Gå til innhold

Kan samboer bruke sykt barn dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barnet mitt fast boende hos oss, men han er hos far annen hver helg. Hvordan er reglene for hvem som kan være hjemme med barnet? Vi har akkurat blitt samboere. Tidligere så har jeg hatt 20 dager pr år fordi barnet har bodd hos meg, men hvordan vil det bli nå som jeg har fått samboer? Det er jo ikke hans barn, men jeg er jo heller ikke enslig forsørger? Eller er jeg egentlig det?

Tusen takk for svar!

Anonymkode: f501e...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke sykt barn dager for barn som ikke er sine egne, men du kan kanskje ha rett på flere dager dersom du har hovedomsorgen 

Anonymkode: 9126d...7dc

• Liker 1
Skrevet

Her fikk stefar fått overført 10 av mine dager til seg. Kravet var at vi hadde bodd sammen i 12 mnd eller mer. Da ble det mindre belastning på min arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9e51c...e7f

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke sykt barn dager for barn som ikke er sine egne, men du kan kanskje ha rett på flere dager dersom du har hovedomsorgen 

Anonymkode: 9126d...7dc

Jo det kan man få.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barnet mitt fast boende hos oss, men han er hos far annen hver helg. Hvordan er reglene for hvem som kan være hjemme med barnet? Vi har akkurat blitt samboere. Tidligere så har jeg hatt 20 dager pr år fordi barnet har bodd hos meg, men hvordan vil det bli nå som jeg har fått samboer? Det er jo ikke hans barn, men jeg er jo heller ikke enslig forsørger? Eller er jeg egentlig det?

Tusen takk for svar!

Som bostedsforelder med hovedomsorg, vil du fortsatt ha 20 dager. Dette er barnets rettighet - å ha en forelder hjemme ved sykdom. 

På sikt, vil du kunne overføre noen av disse dagene til din samboer, om du ønsker det.

En i nærmiljøet bodde hos besteforeldrene et par år i barnehagealder, mens mor var under utdanning et stykke unna. Da var sykt-barn dagene overført til dem, da de hadde daglig omsorg for barnet.

Anonymkode: 675ef...32f

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her fikk stefar fått overført 10 av mine dager til seg. Kravet var at vi hadde bodd sammen i 12 mnd eller mer. Da ble det mindre belastning på min arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9e51c...e7f

Det er ikke krav til at man har bodd sammen i minimumstid.

Inntil 10 dager i året
I slike tilfeller kan permisjonsretten overføres med opptil 10 dager hvert kalenderår til arbeidstakers samboer. Det følger av arbeidsmiljøloven § 12-9 (5). Det kreves ikke at partene er gift eller at samboerforholdet har vart en viss tid, for å ha rett til å overføre permisjonsdager. Har foreldrene til barnet i en slik situasjon inngått en avtale om fordeling av dagene seg imellom, noe loven også åpner for, har ikke ny samboer rett til permisjon. Her er det altså snakk om enten overføring av opp til 10 permisjonsdager til mor eller far med samværsrett, eller overføring til den arbeidstaker bor sammen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...