AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Jeg kjøpte for to dager siden en helt nydelig plante på Ebay fra et ikke-europeisk land, men det var først etterpå at jeg kom på at det er visse restriksjon på import av utenlandske planter... Planten er kjøpt og betalt, og er også sendt. Den var ganske dyr, men jeg overlever selvsagt om den ikke dukker opp i posten. Jeg har tidligere kjøpt en stikling fra England, og den kom gjennom posten, men dette er en helt plante (ca. 15 cm høy, i potte). Hvor gode sjanser tror dere planten har for å komme seg gjennom tollen i Norge? Anonymkode: 9e8ec...f76
_popcorn_ Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Det kommer vel an på om den har de riktige papirene det. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 8 minutter siden, _popcorn_ said: Det kommer vel an på om den har de riktige papirene det. Det har den ikke - jeg glemte jo helt at jeg måtte tenke å noe slikt da jeg kjøpte den. De jeg lurer på er jo hva som er sjansen for at den i det hele tatt blir stanset i tollen. Sjekker de virkelig alle organiske pakker som sendes? Anonymkode: 9e8ec...f76
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Det virker som om du kan få bot. Står at det er ulovlig å innføre jord fra ikke-europeiske land. Tror jeg ville ha tatt kontakt med Mattilsynet på forhånd, kanskje det formidler saken. Anonymkode: 29330...c69 1
Resignert Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det har den ikke - jeg glemte jo helt at jeg måtte tenke å noe slikt da jeg kjøpte den. De jeg lurer på er jo hva som er sjansen for at den i det hele tatt blir stanset i tollen. Sjekker de virkelig alle organiske pakker som sendes? Anonymkode: 9e8ec...f76 Håper da virkelig at kontrollen er streng! Eller ønsker du å være den som i verste fall innførte en ny plante- eller dyresykdom til landet? I Australia og California får man trøbbel for å ha et eple i lomma når man ankommer......... 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 15 minutter siden, Resignert said: Håper da virkelig at kontrollen er streng! Eller ønsker du å være den som i verste fall innførte en ny plante- eller dyresykdom til landet? I Australia og California får man trøbbel for å ha et eple i lomma når man ankommer......... Nei, er det noen som vil det? Dette er ikke en plante som skal plantes ute - den hører hjemme innendørs. Som sagt tenkte jeg ikke over dette før jeg bestilte planten. Anonymkode: 9e8ec...f76
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 Blir pakken i det hele tatt sjekket, blir den stoppet og destruert. Det er uansett sannsynlig at planten ikke overlever den lange transporttiden, om det ikke er en kaktus eller sukkulent. Jeg tror du gjør klokt i å avskrive dette som tap, og heller se på det som en positiv overraskelse om planten kommer fram i live. Du blir neppe bøtelagt, om det ikke dreier seg om en plante som omfattes av legemiddel-/narkotikaforskrifter. Anonymkode: 531ad...7ce
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Du blir neppe bøtelagt, om det ikke dreier seg om en plante som omfattes av legemiddel-/narkotikaforskrifter. Anonymkode: 531ad...7ce Eller CITES. Anonymkode: 531ad...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå