AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Del Skrevet 18. desember 2018 Hei, jeg tenker å utdanne meg til høsten. Tenker enten førskolelærer eller videregående skolelærer. Hvor har man mest fri? Jeg ønsker mye ferie og fritid. Og er det stor forskjell i lønn? 4 vs 5 år på skole? Takk for svar! Anonymkode: bee71...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 18. desember 2018 #2 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Hvis du vil ha mye fritid er vel ikke akkurat lærer det optimale valget... Endret 18. desember 2018 av gobbledigook 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vakkertliv Skrevet 18. desember 2018 #3 Del Skrevet 18. desember 2018 Hvis jeg skulle hatt mye fritid hadde jeg ikke valgt noen av dem😂 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Del Skrevet 18. desember 2018 En lektor (lærer i videregående skole) tjener litt mer enn grunnskolelærer. Gå innpå utdanning.no, og søk opp «grunnskolelærer» og «lektor». Men fritid kan du vel se langt etter, avhengig av hvilke av disse retningene du velger. Anonymkode: 1e191...751 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 18. desember 2018 #5 Del Skrevet 18. desember 2018 Hvis målet er fritid så er det vel best å gå arbeidsledig eller ufør Men seriøst ; ingen treng å gå i full stilling, dermed kan ein styre tida si sjølv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Del Skrevet 18. desember 2018 begge deler har like mye ferie, det er lovpålagt. Men lærer har i tillegg mye avspasering i skoleferiene, dette er timer som jobbes inn resten av skoleåret. Ett årsverk er ett årsverk uansett. Så lærer har lengre fri på sommer, men mye lengre arbeidsdager resten av året. Anonymkode: a5eff...ace 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 18. desember 2018 #7 Del Skrevet 18. desember 2018 Lærere i skolen og barnehager har ferie når det er høysesong. Da er alt av reiser og lignende dyrest. Men det kan være praktisk å ha fri samtidig med ungene. Det kan virke som det er noe mer fleksibelt på videregående skole enn på grunnskolen og barnehager. Men i det daglige kommer det også noe an på fagene. Å rette stiler tar nok mer tid enn å rette matematikk prøver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballmamma Skrevet 19. desember 2018 #8 Del Skrevet 19. desember 2018 Barnehagelærer er 3-årig, og lærer 5-årig, så det skiller to år - og så klart endel bedre lønn som lærer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #9 Del Skrevet 20. desember 2018 Jeg jobber som barnehagelærer. Har aldri fri... barnehagen er åpen hele året (bare stengt røde dager dvs også åpen julafta og nyttår). Har bare de 5 ukene ferie i løpet av året. Jobber MYE ekstra. I oktober hadde jeg 40 timer overtid. Pluss jobber en del kontorarbeid utenom atbeidstid jeg ikke får skrive timer for eller får lønn for. Overtidstimene må jeg avspassere, men det passer egebtlig aldri og føler ofte jeg er på jobb selv om jeg har fri (får telefoner, meldinger og mail). Og ikke særlig godt betalt heller... hadde jeg valgt om igjen hadde jeg ikke valgt barnehagelærer!!! Anonymkode: 3b19e...1d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #10 Del Skrevet 20. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som barnehagelærer. Har aldri fri... barnehagen er åpen hele året (bare stengt røde dager dvs også åpen julafta og nyttår). Har bare de 5 ukene ferie i løpet av året. Jobber MYE ekstra. I oktober hadde jeg 40 timer overtid. Pluss jobber en del kontorarbeid utenom atbeidstid jeg ikke får skrive timer for eller får lønn for. Overtidstimene må jeg avspassere, men det passer egebtlig aldri og føler ofte jeg er på jobb selv om jeg har fri (får telefoner, meldinger og mail). Og ikke særlig godt betalt heller... hadde jeg valgt om igjen hadde jeg ikke valgt barnehagelærer!!! Anonymkode: 3b19e...1d1 Kan jeg spørre hva du har i grunnlønn? Takk for svar☺️ Anonymkode: 9cce8...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 20. desember 2018 #11 Del Skrevet 20. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som barnehagelærer. Har aldri fri... barnehagen er åpen hele året (bare stengt røde dager dvs også åpen julafta og nyttår). Har bare de 5 ukene ferie i løpet av året. Jobber MYE ekstra. I oktober hadde jeg 40 timer overtid. Pluss jobber en del kontorarbeid utenom atbeidstid jeg ikke får skrive timer for eller får lønn for. Overtidstimene må jeg avspassere, men det passer egebtlig aldri og føler ofte jeg er på jobb selv om jeg har fri (får telefoner, meldinger og mail). Og ikke særlig godt betalt heller... hadde jeg valgt om igjen hadde jeg ikke valgt barnehagelærer!!! Anonymkode: 3b19e...1d1 Men fordelen med å jobbe mykje overtid skal jo vere at du får avspasere. Det må ein berre ta seg tid til... Lærarar har mykje "overtid " i løpet av skuleåret, og så har dei fri (avspaserer) når elevane har fri. Men det er vanskeleg for ein lærar å ta fri utanom skuleferiar, det er veldig låst til at ein må ta fri når det er logisk for skuledrifta. Det er meir fleksibelt for barnehagetilsette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #12 Del Skrevet 20. desember 2018 1 time siden, Fjaselina skrev: Men fordelen med å jobbe mykje overtid skal jo vere at du får avspasere. Det må ein berre ta seg tid til... Lærarar har mykje "overtid " i løpet av skuleåret, og så har dei fri (avspaserer) når elevane har fri. Men det er vanskeleg for ein lærar å ta fri utanom skuleferiar, det er veldig låst til at ein må ta fri når det er logisk for skuledrifta. Det er meir fleksibelt for barnehagetilsette. Ja. Men til gjengjeld har lærere fri når ungene deres har fri! Det er ikke enkelt for alle andre å sjonglere lang sommerferie, vinterferie, juleferie, høstferie etc, når man bare har fem ukers ferie... Så hva man foretrekker vil nok variere. Hvis man ikke har barn eller kun har små barn, er nok barnehagelærere å foretrekke mtp fri, pga mer fleksibilitet. Men med skolebarn vil lærer komme bedre ut. Anonymkode: 6f56b...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #13 Del Skrevet 20. desember 2018 Vær så snill å spar fremtidige generasjoner for flere dårlige lærere motivert kun av to måneder fri på sommeren.... Hvis motivasjonen din for å bli lærer er fritid så ønsker vi foreldre med skolebarn at du helst bare blir ufør eller noe slikt Det her er lavmål... Anonymkode: 79b89...c9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #14 Del Skrevet 20. desember 2018 Jobber du i barnehage så er du ca på bunnen av lønningsskalaen. Anonymkode: 568fc...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 20. desember 2018 #15 Del Skrevet 20. desember 2018 Som lærer har man "fri" i skolens ferier, men man må jobbe mer (overtid uten overtidsbetaling) i de ukene man jobber. Man har dermed mindre fritid mesteparten av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 20. desember 2018 #16 Del Skrevet 20. desember 2018 Årsverket er det samme for førskolelærer og lærer, men skoleåret er mer komprimert. Ønsker du 8-timers arbeidsdager (betalt lunsj) velger du førskolelærer. Ønsker du fri i skolens ferier og mer varierende arbeidstid 43,5 t/uke, men for de fleste lærere med topper hvor man jobber mer og mindre i andre perioder) velger du lærer. Lønn er generelt bedre for lærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #17 Del Skrevet 20. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men til gjengjeld har lærere fri når ungene deres har fri! Det er ikke enkelt for alle andre å sjonglere lang sommerferie, vinterferie, juleferie, høstferie etc, når man bare har fem ukers ferie... Så hva man foretrekker vil nok variere. Hvis man ikke har barn eller kun har små barn, er nok barnehagelærere å foretrekke mtp fri, pga mer fleksibilitet. Men med skolebarn vil lærer komme bedre ut. Anonymkode: 6f56b...5e8 Nå er det jo sånn i ca alle andre yrker at man ikke bare kan drive å ha fri hele tiden. Det er helt vanlig å ha ferie i 5 uker som voksen i arbeidslivet. Man kan fint jobbe i redusert stilling og dermed få mindre lønn dersom man ønsker å ha mer fri enn dette. Anonymkode: 11358...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #18 Del Skrevet 21. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo sånn i ca alle andre yrker at man ikke bare kan drive å ha fri hele tiden. Det er helt vanlig å ha ferie i 5 uker som voksen i arbeidslivet. Man kan fint jobbe i redusert stilling og dermed få mindre lønn dersom man ønsker å ha mer fri enn dette. Anonymkode: 11358...ba7 Selvsagt. Men her var det snakk om førskolelærer eller lærer. Ikke lærer og alle andre yrker. Anonymkode: 6f56b...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #19 Del Skrevet 21. desember 2018 Ikke bli lærer om du tror du får mye fritid av det. Lærer er mer en livsstil enn en jobb. Du er på hele tiden i hodet i tillegg til at du har mange timer på jobb hver dag. Hilsen lærer. Anonymkode: 86bfe...774 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #20 Del Skrevet 21. desember 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber du i barnehage så er du ca på bunnen av lønningsskalaen. Anonymkode: 568fc...ab3 Javel? Min samboer som er pedagogisk leder i barnehage har 450 k i året, og har ikke steget til maks ansinitet enda, vil jo ikke påstå at det er i bunn av skalaen da. Anonymkode: ed2f1...274 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå