Gå til innhold

Hva skjer med et digert forbrukslån om man dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å ser på luksusfellen med en venn, så begynte vi å lure, hvis en person ikke har noen penger og har sinnsykt mye forbrukslån dvs 1 000 000, hva skjer med det om man dør? Vil familien overta det eller vil det forsvinne?

Anonymkode: 79a32...2c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna dine arver

Anonymkode: 1c929...4e8

Skrevet

Arvinger må ta det om de ikke frasier seg all arv.

Anonymkode: 7f1bb...38b

• Liker 4
Skrevet

Man velger om man vil arve en person eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Hva om det ikke er noen barn?

Anonymkode: 28733...e7c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter å ser på luksusfellen med en venn, så begynte vi å lure, hvis en person ikke har noen penger og har sinnsykt mye forbrukslån dvs 1 000 000, hva skjer med det om man dør? Vil familien overta det eller vil det forsvinne?

Anonymkode: 79a32...2c1

Det vil forsvinne. Det vil si; banken må avskrive det som tapt, for avdøde hadde jo ingen eiendeler, og etter dødsfallet har han heller ingen inntekter. Familien til avdøde blir ikke ansvarlig for gjelden til den døde hvis de ikke tar på seg gjeldsansvaret. 

• Liker 4
Skrevet

Det forsvinner ikke, utlåner taper summen. Det er risikoen man tar som utlåner og er grunnen til at usikrede lån har mye høyere renter enn lån med pant.

Anonymkode: 7c524...d1e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna dine arver

Anonymkode: 1c929...4e8

Det er mulig å avskrive seg arv / gjeld.

Eventuelle arvinger er ikke pliktig til å betale en dritt...                 

Anonymkode: e684f...afe

Skrevet
Akkurat nå, Testosteron skrev:

Det vil forsvinne. Det vil si; banken må avskrive det som tapt, for avdøde hadde jo ingen eiendeler, og etter dødsfallet har han heller ingen inntekter. Familien til avdøde blir ikke ansvarlig for gjelden til den døde hvis de ikke tar på seg gjeldsansvaret. 

Tull.  Mottar man arven, mottar man gjelden. Frasier man seg derimot arv slipper man gjelden, men da får man heller ingen verdier.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull.  Mottar man arven, mottar man gjelden. Frasier man seg derimot arv slipper man gjelden, men da får man heller ingen verdier.

Skifteloven § 78: "Skal boet bli skiftet privat, må en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde. Hvor flere loddeiere påtar seg dette ansvaret, hefter de fullt og solidarisk overfor kreditorene. De øvrige loddeierne er bare ansvarlig for avdødes gjeld inntil verdien av sin lodd."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-3

For å bli ansvarlig for avdødes gjeld må man altså påta seg gjeldsansvaret. Man trenger ikke frasi seg arven. 

Skrevet
35 minutter siden, Testosteron skrev:

Skifteloven § 78: "Skal boet bli skiftet privat, må en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde. Hvor flere loddeiere påtar seg dette ansvaret, hefter de fullt og solidarisk overfor kreditorene. De øvrige loddeierne er bare ansvarlig for avdødes gjeld inntil verdien av sin lodd."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-3

For å bli ansvarlig for avdødes gjeld må man altså påta seg gjeldsansvaret. Man trenger ikke frasi seg arven. 

Det står jo her at skal boet skiftes så må loddeiere ta på seg avdødes gjeld. Altså, skal man motta arv må man samtidig ta på seg  ansvar for gjeld. 

Anonymkode: 4d153...5fe

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men man påtar seg ansvar for gjeld i det øyeblikket man mottar arv.

Anonymkode: 4d153...5fe

• Liker 3
Skrevet

Man får ikke forbrukslån så høyt med mindre man setter noe i pant.  Så da tar de feks. huset 

Anonymkode: ee16a...f49

Skrevet

Jeg er ikke Ts eller noe sånt, men har foreldre med gjeld, så jeg lurer på dette med å frasi seg arv. Dette er noe jeg kommer til å bli nødt til å gjøre, da mine foreldre er kroniske til å pådra seg ny gjeld. Men så til spørsmålet: Mister jeg da ALT foreldrene mine eier? Også eiendeler som har sentimental verdi, men som ikke er verdt penger? Jeg tenker typ et gammelt slitt ur, fotografier, et gammelt smykkeskrin etc.

Anonymkode: 72e3a...3c0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke Ts eller noe sånt, men har foreldre med gjeld, så jeg lurer på dette med å frasi seg arv. Dette er noe jeg kommer til å bli nødt til å gjøre, da mine foreldre er kroniske til å pådra seg ny gjeld. Men så til spørsmålet: Mister jeg da ALT foreldrene mine eier? Også eiendeler som har sentimental verdi, men som ikke er verdt penger? Jeg tenker typ et gammelt slitt ur, fotografier, et gammelt smykkeskrin etc.

Du vil ikke miste ting som ikke er av verdi. Du kan miste ting av sentimental verdi dersom tingene også har en pengeverdi, men ellers så vil du ikke miste f.eks. familiebilder osv.

Anonymkode: d64fd...05c

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke miste ting som ikke er av verdi. Du kan miste ting av sentimental verdi dersom tingene også har en pengeverdi, men ellers så vil du ikke miste f.eks. familiebilder osv.

Anonymkode: d64fd...05c

Så flott å høre! Det er i hovedsak bilder det er snakk om i mitt tilfelle. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan be foreldrene dine om å få ting og tang av sentimental verdi som gave før de faktisk dør?       

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan be foreldrene dine om å få ting og tang av sentimental verdi som gave før de faktisk dør?       

Joda, men problemet er vel gjerne at mine foreldre ønsker å leve med eiendelene sine så lenge de lever. Hvis de f.eks får kreft og vet ca.hvor lenge de har igjen, så kan de sikkert begynne å gi vekk ting, men noen dør jo brått.

Skrevet

Det går til naboen. Derfor er jeg veldig nøye på hvor jeg bor.

Hvorfor tror du eiendomsmeglere sier "plassering, plassering og plassering"?

Anonymkode: 47e2b...250

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...