AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Har en 3 åring som er syk litt for ofte. Går i barnehagen hver dag. Jeg har brukt 6 dager i år og samboer har brukt opp alle. Siden samboer brukte fleste sine sist vinter, har jeg måttet ta noen i høst og nå. Ser litt dumt ut siden jeg begynte i ny jobb i høst og det er vikariat. Har brukt 5 siden august og virker som de blir sure når jeg ringer. Er dette veldig mye sykdom for et barn? Sist vinter var han kjempesyk 2-3 uker i strekk og nå var han først syk i 14 dager med feber og halsbetennelse. Nå 2 uker etter er han bare forkjølet, men har feber. Tørr ikke sende i barnehagen, for da har han bare pleid å bli skikkelig dårlig etterpå. Anonymkode: b0972...655
Felidays Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 (endret) Som personalansvarlig kan jeg si at vi vet at folk har småbarn og at det betyr større sykefravær. Men vi også vet at det er bare noen år i arbeidstakerens liv. De fleste bruker nok minst 5 dager hos oss. Noen år 10 eller 15 (flere en 3 barn). Beklager at du blir møt med surhet når du ringer. Det er dårlig gjort fra ledelsen synes jeg. Sykdom kan ikke planlegges og det skjer som det skjer. Endret 18. desember 2018 av Felidays 6
Løvetann1 Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Er ungen syk må han nesten få bli hjemme, og noen må være hjemme med han. Andre får tenke hva de vil, enkelte er mye syke, andre er så og si aldri syke. Er du bekymret for at han er mye/ofte syk kan du ta opp dette med lege/helsestasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Vet ikke hva som er normalt. Min sønn begynte i barnehagen i august. Har vært forkjølet i fire runder, ei uke om gangen, men var i barnehage. Ingen sykbarn-dager på noen av oss. Anonymkode: 3547a...ecc
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Har brukt opp mine for i år. Akkurat rundet 10 dager. Syns det er så flaut at barnet har vært sykt så mye, men hva får jeg gjort liksom? Anonymkode: a401e...2c2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Mine ansatte er stort sett menn og har sikkert færre sykt-barn-dager enn mange mødre, men det normale er 3-5 dager hjemme med sykt barn (null jobb) i året + omtrent like mange dager med hjemmekontor. Har ikke følelsen av at antallet dager går noe særlig opp med flere barn - de er jo gjerne syke samtidig. Anonymkode: cc9d6...dbe
Vera Vinge Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 Jeg vet veldig godt hvordan det er å starte i ny jobb og ha barn som er mye syke... veldig lite morsomt. Men jeg har altså brukt alle mine 10 dager hittil siden jeg fikk barn, bortsett fra i år. Med to små som har vært mye syke har heller ikke 10 dager vært nok. Og de har vært i bhg så lenge de ikke har hatt feber eller vært i veldig dårlig form, så er ikke sånn at jeg har null terskel for å ha dem hjemme heller. Men det sier seg selv at man ikke kan sende febersyke barn i bhg, og det må jo bare arbeidsgiver forholde seg til. Men generelt kan jeg anbefale å ta annen hver sykedag med mannen, sånn på det jevne. Det gir et godt signal til arbeidsgiver.
Jadzia Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 Hadde ikke jeg jobbet hjemmefra, hadde vi slitt maksimalt! Hittil har ungene vært hjemme 5 uker til sammen bare i høst med feber og forkjølelser hvor de hoster til de spyr. Har et vennepar med barn i samme alder, som brukte opp alle sykedagene, og en ferieuke hver for å være hjemme med syke barn i fjor. Barnehagebarn er og blir små vandrende bakteriebomber enten man liker det eller ikke. Og det er helt tragisk å skulle bli flau eller skamme seg over syke barn. Det er ikke noe de gjør med vilje.
Vera Vinge Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine ansatte er stort sett menn og har sikkert færre sykt-barn-dager enn mange mødre, men det normale er 3-5 dager hjemme med sykt barn (null jobb) i året + omtrent like mange dager med hjemmekontor. Har ikke følelsen av at antallet dager går noe særlig opp med flere barn - de er jo gjerne syke samtidig. Anonymkode: cc9d6...dbe Sistnevnte høres herlig ut, det har jeg veldig sjelden opplevd med mine barn. Syns nesten alltid de har vært syke rett etter hverandre, veldig irriterende. Nå som jeg har tre barn får jeg 15 dager, så vidt jeg forstår, men kommer antakelig ikke til å ha det samme behovet som da jeg hadde to som var små og syke samtidig. Vil si alderen på barna spiller mer inn enn antall barn, da de fleste småbarn er mye mer syke enn store barnehagebarn og skolebarn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 Tror det varierer veldig, men helt normalt å bruke såpass med dager tror jeg. Første året i barnehagen brukte vi opp alle dagene og måtte til slutt ta permisjon uten lønn. Nå er vi halvveis i andre året og har ikke brukt en eneste dag hittil(bank i bordet). Du skal ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet, må man så må man Anonymkode: 3986e...886
Arkana Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 Det er veldig varierende. For noen er de 10/15 dagene for lite og for andre (som oss) bruker man dem ikke engang opp selv med tre barn (ja, jeg vet vi har vært og er utrolig heldige). Jeg er enig med Vera Vinge i at man bør etterstrebe å dele på dagene slik at det ikke alltid er den ene som er hjemme med syke barn. Jeg synes ikke fem dager om høsten/vinteren høres mye ut. De fleste er vel mest syke nå og mindre syke vår/sommer.
Minlillelykke Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 Første året i bhg med eldste brukte vi 20 dager bare fra august-desember! Helt sykt egentlig. Etter det har det vært 2-3 dager i året. Minsten startet i midten av november og tok første sykedag i dag.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 Jeg har brukt 5 dager i år og mannen har brukt 6 dager. I fjor brukte vi begge ti dager + 10 dager velferdspermisjon på grunn av alvorlig luftveisinfeksjon med sykehusinnleggelse. Anonymkode: 2da13...781
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 Første gangen mannen var i utenlandstjeneste, hadde jeg 18 sykedager på 4 mnd. I tillegg brukte jeg besteforeldre som barnevakt (astma+omgangssyke og 2 ørebetennelser) Heldigvis hadde jeg en flott sjef som var mer bekymret for barnet mitt, enn at jeg var mye borte Anonymkode: 97392...6c9
Wonders Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 Jeg har to barn og bruker alle. Det er min jobb, være hjemme om barna er så syke at de ikke klarer å være i barnehagen. Arbeidsgiveren er fantastisk, jeg har rettigheten, det er bare det å tenke det beste for barna.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 Nå er barna blitt 7 og 9 så i år har vi faktisk bare brukt en dag,som er rekord😊 Tidligere år har vi sikkert brukt 5-6 tilsammen,vi tar annehver gang og understreker det til arbeidsgiver,føler det blir positivt mottatt. Anonymkode: b2fd5...806 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #17 Skrevet 18. desember 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine ansatte er stort sett menn og har sikkert færre sykt-barn-dager enn mange mødre, men det normale er 3-5 dager hjemme med sykt barn (null jobb) i året + omtrent like mange dager med hjemmekontor. Har ikke følelsen av at antallet dager går noe særlig opp med flere barn - de er jo gjerne syke samtidig. Anonymkode: cc9d6...dbe Desverre ikke alle yrker man kan ta hjemmekontor. Jobber innen psykriati og følger individer tett. Er jeg borte må noen andre leies inn. Føler ikke det hjelper at dette er privat heller. Anonymkode: b0972...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå