Gå til innhold

Hvem har ansvaret for å betale begravelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har egentlig ansvaret for å betale en begravelse hvis avdødes egen formue ikke dekker dette? Er det barna som har dette ansvaret? Hva om avdøde fortsatt har foreldre i live, har disse mer økonomisk ansvar enn avdødes barn?

Jeg er dessverre i en trist situasjon der svigerfar nettopp har dødd etter lang tid med kreft, og han hadde omtrent null kroner på konto. Han har fortsatt en mor i live, men hun mener at hun ikke skal betale begravelsen, det er det min mann (avdødes eneste barn) som skal. Min manns farmor har riktignok lavere inntekt(pensjon) enn han, men hun er gjeldsfri og har omtrent en halv million på konto. Vi er i etableringsfasen, så vi/mannen min har et relativt stort boliglån. Ting går rundt, men 100 000 til en begravelse vil være en strek i regningen. Mannen min hadde forøvrig ikke et veldig nært forhold til faren sin.

Anonymkode: a8156...eaa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig ingen som har ansvar for det. Om det ikke er midler i boet så kan det dekkes av det offentlige, men da blir det ikke noe fancy opplegg akkurat. Kun gudstjeneste og kisten i jorden. Dere kan søke om noe støtte fra nav, eller et eller annet sted. 

• Liker 5
Skrevet

Svigerfar døde i fjor. Hans far og hans søsken betalte ikke, det var det vi som gjorde. Jeg synes det var ufint da vi er i samme situasjon som dere. De kunne godt ha hjulpet til litt. Vi arvet bare gjeld, som vi sa fra oss. Vi fikk litt støtte av nav, snakk med de. 

• Liker 2
Skrevet

Dette triste livet. Hvor folk dør og alle unngår ansvar for en verdig begravelse. Det fins de som ikke har noen. Ingen kommer i begravelsen engang. Og så lurer en på hvem som skal betale der flete har midler. Håper ingen som er deprimerte leser dette. 

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har egentlig ansvaret for å betale en begravelse hvis avdødes egen formue ikke dekker dette? Er det barna som har dette ansvaret? Hva om avdøde fortsatt har foreldre i live, har disse mer økonomisk ansvar enn avdødes barn?

Jeg er dessverre i en trist situasjon der svigerfar nettopp har dødd etter lang tid med kreft, og han hadde omtrent null kroner på konto. Han har fortsatt en mor i live, men hun mener at hun ikke skal betale begravelsen, det er det min mann (avdødes eneste barn) som skal. Min manns farmor har riktignok lavere inntekt(pensjon) enn han, men hun er gjeldsfri og har omtrent en halv million på konto. Vi er i etableringsfasen, så vi/mannen min har et relativt stort boliglån. Ting går rundt, men 100 000 til en begravelse vil være en strek i regningen. Mannen min hadde forøvrig ikke et veldig nært forhold til faren sin.

Hva med å gjøre det billigst mulig? En helt enkelt bisettelse, leie ett helt enkelt samfunnshus og spleiselag til etterlag? Det er ingen regler, man må bli enige om det. Hva med å fortelle dette til farmor? At dere ikke har god økonomi nå? Og sett opp en avtale om ev. tilbakebetaling? Kanskje forskudd på arv kan være ett alternativ, selv om det er kjipt å måtte bruke det for å dekke begravelsen. 

Hva med dødsboet? Det er da helt sikkert noe som kan selges, og ikke alt som blir tatt vare på. Så det er da noe penger som kan hentes inn. 

Anonymkode: d8d5d...043

• Liker 3
Skrevet

Dersom svigerfar hadde lav inntekt, så kan det søkes gravferdsstønad via NAV. Den er på ca 20 000. Det han har på brukskonto kan brukes til å betale med, der er det mulig å gå i banken og be de om å trekke fra konto når dere får faktura fra begravelsesbyrået. Gravstein kommer utenom og må dekkes av andre.

Har begravd to søsken - ingen vanlig begravelse koster 100 000. Vi har vel kommet på ca 30 000. Helt vanlige, fine begravelser med trykt program, dødsannonse, solist i kirka, kiste, blomster og snitter til minnestund. Alt kan gjøres atskillig dyrere, men også rimeligere.

Anonymkode: 5222c...c21

• Liker 18
Skrevet

Er den avdøde medlem i «folketrygda»

får man stønad, litt over 20 000 og til båretransport. Jeg var eneste barn og hadde ingen forventinger om at min mammas søsken skulle betale for noe, så der gjorde jeg selv. Ble vel ca 80 000 tilsammen.

Anonymkode: e7793...bce

Skrevet (endret)

https://www.fonus.no/nar-noen-dor/vanlige-sporsmal/ansvar-rettigheter-og-plikter/

Her har du en god link, hvor det står at man kan søke NAV om støtte! 

Ett kjapt søk på google, så koster den blilligste gravstøtten jeg fant 13.000 kr. Jeg vet at søskenbarnet mitt som var 205 cm måtte ha ekstra lang kiste, og den kostet himmla mye nettopp på grunn av at han var så lang. Den billigste kisten 5000 ,- i spon, men den tviler jeg på veldig mange velger - for den så ut som et halvfabrikat.

Her har du en link skrevet av TV2, vel og merke i 2016, så prisene er nok korrigert siden på selve pakkeprisen hos ulike begravelsesbyråer. Så kommer det an på hvor mange gjester som ventes, antall program hefter, leie av prest og kirke (aner ikke om det koster penger...) kapell eller hva det måtte være. 

https://www.tv2.no/a/8765116/

En ting jeg husker at onkelen min sa: man må være rik for å ha råd til å dø. Og det i ett av verdens rikeste land.

Anonymkode: d8d5d...043

Ryddet for slettet sitat. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 3
Skrevet

"– I Osloregionen vil du finne priser fra 14.000 til 95.000 kroner, og en gjennomsnittskostand er cirka 30.000 til 50.000 kroner. Da er alle ordinære utlegg tatt med, som kiste, transport, seremoni, trykte program, blomster og annonser. Minnesamvær og eventuelt gravmonument er ikke tatt med i dette, ifølge Hammersmark."

(Fra denne.)

Anonymkode: e00d8...35f

• Liker 6
Skrevet

Kiste koster 5000, transport kan en ta selv, om en har varebil. Stort flere strengt nødvendige utgifter er det ikke, så vidt jeg husker. Jo, liksvøp, vel? 20 000 + transport er uansett rikelig. 

Anonymkode: 62e3f...3c5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kiste koster 5000, transport kan en ta selv, om en har varebil. Stort flere strengt nødvendige utgifter er det ikke, så vidt jeg husker. Jo, liksvøp, vel? 20 000 + transport er uansett rikelig. 

😂 Hva man kan, og hva man vil, etter å ha mistet et familiemedlem er to veldig forskjellige ting...

Anonymkode: 462fd...c13

• Liker 24
Skrevet

Bare betal i dyre dommer du,

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 Hva man kan, og hva man vil, etter å ha mistet et familiemedlem er to veldig forskjellige ting...

Vi tre gjenlevende brødre fraktet liket av far et par mil til kirkegården. Det var en fin opplevelse!

• Liker 4
Skrevet

Så sinnsykt å ikke ville betale begravelsen til sin egen sønn.. Helt villt faktisk.

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde alt selv da bestemor døde. Unntaket var blomster og trykking av programmer. Kisten hentet vi og vi bar henne inn i kirken selv. Ingenting etter begravelsen, og dermed ingen utgifter til mat, lokale osv. 

Anonymkode: 29f19...b02

• Liker 3
Skrevet

Hva koster det med kremering? 

Jeg vet at noen ikke har sammenkomst etterpå, men skriver "minnehøytideligheten avsluttes ved graven". Da slipper man mange utgifter der.

Anonymkode: 05f04...9c2

• Liker 5
Skrevet
6 hours ago, addict said:

Så sinnsykt å ikke ville betale begravelsen til sin egen sønn.. Helt villt faktisk.

Det er ikke hun som arver. Vi har derimot en sønn og svigerdatter som gjerne vil arve (et hus?), men som helst vil snike seg unna kostnadene til begravelse. De vil formodentlig senere være arvingene til avdødes mor også...

Er boet tomt for verdier, tar det offentlige kostnaden med en minimumsbegravelse, så det er åpenbart ikke tilfellet her.

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, addict skrev:

Er det ikke naturlig at den som arver også betaler for begravelsen da? 

Uansett er det jo også ganske sinnsykt å hevde at man må ut med 100 000 kr hvis man velger å ta regningen til en som nettopp har mistet faren sin. 

Anonymkode: b4ebb...e70

• Liker 10
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten du bestiller en begravelse eller du bestiller en avis, så er bestilleren av en vare eller en tjeneste den ansvarlige for å betale for den bestilte varen eller tjenesten. 

En begravelse har ulik pris ettersom man kan velge ulike tjenester og ulike produkter. 

Vil eller kanmikke de pårørende betale for bergavelsen, så får de frasi seg ansvaret og la Nav ta seg av å få den døde i graven. 

En ting er i alle fall sikkert, det er uverdig å drive å krangle om begravelseskostnadene, og enda mer nedrig å henge svigermor ut på nett i denne sammenhengen. Man er nemlig ikke særlig anonym bak ab knappen. 

Anonymkode: 2fdcc...8d5

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hun som arver. Vi har derimot en sønn og svigerdatter som gjerne vil arve (et hus?), men som helst vil snike seg unna kostnadene til begravelse. De vil formodentlig senere være arvingene til avdødes mor også...

Er boet tomt for verdier, tar det offentlige kostnaden med en minimumsbegravelse, så det er åpenbart ikke tilfellet her.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke naturlig at den som arver også betaler for begravelsen da? 

Uansett er det jo også ganske sinnsykt å hevde at man må ut med 100 000 kr hvis man velger å ta regningen til en som nettopp har mistet faren sin. 

Anonymkode: b4ebb...e70

Jeg snakker som en mor. Hadde min sønn dødd så hadde jeg aldri stått i en situasjon hvor det hadde vært krangel om å gi han en verdig begravelse. Jeg har aldri vært en gammel dame med en eldre sønn, men jeg kan ikke se for meg at kjærligheten skal viskes så mye ut at begravelsen hadde blitt et krangletema.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...