Gå til innhold

Hvor lenge holder maget rådyr seg i fryseren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mener at det nærmest har uendelig lagringstid hvis det er magert. Dette tviler jeg på. Smakte noe fra 2009 forleden jeg ikke klarte å spise. Er jeg prippen? 

Hva gjelder for rådyr (fryses ned ferskt ikke tilberedt!) 

Håper noen profesjonelle fagfolk kan svare meg ! 

Anonymkode: 34ca2...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal såklart stå magert rådyr-kjøtt:)

Skrevet

Kvalitetsmessig er viltkjøtt best etter 3-6 måneder.

Anonymkode: 91d1c...3c8

• Liker 1
Skrevet

Tja, her strides det veldig. Staten og "eksperter" sier vel 1 år. Jeg som jeger sier mye lengre, dersom det har holdt seg dypfryst. Vil si 5 år er trygt dersom det er pakket bra.

Tror mye har å si for hvor rent det var der kjøttet ble skjært og pakket. Har selv spist elgkjøtt som var 15 år gammelt uten å få trøbbel. Og vet mange som sier de har spist og som til vanlig spiser kjøtt som er mye eldre en det.

Anonymkode: 72c0d...a19

• Liker 2
Skrevet

Problemet er ikke at det blir direkte dårlig i den forstand at man blir syk av å spise det, men kvaliteten forringes ganske raskt og jeg vil si at grensen for rådyrkjøtt går ved 2 - 3 år hvis man fremdeles vil ha kjøtt som smaker greit. Regelen jeg vokste opp med var at kjøttet helst burde spises før neste jakt, men det var jo også av praktiske hensyn siden man måtte ha plass i fryseren. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har spist elgkjøtt som har ligget i fryseren i 30 år. Ble ikke syk av det, men det smakte absolutt ikke godt! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen mener at det nærmest har uendelig lagringstid hvis det er magert. Dette tviler jeg på. Smakte noe fra 2009 forleden jeg ikke klarte å spise. Er jeg prippen? 

Hva gjelder for rådyr (fryses ned ferskt ikke tilberedt!) 

Håper noen profesjonelle fagfolk kan svare meg ! 

Hvordan kjøttet er pakket, og hvor store stykker har litt å si for hvor lenge det er godt og saftig. Et helt lår som har blitt vakuumpakket før innfrysing er sikkert godt i 3-4 år minst. Sånn er det iallefall med litt store stykker elgkjøtt. Små stykker i vanlig frysepose blir gjerne tørre etter et år eller to. Da ser man jo ofte "snø" inni posen, og det er jo fuktighet som kjøttstykket har mistet. Jeg vil uansett tro at så lenge kjøttet smaker og lukter godt, er det trygt å spise!

Endret av Resignert
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Resignert skrev:

Hvordan kjøttet er pakket, og hvor store stykker har litt å si for hvor lenge det er godt og saftig. Et helt lår som har blitt vakuumpakket før innfrysing er sikkert godt i 3-4 år minst. Sånn er det iallefall med litt store stykker elgkjøtt. Små stykker i vanlig frysepose blir gjerne tørre etter et år eller to. Da ser man jo ofte "snø" inni posen, og det er jo fuktighet som kjøttstykket har mistet. Jeg vil uansett tro at så lenge kjøttet smaker og lukter godt, er det trygt å spise!

Tusen takk :) godt poeng m vakuum og snø i posen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...