunden vår ligger i buret sitt mens vi er på jobb, så ca i 7-8 timer. Han har hele yttergangen for seg selv, men dersom vi forsøker gå ut av døra uten at vi har lukket burdøra så bjeffer han til vi kommer inn igjen. Har latt han ha muligheten til å være løs helt siden han var valp, men han har alltid vært glad i buret sitt. Han legger seg i buret framfor alle slags hundesenger, og er veldig avslappet når buret stenges 🤷🏻♀️ Jeg liker det ikke, vil helst han skal ha mulighet til å gå ut, men han virker ikke trygg når vi forlater huset da. Kjøpte veldig stort bur, så han kan både stå, sitte, og strekke seg fullstedig ut. Hadde forresten én episode for noen år tilbake hvor han tydeligvis fikk diare mens vi var på jobb. Når jeg kom inn i yttergangen var det dritt i hele yttergangen, men burdøra var fremdeles lukket. Vi fant ut at han hadde brytt seg ut av buret ved å presse seg ut gjennom det ene hjørnet🙈 Så han kan tydeligvis komme seg ut om han virkelig vil.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 Hundene vi hadde når jeg vokste opp var aldri i bur (bortsett fra i bil). Når de var valp var de på badet når vi var borte i tilfelle uhell, i tilleg til at det var det rommet med minst lyder utenfra og uten vinduer så hunden slapp å være på vakt. De ble veldig rolige alene hjemme, så stort sett og sov. De ble trent på at de skulle være rolige inne, vi fikk aldri herje med dem innendørs så de ble oppjaget. Anonymkode: 5b5e1...a85 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 Har en gæren mynde i verste unghundalder, men bruker ikke bur i det hele tatt. Øver mye på rotrening, begrenser plassen inne i form av grinder så hun kun får være i et rom med meg. I verste raptusene binder jeg henne til sofabeinet. Anonymkode: c6c32...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 Hadde verdens mest hyperaktive labrador, men bur brukte vi kun i bilen. Han kunne få raptuser av en annen verden, da han løp rundt og herjet og vi ikke fikk kontakt med ham. Men det kunne ikke falt meg inn å stenge ham inne i et bur som straff. Nå ødela han ikke så mye, og tygget helst på sine egne tyggeleker, men litt må man jo regne med blir ødelagt når man har valgt å skaffe seg hund. Når han var alene hjemme hadde han tilgang til gangen og badet, seinere også soverommet, og som «pensjonist» kunne han være løs i hele huset mens vi var på jobb. Vi fulgte en viktig regel fra dag 1: vi lekte og herjet ikke med hunden inne. All lek foregikk ute, inne slappet vi av og var rolige. Anonymkode: 6ab97...646 2
Tabris Skrevet 19. desember 2018 #16 Skrevet 19. desember 2018 Min hund er i bur i bilen, jeg har ikke bur inne. Jeg sier som de andre - hunden trenger å lære seg ro inne, uten at den må være i buret. Gi den først det den behøver av fysisk og mental stimulering inne. Nesearbeid og nyinnlæring av triks/øvelser er gode måter å gjøre hunden sliten på, på en god måte. Leking, herjing og ball/pinnekasting vil gire hunden opp og gjøre den enda mer stresset når den kommer hjem. Når du kommer hjem så ville jeg beholdt båndet på. Bind den i sofaen nær dere, gi den en kong/tyggebein og så ignorer hunden. Pass på at det ikke er noe innenfor hundens rekkevidde som den kan ødelegge.Ikke se på hunden eller snakk til den, det kan være nok til å gire den opp igjen. Gjør dette til en fast rutine. Etterhvert som hunden lærer seg at det er slik det er og du ser at den roer seg så kan du begynne å ha båndet løst, men ellers gjøre som før. Så ta av båndet men la hunden beholde selen på. Til slutt, når den roer seg uten at du trenger å bruke båndet i det hele tatt, så kan du ta av den selen. Da er de gode vanene innlært. 6
Million Skrevet 19. desember 2018 #17 Skrevet 19. desember 2018 Jeg har aldri hunden min i bur, og har aldri hatt det heller. Det er dyreplageri. 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #18 Skrevet 19. desember 2018 Vi har ikke bur inne. Hunden går i hele huset også når han er alene. Jeg har kun ett Variocagebur som står permanent i bilen. Tren på ro. Hunden er bare ti mnd så det er ikke for seint. Gi ros (rolig stemme) og godbiter når han slapper av. Ignorer når den kommer med leker og lær den å legge seg på plassen sin når den herjer og ros den etter en tid når den har ligget stille. En hund i god form er bra, men en hund blir bare sprekere og sprekere. Du skal ikke måtte gå en mil hver dag. Anonymkode: 0eb6b...f1f 1
Gjest IommI Skrevet 19. desember 2018 #19 Skrevet 19. desember 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke hunderaser har dere? Anonymkode: 40845...c7e Jappse
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #20 Skrevet 19. desember 2018 Hvis du ikke har noen du kan dra på kurs hos, noe jeg synes er rart da man, hvis man ønsker, kan ta feks en helg i Oslo å trene, dra hjem igjen og komme tilbake igjen. De fleste kommer seg til Oslo. Sikkert slik veldig mange steder i dette landet... Men altså, er det helt umulig får du skaffe seg hjelpen på nett. En til en undervisning kan hjelpe deg muligens. Eller du kan sende bort hunden for trening, så kan du delta minimalt selv... Ellers får du gjøre som så mange andre; slenge den ut på finn.no, så erfarne hundeeiere kan overta den. Anonymkode: eda11...96c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå